Anonym bruker Skrevet 26. juli 2014 #1 Skrevet 26. juli 2014 Vi har fire barn, og alle barna har soverom i samme etasje hvor det også er en ekstra stue. Der får de leke og styre på akkurat som de vil, og det er ikke så nøye om det ikke er ryddig og pent der hele tiden. I stuen (i hovedetasjen) får de i utgangspunktet ikke ta med leker, mest fordi de ikke rydder etter seg selv om jeg er veldig konsekvent på dette og maser på dem om det. Ellers er det fritt fram for det meste utenom hopping i sofaen. De får bygge hytte med stoler, sofaputer og tepper, løpe, leke gjemsel osv, men da altså ikke ta med seg leker (ev. maks 1-2 som skal ryddes før de får gjøre noe annet). Med så mange barn, synes jeg rett og slett det er litt deilig å ha ett rom i huset som, i teorien, skal se ryddig og pent ut uansett når kvelden kommer. En venninne som hørte om regel synes jeg var veldig streng. Er jeg det? Må nevne at minste barnet er 5 år. Anonymous poster hash: 966bc...716
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2014 #2 Skrevet 26. juli 2014 Ja syns du er vel streng. Anonymous poster hash: 90891...491
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2014 #3 Skrevet 26. juli 2014 Jeg synes det virker herlig. Anonymous poster hash: 28fc0...a0f
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2014 #4 Skrevet 26. juli 2014 Nei, de trenger ikke leke sirkus i hele huset. Helt fair regel. De kan gå ut hvis de får for lite plass inne;) Anonymous poster hash: 4e7b1...28c
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2014 #5 Skrevet 26. juli 2014 Syntes ikke du er streng i det hele tatt. Anonymous poster hash: c533f...5f5
Marriet Skrevet 26. juli 2014 #6 Skrevet 26. juli 2014 Du er ikke streng. Jeg derimot er streng. Skal ikke brette ut om mine regler i heimen, men får til stadighet høre at jeg må legge fra meg naziregimet mitt av mannen min. Tror uansett ikke ungene tar skade av klare tydlige regler.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2014 #8 Skrevet 26. juli 2014 Nei overhodet ikke. Barn trenger grenser og du har satt en grense på stuen. De har jo fritt frem ellers, så jeg kan virkelig ikke se problemet med ETT lekefritt rom. Anonymous poster hash: f59a5...b5f
Tarssan Skrevet 26. juli 2014 #9 Skrevet 26. juli 2014 Synes ikke du er noe streng flott regel, slik vil jeg og ha det om jeg engang får hus med to stuer:)
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2014 #10 Skrevet 26. juli 2014 Jeg har også 4 barn hvor yngste er 5 år. Her er i hovedsak kjellerstuen barnas domene, der kan de rote som de vil og rydde når de vil, det gjør ingenting om en legoby står et par dager eller at en briotogbane lekes med i flere dager. Men de får leke i stuen også, her ser hele huset ut som en barnehage til tider og jeg synes det er helt greit. Barna vil ofte være der vi er og da må de få lov å leke der også. Men jeg er strengere på ryddingen i stuen, tegnesakene skal tilbake i skuffen, bøkene ryddes på plass, puslespillene tilbake i hyllen, småfigurene tilbake på rommet osv. Men det synes at det bor barn i stuen også, noen bamser i sofaen, en liten stol i et hjørne osv. Hva du velger for ditt hjem er jo opp til deg, men ikke glem at det er barnas hjem også. Dere må finne en måte som alle kan trives med. Anonymous poster hash: 90aea...1d7
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2014 #11 Skrevet 26. juli 2014 Høres smart ut når du har så mange barn. Her er nok lekene litt mer plassert rundt omkring, men så har vi ett barn og hun må nesten få lov til å holde på i nærheten av oss. Nå har hun bikket 6 år og det er mer og mer leking på rommet eller ute på egenhånd. Anonymous poster hash: a780f...dd1
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2014 #12 Skrevet 26. juli 2014 Jeg har også 4 barn hvor yngste er 5 år. Her er i hovedsak kjellerstuen barnas domene, der kan de rote som de vil og rydde når de vil, det gjør ingenting om en legoby står et par dager eller at en briotogbane lekes med i flere dager. Men de får leke i stuen også, her ser hele huset ut som en barnehage til tider og jeg synes det er helt greit. Barna vil ofte være der vi er og da må de få lov å leke der også. Men jeg er strengere på ryddingen i stuen, tegnesakene skal tilbake i skuffen, bøkene ryddes på plass, puslespillene tilbake i hyllen, småfigurene tilbake på rommet osv. Men det synes at det bor barn i stuen også, noen bamser i sofaen, en liten stol i et hjørne osv. Hva du velger for ditt hjem er jo opp til deg, men ikke glem at det er barnas hjem også. Dere må finne en måte som alle kan trives med. Anonymous poster hash: 90aea...1d7 Ja, det var vel derfor jeg skrev "i teorien" 5-åringen har det med å komme slepende med kofferten sin full av leker og strø alt utover og så nekter hun å rydde etterpå. Så nok er nok tenkte jeg. Helt greit med en og annen bamse og lekebil, og at vi kan spille kort og spill osv i stuen, men masse leker over alt... jeg er blitt litt lei av det jeg Godt å se at de fleste ikke synes jeg er for streng. Tror nok denne regelen er kommet for å bli. HI Anonymous poster hash: 966bc...716
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2014 #13 Skrevet 26. juli 2014 Det var en god regel, og barn trenger litt grenser. Der er en tydelig grense, som de må lære å holde seg til. De får jo lov å være der/leve der de også Helt fair, de har jo sin egen stue til sine ting, topp regel når dere er så mange. Anonymous poster hash: b1248...676
Elsker livet Skrevet 26. juli 2014 #14 Skrevet 26. juli 2014 Vi har det på samme måte, men yngste på 3 år får fremdeles ha litt leker i stuen. Vi er strenge, men syns ikke denne reglen er av de strengeste.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2014 #15 Skrevet 26. juli 2014 Vi har fire barn, og alle barna har soverom i samme etasje hvor det også er en ekstra stue. Der får de leke og styre på akkurat som de vil, og det er ikke så nøye om det ikke er ryddig og pent der hele tiden. I stuen (i hovedetasjen) får de i utgangspunktet ikke ta med leker, mest fordi de ikke rydder etter seg selv om jeg er veldig konsekvent på dette og maser på dem om det. Ellers er det fritt fram for det meste utenom hopping i sofaen. De får bygge hytte med stoler, sofaputer og tepper, løpe, leke gjemsel osv, men da altså ikke ta med seg leker (ev. maks 1-2 som skal ryddes før de får gjøre noe annet). Med så mange barn, synes jeg rett og slett det er litt deilig å ha ett rom i huset som, i teorien, skal se ryddig og pent ut uansett når kvelden kommer. En venninne som hørte om regel synes jeg var veldig streng. Er jeg det? Må nevne at minste barnet er 5 år. Anonymous poster hash: 966bc...716 Syns det er strengt. Men det er nok fordi barna mine liker å være rundt meg å leke.. Syns det er litt søtt jeg da med leker over hele huset<3 Men i organisert form selvfølgelig. De må rydde opp! Likevel finner jeg legoklosder og biler overalt... Anonymous poster hash: 8d797...410
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2014 #16 Skrevet 26. juli 2014 Her er det leker i stuen men vi har bare en stue. Men her er det ikke lov å bygge hytte med sofaputer etc. Sånt kan de gjøre på rommene sine. Jeg synes ikke du er streng Anonymous poster hash: 23afd...2a1
Vicky Pollard Skrevet 26. juli 2014 #17 Skrevet 26. juli 2014 Neh synes ikke du er streng. Helt greit. Her har jeg ei gammel lekegrind i stua fullt opp med leker. Vi har loftstue også men jeg synes det er koselig at ungene og vi voksne er sammen, derfor går de leke nede.
Guttaboys Skrevet 26. juli 2014 #18 Skrevet 26. juli 2014 Ikke streng, og det er opp til dere hvordan det skal være hjemme hos dere. Personlig er jeg ikke fan av å ha lekefrie områder i huset. Det er bare naturlig for meg å ha leker overalt, selv om jeg spyr av det;)
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #19 Skrevet 27. juli 2014 Nei, når yngste er så stor at han/hun klarer å leke et annet sted i huset enn der dere er, så er dette ikke for strengt. Vi hadde det på samme måte da jeg vokste opp, og jeg (og alle barna i nabolaget) syntes vi var kjempeheldige som fikk holde på som vi ville i en hel stue! Og spesielt det at det ikke ble ryddet hele tiden, så vi kunne fortsette der vi slapp dagen etter. Anonymous poster hash: 4911c...8a7
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2014 #21 Skrevet 27. juli 2014 Vi har to barn og samma regelen. men så klart inni mellom blir stuen stappfull av leker. Dette skal også barna selv rydde opp før det er kveld. Deres soverom og loftstue ser ut som om noen har sluppet en bombe. Syns ikke det er strengt i det hele tatt. De aller fleste jeg kjenner har det slik og de eneste som har leker på stuen fast er de med 0-2 åringer. Anonymous poster hash: 5bad8...073
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå