Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #1 Skrevet 27. juli 2014 Min svigermor har flere ganger klaget over noen hun kjenner som benytter bestemor som barnevakt på dagtid 2 uker nå i sommerferien. Foreldrene til barna det gjelder hadde 3-4 uker ferie samlet, og nå som de er begynt på jobb igjen, er det bestemor som passer barna. Bestemoren er en sprek 60-åring som er hjemmeværende. Svigermor synes det er hårreisende av foreldrene å basere seg på at bestemor kan passe disse barna. Dette er visst noe de gjør år etter år. Jeg regner med at de spør bestemor på forhånd om hun kan passe, og synes ikke det er noe svigermor bør bry seg så mye om så lenge bestemoren ikke selv ser problemet med å passe dem. Svigermor mener foreldrene i stedet burde delt opp ferien sin, fordi svigermor og svigerfar alltid gjorde dette. Har svigermor rett her? Vi har foreløpig små barnehagebarn som de siste årene har hatt lange ferier pga mindre søsken og permisjoner. Jeg kjenner at jeg "gruer" meg litt til å måtte spørre svigermor om hjelp til slikt om noen år hvis vi skulle trenge det, når det er denne holdningen hun har... Svigermor har til nå passet barna våre på kveldstid når vi har hatt behov for det, og hatt eldste på overnatting en gang, og alltid virket som om hun har lyst til å passe dem, så ble litt overrasket nå... Anonymous poster hash: c1b2b...7d3
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #2 Skrevet 27. juli 2014 Baserer meg ikke på at min mor skal passe barna, men spør lenge før ferien om hun kan. Hun syns det er kjempegøy å få hjelpe og å få være sammen med bsrnebarna så mye! Skulle vi ha hatt ferien forskjellig for å dekke over sommerferien hadde vi jo ikke kunne dratt på ferie! Hun har ingenting med hvordan andre løser det på! Dessuten er det veldig mange som har besteforeldre som barnevakt på sommeren! Anonymous poster hash: 1b65f...f59
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #3 Skrevet 27. juli 2014 Er ikke sikkert hun føler seg utnyttet. Min tante passer barnebarna et par uker hver sommer, det er blitt en fast greie, men hun ønsker det selv. Dessuten syns nå jeg at familie skal stille opp får hverandre, selvfølgelig begge veier. Anonymous poster hash: 138a5...a72
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #4 Skrevet 27. juli 2014 Jeg hadde aldri spurt hvis jeg visste at de ikke ville, så hvis jeg var deg, så har jeg i fremtiden satset på å klare meg uten hjelp av svigermor annet enn noen timer en sjelden gang. Vi har barna i barnehage/sfo når vi ikke har ferie selv, så har ikke behov for å spørre om hjelp, men vet at besteforeldrene hadde sagt nei hvis vi spurte og de syns det ble for mye. Anonymous poster hash: f76c4...992
klg,2 boys now:) Skrevet 27. juli 2014 #5 Skrevet 27. juli 2014 Dette var helt vanlig før,mens dagens besteforeldre er så ego at de bare skal dyrke seg selv. Tenker på hvordan min mormor stilte opp og alltid var der for oss.hun var min klipe i livet. Og ser nå at besteforeldre til mine gutter orker knapt og stikke innom og si hei
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #6 Skrevet 27. juli 2014 Utnytting..? Antar da at denne bestemoren ikke har noe imot å være med sine barnebarn og hjelpe sitt barn...? Min egen mor er villig til å avbryte sitt halvår i syden for å komme hjem og være barnevakt hvis jeg trengte det. Helt selvfølgelig for henne, til min store overraskelse Jeg ville heller blitt skeptisk ovenfor svigermor og kviet meg for å be henne være barnevakt hvis hun ikke har noe glede i å passe barnebarna. Anonymous poster hash: 37cfd...960
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #7 Skrevet 27. juli 2014 Hvis hun pleier å gå hjemme så synes hun sikkert bare det er kjempegøy å få passe barnebarna. Blir kanskje litt annerledes med de besteforeldrene som jobber 100% selv. Men det er sikkert flere av de også som mer enn gjerne har barnebarna masse på besøk. For meg virker det som hun hinter litt fordi hun selv ikke ønsker å stille opp slik. Jobber hun selv fullt? I såfall kan det jo være at hun trenger ferien til å komme seg litt og å lade opp til jobb igjen. Da jeg gikk gravid med første babyen så husker jeg godt svigerforeldrene sa at de aldri hadde fått hjelp til barnepass av sine foreldre, at de godt kunne komme på besøk, men at de alltid tok ansvaret for sine egne barn. Eldste er nå 3 år, og de har heller aldri blitt spurt og har heller ikke etterspurt selv om å være barnevakt. Mine foreldre stiller opp, men vi spør ikke mye selv. Synes det er greit at de selv kan ta initiativet. Belager oss ikke på hjelp, men takker gladelig ja til den hjelpen vi blir tilbudt. Det din svigermor kanskje ikke tneker på er at forholdet mellom barn og barnebarna hennes ikke vil bli like godt som om hun hadde ønsket å hjelpe til litt. Anonymous poster hash: 287ca...971
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #8 Skrevet 27. juli 2014 Jeg regner med at man sier ifra hvis man ikke vil/orker å passe barna. Jeg forstår meg ikke på dem som skal synes og mene noe om andre når det ikke virker som det er et problem for de det gjelder. Kanskje besteforeldrene selv har sagt at de kan stille opp slik at foreldrene kan ha felles ferie med sine barn? Eller kanskje foreldrene har spurt og besteforeldrene har svart ja? Anonymous poster hash: f16b0...700
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #9 Skrevet 27. juli 2014 Det virker som de fleste har samme tanker som meg... Svigermor jobber 100%, så som noen nevner kan det være fordi hun er "redd" for å bli spurt om det samme. Jeg tror ikke vi kommer til å spørre dem altfor mye når det er slik hun tenker! Anonymous poster hash: c1b2b...7d3
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #10 Skrevet 27. juli 2014 Det virker som de fleste har samme tanker som meg... Svigermor jobber 100%, så som noen nevner kan det være fordi hun er "redd" for å bli spurt om det samme. Jeg tror ikke vi kommer til å spørre dem altfor mye når det er slik hun tenker! Anonymous poster hash: c1b2b...7d3 Dette var HI:-) Anonymous poster hash: c1b2b...7d3
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #11 Skrevet 27. juli 2014 Jeg ville aldri tatt det som en selvfølge, men spurt pent i god tid. Det kan jo også være at denne bestemoren faktisk vil ha barnebarna litt for seg selv uten foreldrene også! Kjenner ei som forlanger dette (dvs "glemmer" å sjekke når sfo osv er stengt før man selv setter opp ferie) - og det blir helt feil. Anonymous poster hash: 4f0a0...f27
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #12 Skrevet 27. juli 2014 Hvorfor må så mange ha hjelp til barnepass når de har barnehage? Er det ikke bare å planlegge ungenes ferie samtidig med seg selv? De må jo bare ha 4 uker ferie for å slippe betaling i juli... Anonymous poster hash: 31adf...75d
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #13 Skrevet 27. juli 2014 Hvorfor må så mange ha hjelp til barnepass når de har barnehage? Er det ikke bare å planlegge ungenes ferie samtidig med seg selv? De må jo bare ha 4 uker ferie for å slippe betaling i juli... Anonymous poster hash: 31adf...75d Noen har jobbet der de sjeldent fårferien de ønsker, kun har krav på. Anonymous poster hash: 30539...d2f
Superdolly Skrevet 27. juli 2014 #14 Skrevet 27. juli 2014 Hvorfor må så mange ha hjelp til barnepass når de har barnehage? Er det ikke bare å planlegge ungenes ferie samtidig med seg selv? De må jo bare ha 4 uker ferie for å slippe betaling i juli...Anonymous poster hash: 31adf...75d 1. Noen barnehager stenger 3-4 uker om sommeren, hvilket betyr at banra MÅ ha fri da. 2. Noen voksne kan ikke selv velge tiddpunktet for sin egen ferie. Kombinert med 1. kan dette bli problematisk. 3. Barn vokser, blir store og begynner på skolen. Skolebarn har 8 uker fri på sommeren, og ikke alle kommuner tilbyr SFO hele sommeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå