Gå til innhold

Flere som "sliter med" å stå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble en noe upresis overskrift dette, men jeg skal utdype hva jeg mener. Jeg er en normalt aktiv moderne kvinne som trener 30-60 min 2-4 dager i uken, går litt turer innimellom, går litt på jobb og ellers det som trengs av fysisk aktivitet når man har flere barn. Jeg er frisk og har ingen sykdommer, men er tidvis litt plaget av smerter i rygg, nakke og bekken etter tunge svangerskap.

Problemet mitt er at jeg ikke kan utstå å stå rett opp og ned. Selv om jeg bytter på å flytte vekten fra en fot til en annen, så opplever jeg det som veldig ubehagelig å stå i ro. Jeg kan gjerne gå i flere timer om det så skal være, men synes det er ubehagelig etter bare få minutter dersom jeg må stå. Jeg er derfor en av dem som alltid prøver å sitte dersom jeg kan, og som irriterer meg litt over situasjoner der jeg ikke føler at det er passende for meg å sette meg ned, f.eks. i samtale med andre som ikke viser tegn til å ville sette seg ned, når man ankommer et besøk og ingen andre har satt seg ned enda osv. Jeg klarer ikke helt å definere hvorfor jeg misliker å stå, men det føles rett og slett bare ubehagelig, noen ganger gjør det direkte vondt (og da forstår jeg jo hvorfor jeg helst vil sitte), men som regel er det mer som en kriblende irritert følelse.

Det jeg lurer på er om noen andre også har det slik, og om dere evt. har funnet ut av hvorfor dere har/hadde det slik? Finnes det noen hjelp? Nå er det slik at noen situasjoner blir problematiske eller noe jeg gruer meg veldig til pga. dette, som f.eks. ta buss dersom jeg vet at den antagelig er full og jeg må stå, eller fornøyelsesparker og lignende. der en må stå i lange køer.

Anonymous poster hash: ab2f7...70f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha! Ja jeg har det sånn! Trener lite da.. Er ikke overvektig.

Anonymous poster hash: 60a07...465

Skrevet

Jeg har det sånn, og har egentlig bare tenkt at jeg hater å stå, men jeg kjenner meg helt igjen i hva du beskriver. Tror kanskje det kan ha noe med ryggsmerter å gjøre dog, har blitt anbefalt full utredning for leddgikt etter jeg er ferdig med å amme, blant annet pga revmatiske ryggsmerter.

Anonymous poster hash: eedf6...a35

Skrevet

Kan være du sliter med låsninger i bekken og/eller rygg, det er ikke et utypisk symptom på slike plager.  Få det sjekket. Kan også være at selv om du trener noe, at du ikke trener riktig for den indre stabilitetsmuskulaturen (eller ikke får tak i den selv om du tilsynelatende gjør riktige øvelser), da kan man også få slike symptomer.

Så next stop kiropraktor eller naprapat :)

Anonymous poster hash: b6629...5d5
Skrevet

Kan være du sliter med låsninger i bekken og/eller rygg, det er ikke et utypisk symptom på slike plager.  Få det sjekket. Kan også være at selv om du trener noe, at du ikke trener riktig for den indre stabilitetsmuskulaturen (eller ikke får tak i den selv om du tilsynelatende gjør riktige øvelser), da kan man også få slike symptomer.

Så next stop kiropraktor eller naprapat :)

Anonymous poster hash: b6629...5d5

Jeg vet at jeg har hatt bekkenlåsning. Ene hoften var låst slik at det var 3-4 cm forskjell på høyde på beina mine, men den ble knekt opp igjen av en manuellterapaut. Det hjalp mye på smerter, men ikke på ståingen. Når det gjelder treningen er jeg ganske sikker på at jeg trener riktig da jeg har hatt personlig trener tidligere som har vist meg øvelsene godt, og jeg trener mye kjernemusklatur (mange øvelser i plankestilling bl.a.). Men jeg burde kanskje oppsøke en behandler igjen, det er et par år siden sist.

HI

Anonymous poster hash: 3887b...09e

Skrevet

Det kan jo selvsagt være flere ting. Noen forslag fra meg - låsninger i bekken eller rygg, dårlig holdning (lut eller svai i ryggen, knekk i nakken....), kortere i det ene benet enn det andre.

Dette kan selvsagt en kiropraktor eller manuell terapeut hjelpe deg med.

Når du trener - passer du på å trene mye mage/rygg? En sterk rygg er en god nøkkel!

Anonymous poster hash: d756c...faa
Skrevet

Det kan jo selvsagt være flere ting. Noen forslag fra meg - låsninger i bekken eller rygg, dårlig holdning (lut eller svai i ryggen, knekk i nakken....), kortere i det ene benet enn det andre.

Dette kan selvsagt en kiropraktor eller manuell terapeut hjelpe deg med.

Når du trener - passer du på å trene mye mage/rygg? En sterk rygg er en god nøkkel!

Anonymous poster hash: d756c...faa

Nå svarte jeg akkurat en over her, og jeg lurer på om jeg må ta en ny tur til en behandler. Jeg har ellers en veldig sterk rygg, og tar øvelser med like tunge vekter som de fleste av mennene der jeg trener :P Brystmuskulaturen min og musklene i skuldrene er derimot latterlig svak.

HI

Anonymous poster hash: 3887b...09e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...