Gå til innhold

Hvordan klare å gå opp i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver febrilsk å gå opp i vekt.

Jeg er fryktelig tynn nå. Alle klær bare henger på vei..

Jeg er ca. 1.73 høy og veier rundt 55 kg. Trur forresten jeg har gått ned enda litt til siden jeg  veide meg sist,.

Jeg tar proteinpulver for vektøkning hver dag. Men det hjelper ikke så lenge jeg ikke spiser noe særlig.

Jeg har aldri lyst på mat. Det frister bare ikke. Blir nesten kvalm av å spise. Får såvidt i meg 1 brødskive på morran. Noe mer klarer jeg ikke.

Også litt middag. Men får ikke i meg så mye. En banan til kvelds bare.

Hvordan få tilbake matlysten?? Hva kan jeg spise, og hvor mye bør jeg spise?

Blir deprimert av å være så tynn.

Anonymous poster hash: f4000...321
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynne og trene? Kanskje matlysten kommer da?

Anonymous poster hash: 577e1...f4f
Skrevet

Du må tvinge i deg litt mat.

Man mister lysten på mat ved å nettopp spise for lite mat. Mor mi var sånn. Hennes råd var å gå ut og spandere på seg en skikkelig biff når det ble for ille for å få tilbake matlysten.

Altså bør du få i deg et skikkelig godt måltid eller så for å "komme igang", og så tvinge i deg noe litt jevnlig for å venne kroppen til å få måltider regelmessig igjen.

Sikkert ikke så dumt å hive i en liten sjokolade til dessert heller ei stund, sånn for å få opp kalorimengden en periode.

Litt trening og bevegelse vil også ofte gi deg litt mer appetitt.

Skrevet

Spis

Anonymous poster hash: 34629...b9a
Skrevet

Sliter med det samme selv. Alltid gjort. Når jeg begynte å trene styrke gikk jeg opp 5 kilo på veldig kort tid. men da TVANG jeg også i meg mye mer mat. Spiser godt til vanlig, men måtte pøse på med mer.

3-4 brøndskiver til frokost

2 brødskiver eller varm mat til lunsj

Middag, spiste ekstra

Tidlig kveldsmat, 2 skiver/ eller frokostblanding, yoghurt med nøtter og bær.

Sen kveldsmat 2 skiver.

Alltid frukt og grønnsaker eller yoghurt til brødmaten. + proteinpulver annenhver dag/treningsdag.

Trener ikke nå, så har mistet alt jeg la på meg. 

Anonymous poster hash: e5f38...29f
Gjest PeppaGris
Skrevet

Det viktigste er jo å få et daglig kalorioverskudd, det får du ved å spise mer enn du forbrenner.

Nå vet ikke jeg hva du jobber med og hvor aktiv du er, så jeg tar utgangspunkt i kontorjobb og liten eller ingen trening. Da forbrenner du ca 1500 kcal om dagen og må få i deg iallefall 1800 kcal på en dag.

Da kan du F.eks spise:

Grovt brød med et tykt lag peanøttsmør og syltetøy til frokost + melk/juice.

(Ca 550 kcal)

Banan eller energibar til mellommåltid

(150-250 kcal)

Lunch: Havregrynsgrøt med sukker og bær

(390 kcal)

2 Pannekaker til middag, gjerne av grovt mel.

Topp den ene med ost og skinke, den andre med valgfritt syltetøy og et par skiver bacon.

(550-600 kcal)

Hvis du trener en halvtimes tid på middels-høy aktivitet en dag kan du legge til:

Tropisk smoothie til kvelds.

200 G tropisk smoothiemix fra rema1000, 100 g kokosmelk og fyll akkurat opp over frukten med ananasjuice.

(Ca 350 kcal)

Anbefaler å spise hva som helst så lenge det frister i første omgang, så fokuserer du på å få til tre hovedmåltider hver dag, så slenger du på aktiviteter når du spiser nok og unner deg noen gode mellommåltider også etter hvert.

Lykke til, jeg heier på deg :)

Skrevet

Hold kjeft!

Hilsen feita ;)

Anonymous poster hash: d7478...345

Skrevet

Det viktige er at du finner noe du klarer å spise. Det hjelper ikke at vi skriver du bør spise minst tre brødskiver til frokost når du sier du knapt klarer å få i deg en. Da må du heller tenke etter hva du kan klare å spise. Jeg klarer ikke brødskiver til frokost, men er avhengig av å spise for å fungere, så jeg pleier å spise frokostblanding. Hvilken varierer, men nå for tiden spiser jeg oftest 4korn med hakkede mandler, solsikkefrø, gresskarkjerner el, men du kan også ha frukt eller bær på, enten friske eller tørkede. Havrefras er sunt, det pleier jeg å spise med syltetøy, som gjør det litt mindre sunt, men likevel greit å spise når du har problemer med å få i deg nok mat. Jeg har ikke mye erfaring med å lage smoothie, men det kan du også lage med mye kalorier uten at det er veldig vanskelig å få i seg i forhold til brødskiver. 

Spis litt nøtter og/eller tørket frukt til mellommåltider, en yoghurt innimellom + frukt og grønnsaker utenom måltidene. Jo mindre du spiser til hvert måltid, jo oftere må du spise. 

Generelt må du ikke tenke over om du har lyst på mat, men hva du har lyst på og hva du kan klare å spise. Etterhvert vil det helt sikkert bli lettere å få i seg mat også.

Anonymous poster hash: 8856e...c07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...