Gå til innhold

Gravid og gruer meg til 23 ukers grensen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid, og i motsetning til tidligere graviditeter gruer jeg meg litt til å passere 23 ukers grensen. Dersom fødselen skulle skje nå så ønsker jeg ikke at legene skal gjøre alt de kan for å redde babyen.... Hadde vært så greit å spole raskt frem til uke 28 eller lenger...

Skammer meg for å tenke slik...

Anonymous poster hash: 229c9...ac3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

MÅÅÅ man ta imot hjelp da?

Anonymous poster hash: 6839d...47c

Skrevet

MÅÅÅ man ta imot hjelp da?

Anonymous poster hash: 6839d...47c

Vel - dette er vel en av få ting jeg skulle ønske kunne jeg ikke har noe valg i den eneveller andre veien... Jeg vil jo ikke si (eller klare å si) at de ikke skal gjøre noe...

Skrevet

Jeg vil ikke at de skal redde babyen i uke 23 om det noen gang hadde skjedd at jeg hadde måtte føde i uke 23.

Jeg er selv født ekstremt prematur og vet hvor store skader et ekstremt prematurt barn kan få.

Grensen for at de gir liv reddende hjelp burde vært satt til uke 25 .

Skrevet

Jeg vil ikke at de skal redde babyen i uke 23 om det noen gang hadde skjedd at jeg hadde måtte føde i uke 23.

Jeg er selv født ekstremt prematur og vet hvor store skader et ekstremt prematurt barn kan få.

Takk for at du svarte mamman til will&ailo Fint at det ikke bare er meg - er en vanskelig situasjon uansett.

Skrevet

Er plagene så store at barna heller bør få dø? Ikke meningen å være frekk, men skjønte ikke helt retorikken. Hvis de ikke bør redde ekstremt premature barn, skulle de ikke reddet deg?

Anonymous poster hash: 2caed...f4e

Skrevet

Jeg fikk barn som ble født prematurt 2 dager før den magiske grensen.

Pga flerfødsel og sterke medisiner/smertestillende regnet de med barna var døde da de ble født. Men det var de ikke. De levde nesten en time før de sluttet å puste.

Jordmor og assistenten var tydelig stresset. De har i etterkant sagt at de virket som terminen kanskje var feil. Men siden de kun var to stykker og ingen utstyr og leger var klar for prematur flerfødsel så nyttet det ikke å gjøre noe når de merket tabben etter barna ble født.

Jordmor og assistenten sa at de hadde hatt møter på sykehuset etterpå og at selv om hun hadde vært jordmor i 20 år haddehun aldri opplevd dette så hun måtte gå å bearbeide opplevelsen etterpå.

Å se sine egne små babyer puste og streve uten å få hjelp uner jeg ingen. Jeg tror ikke dere aner hva det vil si å se bittesmå babyer dø.

Anonymous poster hash: 0230c...2dd

Skrevet

Nei, jeg aner ikke hvordan servil si. Det er derfor jeg nå skrev innledningsvis at jeg gruer meg til denne perioden- dere blir vanskelig uansett. Sannsynligheten for store Skader på så fortidligfødre babyer er så høy, samtidig som det sommer vil bære vanskelig å ikke kjempe for at man skal gjøre det man kan for å redde.

Min fornuft vil bære bedre på hva som er riktig å gjøre før jeg står i situasjonen selv....

Skrevet

Jeg håper du kan la bekymringene fare og heller kose deg med tiden som kommer. Selv var jeg innlagt på sh i uke 20, deretter fra uke 33. Alt gikk heldigvis fint, selv om jeg fikk en del helseproblemer for livet etter dette. Barnet helt i orden.

Det går som oftest bra. Det er greit å ha tenkt gjennom ting, men det er ikke noe poeng i å plage seg selv med "hvisomattedersomatte". Det er jo så mye som kan gå galt her i verden (og også hjemme forsåvidt). Hvis man skal tenke på det hele tiden, tror jeg man blir sprø.

Anonymous poster hash: 2ab9d...f71
Skrevet

Er plagene så store at barna heller bør få dø? Ikke meningen å være frekk, men skjønte ikke helt retorikken. Hvis de ikke bør redde ekstremt premature barn, skulle de ikke reddet deg? Anonymous poster hash: 2caed...f4e

Ja, skadene er som regel så store at de ikke får et godt liv. Jeg ser heller at de får slippe enn å lide med store skader.

Hadde mine skader vært større så ville jeg ha valgt at hadde latt meg slippe enn å leve med store utfordringer.

Skrevet

Min sønn er født i uke 25, og vi har en vakker gutt men med store hjerneskader og kan ikke gå enda, legen gir han 1 år til og hvis han ikke går da,blir det rullestol,vil satt grensen til 30, da går det bra med de fleste. Min er i dag 7 år, og vi elsker han så høyt,men jeg hadde ikke ønsket et barn til og født i uke 25, vi tør ikke og få flere

Anonymous poster hash: d7b5e...7a4
Skrevet

Min sønn er født i uke 25, og vi har en vakker gutt men med store hjerneskader og kan ikke gå enda, legen gir han 1 år til og hvis han ikke går da,blir det rullestol,vil satt grensen til 30, da går det bra med de fleste. Min er i dag 7 år, og vi elsker han så høyt,men jeg hadde ikke ønsket et barn til og født i uke 25, vi tør ikke og få flere

til uke 30? Er du klarover at det er stor sjanse for at de er og blir friske og sunne barn selvom de blir født i uke 28? Så du skal la friske barn dø , pga du mener uke 30 er bedre?

Anonymous poster hash: 9b195...213

Skrevet

til uke 30? Er du klarover at det er stor sjanse for at de er og blir friske og sunne barn selvom de blir født i uke 28? Så du skal la friske barn dø , pga du mener uke 30 er bedre?

Anonymous poster hash: 9b195...213

Det er vel heller ikke det hun mener! Der er forskjell på tidlig fødte barn som får litt assistanse i behynnelsen, og der barna må gjennom en rekke lidelser, operasjoner osv der utfallet i "beste fall" er varige hjerneskade el.l

Skrevet

En venninne som jobber på nyfødt intensiv mener grensen burde gå ved uke 28. Da går det stort sett bra med de aller fleste.

Anonymous poster hash: dbaf8...e88

Skrevet

Jeg fikk barn som ble født prematurt 2 dager før den magiske grensen.

Pga flerfødsel og sterke medisiner/smertestillende regnet de med barna var døde da de ble født. Men det var de ikke. De levde nesten en time før de sluttet å puste.

Jordmor og assistenten var tydelig stresset. De har i etterkant sagt at de virket som terminen kanskje var feil. Men siden de kun var to stykker og ingen utstyr og leger var klar for prematur flerfødsel så nyttet det ikke å gjøre noe når de merket tabben etter barna ble født.

Jordmor og assistenten sa at de hadde hatt møter på sykehuset etterpå og at selv om hun hadde vært jordmor i 20 år haddehun aldri opplevd dette så hun måtte gå å bearbeide opplevelsen etterpå.

Å se sine egne små babyer puste og streve uten å få hjelp uner jeg ingen. Jeg tror ikke dere aner hva det vil si å se bittesmå babyer dø.

Anonymous poster hash: 0230c...2dd

Herregud å grusomt... Jeg har ikke ord...

Anonymous poster hash: 27352...eaf

Skrevet

På hvilket grunnlag er det du uttaler deg om å sette en grense ved uke 25? Medisinsk, personlig eller bare magefølelse? Det er mange, mange barn som er født i uke 24-25 som har klart seg veldig bra, og desto tristere er det at noen går inn for å sette uke 25 som grense. Uke 25 skiller seg vesentlig fra uke 23. Nå er det sjeldent at det satses mye på de barna som er født i uke 23, det praktiske skille går ofte ved uke 24.

Anonymous poster hash: d19e6...976

Skrevet

En venninne som jobber på nyfødt intensiv mener grensen burde gå ved uke 28. Da går det stort sett bra med de aller fleste. Anonymous poster hash: dbaf8...e88

Hårreisende uttalelse av din venninne og heldigvis er det neonatologer og ikke sykepleier som lager de endelige retningslinjene. Venninnen din har misset et vesentlig poeng. Allerede ved uke 27 er overlevelsesraten på 90 %, og mellom 60-80 % etter uke 26. Typisk at de som kan lite alltid skal uttale seg så skråsikkert.

Skrevet

En venninne som jobber på nyfødt intensiv mener grensen burde gå ved uke 28. Da går det stort sett bra med de aller fleste. Anonymous poster hash: dbaf8...e88

Hårreisende uttalelse av din venninne og heldigvis er det neonatologer og ikke sykepleier som lager de endelige retningslinjene. Venninnen din har misset et vesentlig poeng. Allerede ved uke 27 er overlevelsesraten på 90 %, og mellom 60-80 % etter uke 26. Typisk at de som kan lite alltid skal uttale seg så skråsikkert.

På hvilket grunnlag uttaler du deg? Det er høy overlevelsesrate, men din tall sier ingenting om hvor store skader barnet har med seg resten av livet..

Forøvrig så er ikke jeg tilhenger av å ikke hjelpe før 28, men jeg er ikke komfortabel ved 23....

Hi

Skrevet

Overlevelse rate ja, men til hvilken pris? De fleste av de som overlever under uke 25-26 får store fødselskader!

De blir døve, blinde, sterkt rammet av CP  gjerne en kombinasjon av flere skader/sykdommer.

Disse barna får mest sannsynlig et veldig hardt liv med mye smerte. Det er de som må leve med skadene ikke vi.... 

Skrevet

Jeg er gravid og GLEDER meg til 23ukers grensen. Tok meg to år og flere hormonbehandlknger å bli gravid, jo mer sannsynlig at ting vil gå bra jo bedre.

Anonymous poster hash: 65a1e...8ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...