Gå til innhold

Hvor mye penger bruker dere på mat? Tips til matretter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på tre, snart fire, som er opptatt av å ha et vanlig sunt kosthold. Syns det er svært dyrt for kjøtt og grønnsaker her til lands jeg, så tar gjerne i mot sparetips uten at det går utover kvaiteten på maten.

Jeg lager noen ganger opp middager i porsonspakker og fryser ned, dermed kan jeg spare ved å lage mye av gangen. Vi drar på svenskehande i ny og ne da vi har firmabil osv. Syns jeg gjør nokså mange tiltak for å få ned matbudskjettet, men avlikevel er det ingen problem å bruke 10 000 i mnd på mat!

Ps: handler stort sett på Kiwi.

Tips- veldig gjerne! :-)

Anonymous poster hash: ff38a...9b9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

10000 for tre stk er mye penger på mat. Så noe må dere bruke mer enn nødvendig på.

Mitt tips er god planlegging(bl a middagsplaner for flere uker) og detaljert handleliste når du handler. Storhandle en gang i uka.(evt med supplering på melk, brød og frukt en gang).

Vi er 4 stk to voksne og 2 barn på 3 og 5. Handler hovedsaklig på Rema og bruker 5000-6000 på mat i måneden. Jeg er prisbevisst og spiser heller enkelt(og sunt) enn dyrt.

Anonymous poster hash: 6effc...53f
Skrevet

2 voksene og 1 8åring.

8000,- pr mnd på mat og husholdning.

Handler på rema,  stort ett billig billig.

Sparer der jeg kan, begriper ikke de som greier seg med 5-6 tusen...............

Gi meg lista di over middager, og pålegg, og grønnsaker og frukt for en hel uke!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous poster hash: bc41e...fdb
Skrevet

Synes wok er bra. Sparer penger på nudler i en lokal innvandrerbutikk og bruker pengene på grønnsakene. Trenger ikke mye kjøtt eller kun et par scampi.

Anonymous poster hash: 3324a...946

Skrevet

Vi bruker aldri mer enn 1500 på en ukes handel i matvarebutikk.. Som oftest ca 1200. Vi er 2 voksne og 3 barn på 1,4 og 6 år.

Vi handler en gang i uken, og en meny kan se slik ut hos oss:

Lørdag; taco, kjøper alltid lefser, krydder, skjell og saus på tilbud, så det har vi som oftest i huset.

Søndag: laks med ris/ byggryn, wokgrønnsaker og hollandaisesaus.

Mandag: Pai med hjemmelaget paideig, brokkoli( resten fra Woken dagen før), løk skinke og eggestand.

Tirsdag: Gulrotsuppe, med rotfrønnsaker, løk, hvitløk, buljong, litt parmesan, servert med grove scones.

Onsdag: torsk fra fiskebilen, stekt med poteter, gulrøtter og litt smeltet smør.

Torsdag: fiskesuppe, med rester av torsken, sellerirot, purre og fiskebuljong, med fløte.

Fredag: kyllinggryte med masse grønnsaker og litt kylling, servert med hvitløksbaguetter.

Jeg baker brød selv, så kjøper et par pakke med grovt mel, gjær, olje, melk, biola, gulrøtter, kålrot, sellerirot, brokkoli, purre, løk, gjerne hvitløk, agurk, salat, paprika, mais, ost, ( rasler resten når den er nesten tom, og putter i frysen, til bruk på Gratangen og pizza), salami, skinke, 18 egg, makrell i tomat på tube, frukt etter sesong og pris, frosne bær til smoothie ( når høstens lager er tomt) laks, kylling (2 - 3 fileter til oss 5, en kartong med juice, litt lørdagsgodt, mørk sjokolade, kanskje en pakke kjeks.

Anonymous poster hash: 1bfd3...143

Skrevet

Nå er vi ganske heldige og har familie med gård, og en mann som jakter vilt og som elsker å fiske. Dermed er vi ganske selvforsynt med kjøtt og fisk. 

Men det er mulig å kjøpe hele eller halve slakt av feks sau gjennom kjøttvaredisken på meny osv. Så deler du det opp selv. Finner mye tips og råd på nett. Så kan du lage kjøttdeig osv. Det er lettere enn man skulle tro, bare litt arbeid. Da får du mye for pengene.

Et gjerrigknarktips er også å kjøpe familieribbe på tilbud, og lage bacon av det selv :) Ikke det sunneste tipset, men....

Anonymous poster hash: 61b6d...6ea
Skrevet

Vi er 3 og bruker 4000 i mnd på mat og husholdning, handler på rema 1000 :) 10000 er sjukt masse!

Skrevet

Kjøtt er langt mer enn fint og rent kjøtt. Bog, skank, koteletter, steik osv er ofte billigere enn det rene kjøttet, og minst like godt og sunt.

Her prøver vi P variere proteiner, bruker egg og bønner feks istedet for kjøtt en dag eller to i uka. Mye å spare!

Er to voksne og bruker 3500 i mnd på matbutikken.

Skrevet

Vi er en familie på 4. Barna er 3,5 år og minste 10 mnd. Bruker ca 5000kr pr.mnd på mat. Handler stort sett på rema 1000 eller spar. Kjøper rene kjøtt og fiskeprodukter og lager mat nesten alltid fra bunnen av. Har alltid er lager av tomatpure, picnicskinke, knuste tomater, bønner, mais+++ liggende. I frysern ligger kyllingfileter(frist price), karbonadedeig (kjøpt på rema 1000), torskeblokk og laksebiter (billigere enn fileter). Har også alltid matfløte, egg, Melange, mel, griljermel løk, paprika, agurk, gulrot, poteter og tomat. I tillegg pastavarianter og fullkornsris.

En typisk rett her er fullkornsspaghetti med karbonadedeig, gulrøtter, paprika, knuste tomater og tomatpure. I dag hadde vi fiskesuppe med laks. Ellers så lager jeg hjemmelagde fiskepinner med tilbehør, kyllingsuppe (hjemmelagd), taco, wok++. Handler masse kjøtt på 50% som går i frysern. Melk på 50% (like god 2 dager over best før dato). Samboer jakter elg og vi bruker å kjøpe kjøtt da.

Anonymous poster hash: 015ae...657

Skrevet

Vi har fire barn og vi bruker nok 15000.

Anonymous poster hash: 9c00f...4fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...