Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #1 Skrevet 27. juli 2014 Jeg går en travel høst i møte, men to barn i tillegg til jobb og studier. Vil spare tid på det jeg kan og matlaging er en ting. Har allerede laget 8 aluminiumsformer med lasagne og fryst ned, I morgen kveld skal jeg lage kjøttkaker og fryse ned i porsjonspakker. Poteter skreller jeg kvelden i forveien, lapskaus og supper lages også dagen før. Middagsliste og ukentlig handleliste har vi også. Jeg trenger rett og slett tips på hva vi kan lage/forberede i forveien. (mens barna sover). Og gjerne andre tips på å spare tid i en hektisk hverdag. Anonymous poster hash: f1593...fff
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #2 Skrevet 27. juli 2014 Lag en diger gryte med en god pastasaus. Det er lett å tine opp. Alle slags gryteretter fungerer fint å fryse i porsjonspakker. Anonymous poster hash: 49118...847
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #3 Skrevet 27. juli 2014 Grillet kylling med ris og groennsaker, legg porsjoner i aluformer i frysen. Ikke frys saus, finn paa noe dagen du serverer det. Fiskegrateng, eller engelsk fish pie, stor empanada med kylling eller tunfisk fyll. Google oppskift, fordel hvis du kan spansk eller engelsk. Smaker kjempegodt. Anonymous poster hash: ab9cc...a95
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #4 Skrevet 27. juli 2014 Fiskegrateng, fiskekaker, fiskesuppe, gryteretter m.m. Anonymous poster hash: 8e933...027
Lammelåret Skrevet 27. juli 2014 #5 Skrevet 27. juli 2014 Tomatsausen kan du lage nøytralt slik at du enkelt kan variere den til pizza, tacosaus, dipp, tomatsuppe mm Betasuppe og andre supper kan lages i forveien, men dropp pasta og andre grønnsaker som skal ha kort koketid. I hverdagen fungerer risengrynsgrøt godt. La den koke opp før jobb og la den stå i ovnen tildekket med lyset på, så er det klar for et oppkok og spising på kort tid etter du kommer hjem fra jobb.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2014 #6 Skrevet 28. juli 2014 Jeg går en travel høst i møte, men to barn i tillegg til jobb og studier. Vil spare tid på det jeg kan og matlaging er en ting. Har allerede laget 8 aluminiumsformer med lasagne og fryst ned, I morgen kveld skal jeg lage kjøttkaker og fryse ned i porsjonspakker. Poteter skreller jeg kvelden i forveien, lapskaus og supper lages også dagen før. Middagsliste og ukentlig handleliste har vi også. Jeg trenger rett og slett tips på hva vi kan lage/forberede i forveien. (mens barna sover). Og gjerne andre tips på å spare tid i en hektisk hverdag. Anonymous poster hash: f1593...fff Hvor lenge steker du lasagnen før den fryses, steker den hele steketiden? Når du tar den ut avfryseren, steker du da eller bare varmer du den? Anonymous poster hash: 487fc...324
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2014 #7 Skrevet 28. juli 2014 Tomatsausen kan du lage nøytralt slik at du enkelt kan variere den til pizza, tacosaus, dipp, tomatsuppe mm Betasuppe og andre supper kan lages i forveien, men dropp pasta og andre grønnsaker som skal ha kort koketid. I hverdagen fungerer risengrynsgrøt godt. La den koke opp før jobb og la den stå i ovnen tildekket med lyset på, så er det klar for et oppkok og spising på kort tid etter du kommer hjem fra jobb. Kan jeg spørre hvorfor lyset må være på? Anonymous poster hash: 487fc...324
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2014 #8 Skrevet 28. juli 2014 Mat som er fint og fryses : - steke kjøttdeigen før den fryses ned - kjøttboller - matmuffins / fylte grove horn - fint til f.eks suppe - gryterett, kyllinggryte og andre gryter - supper - wook, best og fryse uten nudler/pasta og heller koke det når man skal ha det - kjøttsaus Anonymous poster hash: 487fc...324
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2014 #9 Skrevet 28. juli 2014 - fiskeform - hjemmelagde hamburgerbrød og pitabrød - pizzabunn - calzone - hamburgere - fiskekaker - vårruller Anonymous poster hash: 487fc...324
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2014 #10 Skrevet 28. juli 2014 Kjøp fiskefilet, del i porsjonspakker og legg i fryseren. Ta opp kvelden før. Legg i form med potetbåter og grønnsaker, inn i ovnen i 30 min. Ferdig middag uten oppvask. Vi har fri tilgang til sei på sommeren og fyller fryser med filet og seikaker Anonymous poster hash: 3baa7...cce
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2014 #11 Skrevet 28. juli 2014 Jeg går en travel høst i møte, men to barn i tillegg til jobb og studier. Vil spare tid på det jeg kan og matlaging er en ting. Har allerede laget 8 aluminiumsformer med lasagne og fryst ned, I morgen kveld skal jeg lage kjøttkaker og fryse ned i porsjonspakker.Poteter skreller jeg kvelden i forveien, lapskaus og supper lages også dagen før. Middagsliste og ukentlig handleliste har vi også.Jeg trenger rett og slett tips på hva vi kan lage/forberede i forveien. (mens barna sover).Og gjerne andre tips på å spare tid i en hektisk hverdag.Anonymous poster hash: f1593...fff Hvor lenge steker du lasagnen før den fryses, steker den hele steketiden? Når du tar den ut avfryseren, steker du da eller bare varmer du den? Anonymous poster hash: 487fc...324 Steker den ikke i det hele tatt. Setter den i kjøleskapet kvelden før, og steker den en halvtimes tid. Anonymous poster hash: 6ff09...5f9
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2014 #12 Skrevet 28. juli 2014 Takk for mange flotte svar. Nå har jeg nok å gjøre kveldene i den siste ferieuka mi:-) Hi Anonymous poster hash: 6ff09...5f9
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2014 #13 Skrevet 28. juli 2014 Jeg hadde bare lyst å skryte av deg, å si: så flink du er HI! Lykke til med travel høst og gode middager Anonymous poster hash: b400c...e4f
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2014 #14 Skrevet 28. juli 2014 Jeg hadde bare lyst å skryte av deg, å si: så flink du er HI! Lykke til med travel høst og gode middager Anonymous poster hash: b400c...e4f Tusen takk:-) Anonymous poster hash: 6ff09...5f9
Flettfrid og lilleprins Skrevet 28. juli 2014 #15 Skrevet 28. juli 2014 Tomatsausen kan du lage nøytralt slik at du enkelt kan variere den til pizza, tacosaus, dipp, tomatsuppe mm Betasuppe og andre supper kan lages i forveien, men dropp pasta og andre grønnsaker som skal ha kort koketid. I hverdagen fungerer risengrynsgrøt godt. La den koke opp før jobb og la den stå i ovnen tildekket med lyset på, så er det klar for et oppkok og spising på kort tid etter du kommer hjem fra jobb. Kan jeg spørre hvorfor lyset må være på? Anonymous poster hash: 487fc...324 Det lurer jeg også på!
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2014 #16 Skrevet 28. juli 2014 Jeg er i samme situasjon, så tusen takk for flotte tips Jeg tenkte blant annet og kutte opp grønnsaker (utrolig hvor lang tid det kan ta) kvelden før, slik at de raskt får koke/steke samtidig som kjøtt/fisk/kylling kokes/stekes. Bare for å spare tid, men bruke ferske råvarer. Anonymous poster hash: 0fbeb...d23
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2014 #17 Skrevet 28. juli 2014 Hvor kjøper du aluminiumsformene? Evnt andre beholder for å fryse ned i? Anonymous poster hash: 0fbeb...d23
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2014 #18 Skrevet 28. juli 2014 Jeg lager en svæææær gryte med lapskaus. Kutter mange kilo poteter, gulrøtter, kålrot, purre, brokkoli (finhakket i blender) osv. Skreller og kutter en hel kveld og koker. Her spiser de kun lapskaus som er ihelkokt, nesten potetstappe! Kjøper pølser når det er tilbud og kutter opp. Kjøler av og fryser ned i passe porsjoner. Tar opp kvelden før, varmes i steikeovnen med folie over mens jeg hjelper ungene med leksene. (Har hørt vi ikke skal fryse potet men vi syns det smaker godt!) Har alltid oppkuttet purre og skinkebiter i frysa. Enkelt å lage omlett med noen egg. Kjøttboller lager jeg store mengder av og fryser ned. Enkelt å ta opp et par til å putte i matboksen. Pizza, grov bunn, god saus med mye grønnsaker i, karbonadedeig, løk og revet ost fryses ned. Godt nok hverdagsmat for oss. Ferdiggrilet kylling kjøpes på tilbud, deles i to og fryses. Koker ris og grønnsaker til. Anonymous poster hash: 9143f...0d4
gale damen Skrevet 28. juli 2014 #19 Skrevet 28. juli 2014 Vi fryser i glassformer, med folie over. Funker helt fint. Her i huset lages det mat to eller tre ganger i uken, men vi lager syv- åtte middager hver gang, så frysen er alltid full av noe som bare kan tas ut og puttes i ovnen når det trengs. I dag er det åtte omganger med kjøttkaker som stekes:-) Ellers fryser vi mye fileter. Fjellørreten skal snart fiskes, og den renses og fryses ned porsjonsvis. Vi høster mye i fjellet i tiden som kommer nå, og i oktober er vi på max frysekapasitet, noe som kommer godt med på travle høstdager der ingen egentlig gidder å produsere noe som ligner på mat :-) Denne måneden er det laget/fanget og fryst: Villaks Lasagne Fiskekaker av hyse Fiskegrateng (med sei) Spaghettisaus Elgkarbonader Bringebærsyltetøy Jordbærsyltetøy Kjøttkaker Saft og gele av bringebær og rips, men det er ikke fryst :-)
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2014 #20 Skrevet 28. juli 2014 Hvor kjøper du aluminiumsformene? Evnt andre beholder for å fryse ned i?Anonymous poster hash: 0fbeb...d23 De formene jeg bruker til lasagnen kjøpte jeg på Biltema: http://biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Forbruk/Folieformer-10-pk-859052/ (10 dl), men ellers vet jeg at de har på Europris også. Synes at de det hører lokk til er best. Anonymous poster hash: 6ff09...5f9
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2014 #21 Skrevet 29. juli 2014 Hvor kjøper du aluminiumsformene? Evnt andre beholder for å fryse ned i?Anonymous poster hash: 0fbeb...d23 De formene jeg bruker til lasagnen kjøpte jeg på Biltema: http://biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Forbruk/Folieformer-10-pk-859052/ (10 dl), men ellers vet jeg at de har på Europris også. Synes at de det hører lokk til er best. Anonymous poster hash: 6ff09...5f9 Tusen takk for tips! Anonymous poster hash: 0fbeb...d23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå