Gå til innhold

Hvilke kosttilskudd tar dere?


Reese

Anbefalte innlegg

Jeg liker å sette sammen min egen pakke da jeg fra tidligere har hørt og erfart at det er få av oss som har behov for alt som er i "gravid pakken".

 

Bare høre om noen av dere har noe å tilføye, gjerne med erfaringer?

 

Jeg tar folat, begynte første dag av siste mens. I tillegg tar jeg trankapsler (møllers, vet at det finnes en som er bedre enn denne, så om noen vet hva den heter, hyl ut), magnesium, da det har en utrolig god virkning mot legg krampene som så å i rammer oss alle i løpet av svangerskapet+ meddox(?) (blåbærekstrakt) D3 dråper for energien, hvitløk forte for immunforsvaret. 

 

I tillegg prøver jeg å spise mye leverpostei og bananer pga jern og kalium. Dog leverpostei uten E250 som vita hjertegod sin.

 

Jernmangel hadde jeg i mitt første svangerskap (symptomene er trøtthet) og det var grusomme bivirkninger av jern tablettene.

 

Kalium som man får gode mengder fra av å spise bananer hjelper kroppen til å ta opp og bruke mest mulig av vitaminer og mineraler som du får i deg gjennom dagen :)

 

Føler selv at sammensetningen er noe voldsom, men det virker :)

Hva bruker dere utover folat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var litt av en liste du hadde😊 Jeg tar folat. Så tar jeg tran og jern. Fikk påvist jernmangel før jeg ble gravid, så må sikkert spise jern gjennom hele svangerskapet. Nå sist kjøpte jeg noen som ikke skulle være så hard mot magen. Men føler ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar likegreit lifeline care gravid nå i første trimester, så vet jeg at jeg får det jeg trenger! Ihvertfall nå når matinntaket er så som så.. Men er enig med deg Bellanie at det antageligvis ikke er behov for alt som er i den! Men den inneholder ikke ekstreme mengder av noe, så tenker at det går fint!

Men kosttilskuddet er svindyrt!! og ifølge anbefalingene fra helsedirektoratet er det nok å ta tran og folat, det er det eneste kosttilskuddet som er anbefalt.. og eventuelt jern dersom legen gir klarsignal! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tok jeg folat f.o.m 25 april og frem til dagen etter to blå 20.juni og etter det har jeg knasket de ferdige gravidpakkene som man får kjøpt på apoteket:-) Svindyre ja, men det er alt av vitaminer i dette landet uansett ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar likså greit Nycoplus sin gravidpakke :-) Tar den ut 1trimester så blir det Tran og riktig kosthold etter det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å bruke lifecare pakken, da slipper jeg å tenke over alle vitaminer jeg må få i meg via kosten og koser meg rett og slett med det som frister :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått høre tidligere at disse vitamin pakkene for gravide inneholder alt det barnet trenger for og vokse og utvikle seg normalt, men tror som sagt tidligere at de fleste av oss får det vi trenger igjennom kostholdet, noe vi blir ekstra oppmerksomme på når vi er gravid.

 

Jeg begynte med hvitløken tidlig år, var bare skikkelig utslitt. Fikk det anbefalt av legen, og har dermed bare fortsatt :)

 

Magnesium er uunnværlig som gravid, da det er det som hjelper mot vonde, rastløse, prikkende, og søvnige føtter, samt legg kramper. Er også til hjelp mot forebygging av åreknuter i leggende, så senere i svangerskapet skal også støttestrømpene på ;)

 

Jern hadde jeg aldri turt å vente med en gang til til legen sa jeg trengte det, da bivirkningene av jerntilskudd er grusomt :P og ekkelt ;)

 

D vitaminer eg kjempebra og ta, både for barnet og for vår energi overskudd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æ tar folat og trankapsla. Hadd også kjøpt magnesium tabletta æ tenkt å begynn med pga urolige bein. Tok det opp med legen og han villa ikke anbefal det. Fordi det va ikke nå dokumentasjon på at det va trygt for gravide. Så æ har selvfølgelig ikke tatt dæm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ tar folat og trankapsla. Hadd også kjøpt magnesium tabletta æ tenkt å begynn med pga urolige bein. Tok det opp med legen og han villa ikke anbefal det. Fordi det va ikke nå dokumentasjon på at det va trygt for gravide. Så æ har selvfølgelig ikke tatt dæm.

Så rart. Vi får jo i oss magnesium gjennom maten, sku vi unngått å spist mat som inneholdt det og?

 

Jeg har fått det anbefalt i begge mine svangerskap, både av helsesøster, lege og jordmor :/

Og erfaringsmessig ville jeg aldri gått uten. Det står heller ingenting rundt om på nett om at magnesium er skadelig svangerskapet, heller tvert om.. Merkelig! Håper du fikk andre alternativer til å bli kvitt rastløsheten

da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tar folat (selvfølgelig), D-vitaminer pga mangel, jerntabletter pga mangel, og nå en pencilinkur pga UVI med tre tabletter daglig. Er midt i kvalme-epoken, så er morsomt med så mange tabletter! Haha☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...