Gå til innhold

Baby snart 14 mnd vil ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sove skikkelig på kvelden. Er våken opp til 10 ganger fra kl 19 (han legges for natten da) og frem til kl 23.00-00.00. Han spiser kveldsmat rundt kl 18, og spiser seg da god og mett. Han får vann når han legger seg, og vil ha vann utover kvelden. I denne varmen som har vært nå, så forstår jeg at han kan være mer tørst, men dette startet lenge før varmen kom. Om natten krever han mat 2 ganger. Han får da to flasker MME på 210 ml pr flaske. Kjenner dette begynner å bli slitsomt og kunne tenkt meg å avvenne, men han blir så sint at han vekker hele huset, inkl han jeg leier av, så det har jeg gitt opp :( Han starter i barnehage 11 august, så jeg håper det blir litt forandring da, for han vil vel bli sliten på en annen måte. Noen som har vært i samme situasjon og har noen tips eller råd til meg? Blir svært takknemlig! :) Jeg har prøvd å la han gråte litt, men det eskalerer fort hvis han ikke får det som han vil, så det er ingen god løsning hverken for han eller mammahjertet :(

Anonymous poster hash: 8afae...640
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En unge på 14 mnd er ikke baby, og den trenger på ingen måte mat om natten. Kutt flaskene tvert. Han kan drikke kumelk av kopp nå.

Anonymous poster hash: 55ed9...b2c

Skrevet

første jeg tenkte også...kutt flaskene! Han er ingen baby, trenger ikke mat på natt og bør fint kunne sove natten gjennom. Her er det hestekur neste :)

Jeg ville kanskje tatt det litt gradvis. Kuttet ut flaska på dagtid, og vann ut mme gradvis til han kun får vann på flaske om natta. Deretter logget søvnmønsteret og lagt en slagplan til hvordan sørge for at han finner søvnen selv når han våkner opp i løpet av natten. Grunnen til at han våkner nå er at han får så mye service av deg (flaskene). Ta komntakt med nabo og forklar situasjonen, om du skal begyne skrikeku, prøv å begynne på en fredag så nabo ikke skal på jobb....Eller en tid du vet de er borte :)

Masser av lykke til....det er superslitsomt når det står på, men belønningen er STOR! dette greier du :duskedame:

Anonymous poster hash: 463c0...1cd
Skrevet

Kutt gradvis mengde mme i flaksen, til det blir bare vann til slutt. Om ungen er god og mett før legging så trenger den ikke mat på natten. Prøvd å gi kveldsmaten litt nærmere natten? Det er tøft mens det pågår men det blir bedre. Vi kuttet mme på natten før mini var 1år, da spiste han fulle måltid 5 ganger om dagen. Nå er det kun vann som blir servert.

Skrevet

Men hvordan kan jeg VITE at han ikke er sulten? Sist jeg prøvde å avvenne han, så skrek han så lenge og intenst at han kastet opp til slutt. Det er ikke særlig ålreit :( Jeg vannet ut mme i natt, og han våknet 7 ganger for å få mat. Jeg vet at det er slitsomt når det står på, men er redd det skal vare veldig lenge, for jeg har prøvd dette, og sist gang holdt jeg på i nesten 2 uker, men ingen forandring. Eneste forandringen var at jeg ble så sliten at jeg nesten ikke sto på bena til slutt :/ Har ei på 8 år også som krever sitt. Hun sov over natta fra hun var 6 uker, så lillebroren er stikk motsatt av henne.

Skrevet

Et barn på den alderen trenger ikke mat på natta.

Ungen legger normalt på seg regner jeg med. Kutter du maten på natta så vil ungen automatisk spise mer på dagen.

Du skader tennene hans også!

Vi holdt på fem timer vær natt. I ei uke. Tilbydde Kun vann på flaske. Sover nå natta igjennom. Har fire unger.

Et mareritt når det pågår, men ungen trasser kun fordi han ikke får vilja si!

Anonymous poster hash: a068f...ca8

Skrevet

Hvem sa det var lett? 

Ungen trenger ikke melk på natta, og den er ikke baby lenger. Du må rett og slett bare slutte, og ikke gi deg. Noen er staere enn andre, men beregn 2-4 uker med nattlig helvete, så burde det gå over. Men du kan altså ikke gi deg, og du MÅ være konsekvent. 

Hva spiser ungen før kveldsmat på dagtid? Flaske og MME bør du kutte ut, ungen er stor nok til å spise fulle måltider med vanlig melk eller vann til.

Anonymous poster hash: 39330...199
Skrevet

Han spiser en brødskive til frokost, mellommåltid før han sover på dagtid, middag, mellommåltid, og kveldsmat ca kl 18. Har drøyd den til 18.30 nå. Han legger seg kl 19. Jeg vet utmerket godt at han ikke skal ha melk på natta, og jeg også at han ikke skal ha mme. Han får lettmelk av kopp på dagtid til frokosten. 

Jeg har stått i en vanskelig situasjon fordi pappaen ble brått borte 6 sept i fjor, så det har vært salg av hjemmet  vårt, flytting, og i tillegg har jeg tatt meg av begge barna til min søster fordi hun er meget syk. Dem ble plassert hos meg på hastevedtak av barnevernet. Dette er INGEN unnskyldning, men en forklaring på hvorfor overskuddet ikke har vært til stede.Jeg har ikke sovet en hel natt på snart 14 mnd, og det merkes på kroppen. Ikke er jeg 20 år lenger heller, men dobbelt så gammel, og det merkes også ;)  Det er en grunn til at jeg skriver her, for jeg trengte råd og litt hjelp, og jeg er klar til kamp igjen. Vil så gjerne at dette skal gå seg til før han starter i barnehage, Det er 2 uker til innkjøringen begynner, og 18 august starter han for fullt. Takk for svar alle :)

Skrevet

Sover han mye på dagtid? Det kan hende han sover dårlig fordi han sover for mye på dagen og at han vil sove bedre hvis du kutter dagsøvnen. Hvis han våknet sjeldnere, så er det lettere å unngå flaska om natta.

Anonymous poster hash: b16e6...9b9

Skrevet

Har ingen erfaring med dette selv, da mine har fått pupp. Og de var på alderen med din. Vil bare gi deg en klem og håpe at høsten blir en fin start for dere :) heier på deg!!

Skrevet

Tror rett og slett du bare må kutte de flaskene, blir sikkert kjempetøft, men er nok det beste både for han deg og tenna hans! Ville ikke erstattet dem med vann, han vil justere matinntaket selv, mao spise mer på dagen hvis han har behov for det. Stor klem

Anonymous poster hash: 862e5...0c4

Skrevet

Han spiser en brødskive til frokost, mellommåltid før han sover på dagtid, middag, mellommåltid, og kveldsmat ca kl 18. Har drøyd den til 18.30 nå. Han legger seg kl 19. Jeg vet utmerket godt at han ikke skal ha melk på natta, og jeg også at han ikke skal ha mme. Han får lettmelk av kopp på dagtid til frokosten. 

Jeg har stått i en vanskelig situasjon fordi pappaen ble brått borte 6 sept i fjor, så det har vært salg av hjemmet  vårt, flytting, og i tillegg har jeg tatt meg av begge barna til min søster fordi hun er meget syk. Dem ble plassert hos meg på hastevedtak av barnevernet. Dette er INGEN unnskyldning, men en forklaring på hvorfor overskuddet ikke har vært til stede.Jeg har ikke sovet en hel natt på snart 14 mnd, og det merkes på kroppen. Ikke er jeg 20 år lenger heller, men dobbelt så gammel, og det merkes også ;)  Det er en grunn til at jeg skriver her, for jeg trengte råd og litt hjelp, og jeg er klar til kamp igjen. Vil så gjerne at dette skal gå seg til før han starter i barnehage, Det er 2 uker til innkjøringen begynner, og 18 august starter han for fullt. Takk for svar alle :)

Vet du hva....Om det er slike tilstander i hjemmet og du er så på felgen, ja da hadde jeg gitt flaske på natt en periode for å få sove og være uthvilt til å ta vare på alle de andre barna også. Det betyr IKKE at du er en dårligere mor eller at du på noen måte vannskjøtter barnet. Det med tennene er en ting man kan være litt obs på, men mange barn ammes på natt til langt over 1 års alder, og melketennene skal tross alt ertattes av voksentenner. Du har virkelig hatt en strii tørn og holdt hodet over vannet. Klapp på skulder til deg!

Hva med å starte et slikt avvenningsprosjekt i september? Da har du noen uker hvor du bare lar alt skure og gå litt og finner motivasjon og energi til å sette i gang?

MASSER av lykke til :)

Hilsen #3 

Anonymous poster hash: 463c0...1cd

Skrevet

Kan det være han har reflux? Da vil nemlig maten/melken lindre smertene noe. Bare en tanke...

Anonymous poster hash: 8c40b...340
Skrevet

Han sover fra ca 11.30 til 13. Og han blir vanvittig overtrøtt og veldig urolig etter leggetid hvis han ikke får denne soveøkten på dagen, for dette har jeg prøvd å kutte ut. I kveld var vi ferdig med kveldsmaten 18.45, og det er ca 3 kvarter senere enn vanlig. Heldigvis gikk det veldig bra å drøye den :) Han fikk vann når han la seg, drakk litt og sovnet. Jeg skal tilby vann i natt og prøve en gang til å avvenne. Det er sommerferie i 3 uker til for barna, og det er 2 uker til innkjøring starter i barnehagen, så kanskje vi får det til denne gangen :) Tusen takk for gode tilbakemeldinger. Det varmer :) Jeg har fått hjelp av en meget flink og ålreit psykologspesialist, og føler at ting går bra nå, selv om det er tungt til tider. Tiden hjelper meg, og for hver dag som går, så blir ting lettere. Det må jeg ha troen på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...