Gå til innhold

far holder tilbake medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har et barn som fikk diagnosen add for et år siden. 

siden i fjor høst har vi hatt henne på medisin, noe far så langt har vert positiv til.

nå i ferien (de hadde 4 uker sammenhengende sammen) etter få dager sammen ble jeg nærmest beskyldt for å ønske å holde jenta dopet gjennom barndommen. og ble forbudt fra fars side fortsette gi henne denne medisinen. 

vi hadde en liten dialog rundt dette der han først uttrykte bekymring og jeg ba han senke doseringen. hørte ikke mer før beskyldningene kom.

da jenta kommer hjem så forteller hun glatt at pappa ikke har gitt henne medisiner i det hele, medisinene er også blitt holdt tilbake (jeg regner med dette er for å kontrollere at jeg ikke gir henne) 

kommer også frem at hun sover fint hos pappa fordi hun er redd for kjeft om hun står opp! vi sliter med søvn her hjemme og har derfor fått melatonin til henne, noe jeg misstenker far ikke skjønner hva er!

vi har så langt ikke en eneste gang dette året hun har vert medisinert sett det som far har sett, men jeg lovet far å be om å få prøve ut et nytt merke (medisin) siden han var bekymret. dette da før beskyldningene kom.

men hvordan forholder jeg meg til at far holder medisinen tilbake på denne måten?

time til fvk er bestilt og møte med bup er bestilt

jeg er litt redd for hva han gjør med medisinen han holder tilbake. det er snakk om medisin med ritalin for minst en mnd, har han kastet i søpla, solgt det, bruker det selv (har prøvd ut narkotiske stoffer tidligere) ..... 

snakke med han før møte på fvk er uaktuelt, men er det flere innstanser jeg bør kontakte og fortelle om mine bekymringer?

jeg har fult foreldre ansvar for henne om dette skulle være av betydning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av og på med ritalin er ikke bra så håper at du og har sluttet å gi nå? Hvis du kan bevise at han selger el misbruker ritalinen så søk om full foreldreansvar. Men regner med at du ikke har bevis?

Jeg fikk endelig diagnosen ADD som voksen og da ritalin, hadde en tøff oppvekst og skulle VIRKELIG ønske at jeg fikk diagnosen og ritalin som barn. Da hadde nok livet mitt blitt helt annerledes og mye bedre! Hadde fått meg en utdannelse tidligere og en bra jobb. Osv. Er ikke dum, bare null konsentrasjon, innesluttet osv. Og ritalinen fjerner dette. Har konsentrasjon nå, fantastisk! Var som å få ett nytt liv, det beste som har skjedd meg

Mens noen med ADD/ADHD liker ikke ritalin. Spør datteren din hva hun syns og foretrekker hun ritalinen så prøv å få faren til å fatte at ritalinen er for HENNE og ikke for deg el han, at hun har ADD går mye mer ut over henne enn dere. Jeg har jobbet en stund på en skole med noen barn med ADHD, fra 1. til 4. klasse, og jeg har spurt de om ritalinen (da de må få det på skolen) og de likte den. En gutt var uten pga skeptiske foreldre men han hadde prøvd ritalin og han gråt i blant på skolen pga sine vansker og nevnte alltid at han savnet ritalinen veldig. Jeg hadde aldri spurt han om ritalin, var han som nevnte det. Med den følte han seg normal og kunne følge med på skolen. Jeg nevnte ikke for barna at jeg selv bruker ritalin men kjente meg veldig igjen selv om jeg er mer enn 20 år eldre enn de.

Ikke gi deg om du syns at ritalin er bra for henne el en ny medisin. Men du kan dessverre ikke bestemme dette alene så lenge dere har delt ansvar for datteren deres.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 9ae8a...ae3

Skrevet

Det er den som har foreldreansvar som bestemmer medisinsk behandling for barnet. Når far ikke har foreldreansvar så har han ikke lov til i gå imot det du har bestemt.

Anonymous poster hash: efe6f...108
Skrevet

jeg HAR fult foreldre ansvar for henne, alltid hatt det, hun ble født rett før det automatisk ble delt foreldre rett.

far har KUN besøksrett, enkelte helger og annenhver ferie!

vi ser en jente som sliter med å sove/ bli trett, som sliter sosialt og på skolen. jeg og min mann ser hun på en del områder henger langt bak resten av klassen. det er vondt å se!

jeg står ikke for medisinering for enhver pris, men jeg er for å teste ut!

spesielt siden jeg har flere bekjente med tilsvarende diagnose som i ungdom/ voksenalder prøver ut eller bruker fast mariuhana  for å dempe uroen. dette ønsker jeg ikke mitt barn!

understreker igjen mitt ønske er at hun skal få mer ro inni seg til å fungere der det blir stilt krav til henne, spesielt sosialt og faglig på skolen.

har ikke medisin til henne i hus nå og blir ikke starte opp på nåværende medisin igjen før jeg har snakket med legen på bup

Skrevet

Be om at far tar med all medisin han tilbakeholder til fvk til uken. Så lenge du har fullt foreldreansvar så har han ikke rett til å tilbakeholde.

Mistenker du at han har prøvd det ut selv eller solgt det så ville jeg vurdert å ha anmeldt ham for dette.

Enig med hun som sier at du bør spørre datteren din hvordan hun har det når hun går på medisinen og når hun ikke gjør det.

Hvis datteren din ikke tør si til faren at hun ikke får sove når hun er til han så synes jeg du må snakke med datteren din om hvordan hun har det når hun er hos faren, for det virker ikke som om de har noe godt forhold...

Anonymous poster hash: b87f3...c33
Skrevet

vi har et barn som fikk diagnosen add for et år siden. 

siden i fjor høst har vi hatt henne på medisin, noe far så langt har vert positiv til.

nå i ferien (de hadde 4 uker sammenhengende sammen) etter få dager sammen ble jeg nærmest beskyldt for å ønske å holde jenta dopet gjennom barndommen. og ble forbudt fra fars side fortsette gi henne denne medisinen. 

vi hadde en liten dialog rundt dette der han først uttrykte bekymring og jeg ba han senke doseringen. hørte ikke mer før beskyldningene kom.

da jenta kommer hjem så forteller hun glatt at pappa ikke har gitt henne medisiner i det hele, medisinene er også blitt holdt tilbake (jeg regner med dette er for å kontrollere at jeg ikke gir henne) 

kommer også frem at hun sover fint hos pappa fordi hun er redd for kjeft om hun står opp! vi sliter med søvn her hjemme og har derfor fått melatonin til henne, noe jeg misstenker far ikke skjønner hva er!

vi har så langt ikke en eneste gang dette året hun har vert medisinert sett det som far har sett, men jeg lovet far å be om å få prøve ut et nytt merke (medisin) siden han var bekymret. dette da før beskyldningene kom.

men hvordan forholder jeg meg til at far holder medisinen tilbake på denne måten?

time til fvk er bestilt og møte med bup er bestilt

jeg er litt redd for hva han gjør med medisinen han holder tilbake. det er snakk om medisin med ritalin for minst en mnd, har han kastet i søpla, solgt det, bruker det selv (har prøvd ut narkotiske stoffer tidligere) ..... 

snakke med han før møte på fvk er uaktuelt, men er det flere innstanser jeg bør kontakte og fortelle om mine bekymringer?

jeg har fult foreldre ansvar for henne om dette skulle være av betydning.

Fortell alt til bup. Sier ditt barn detta uten at du må fiske det fram. Da sliter faren.

Anonymous poster hash: a5414...8f6

Skrevet

jeg har noen bekjente som jobber i barnevernet, jeg vurderer sterkt å be de sette seg ned snakke med henne.

hun er veldig glad i pappaen sin, og har inntrykk av at han finner på veldig mye gøy med henne når de er sammen. type ting jeg ikke har råd til like ofte. eks dyrt lekeland, kino, badeland ol ...

jeg hører mye fra henne at pappa sin dame kjefter mye, og pappa blir lett sint, ellers så har hun aldri villet fortalt særlig. med unntak av den perioden far prøvde overtale henne til 50/50 deling, hun sa ja hjemme hos han. og kom gråtendes til meg etterpå og ba meg stoppe det....

hun forteller veldig lite om medisinen heller, når jeg har spurt så har hun enten ikke forstått eller svarer at det er fint. mitt inntrykk er da at hun ikke har kjent særlig mye til den.

Skrevet

Okey, så ikke at du skrev at du har full foreldreansvar i hovedinnlegget.

Men da bør du kreve å få medisinen tilbake og gjør en avtale på fvk at han må gi henne medisinen for hvis ikke får hun f.eks ikke overnatte. Går ut over henne dessverre en at hun ikke får medisinen går og ut over henne!

Skrevet

da følger jeg magefølelsen og sender mail til bup og barnevernet.

blir ikke å anmelde far siden jeg ikke har noen form for bevis.

men håper vi kan redusere samværet deres, bor et stykke fra hverandre så hun må overnatte dersom de skal treffes.

takk for svar 

Skrevet

Holdt barnevernet unna. Bup kan hjelp framfor barnevernet.

Kobler du inn barnevernet har du dei etter deg pga faren til barnet.

Skrevet

Krev samvær med tilsyn siden han ikke følger medisineringen fra legen som skal være til barnets beste.

Jeg ville anmeldt ham, så kan politiet gi han beskjed om å gi medisinen tilbake.

Anonymous poster hash: 3bce5...ad9

Skrevet

hvordan kan jeg kreve samvær med tilsyn uten å blande inn barnevernet?

Skrevet

Jeg ville gjort som du selv tenker, og snakk mer med venninna di i barnevernet om hva som er anbefalt. Er ikke sånn at barnevernet vil ta deg om du ber de om hjelp, barnevernet er ikke så ille som mange skal ha det til. Og de er der for å komme med råd og. Har vært sommervikar i barnevernet for noen år siden, var en del foreldre som tok kontakt uten at barnevernet opprettet sak for å vurdere å ta barnet. Barna ble registrert ja men det var kun fordi de er pålagt å loggføre all. Blant annet dukket naboene mine opp med ei gravid datter på 14 og ville ha råd. Og mine foreldre fikk avlastning for min funksjonshemmede bror via barnevernet, men det var den gangen all avlastning gikk via barnevernet.

Virker som at du HI er trygg på barnevernet uansett. Og jeg ville og avventet med å politianmelde faren, er pillene tatt el solgt så kan ikke politiet gjøre noe fordi han vil bare hevde at han har kastet de. Innrømmer han at han har tatt de el solgt de så håper jeg at du har vitner el at han er dum nok til å skrive det i en sms.

Skrevet

hvordan kan jeg kreve samvær med tilsyn uten å blande inn barnevernet?

Er bare barnevernet som utfører tilsyn trur jeg, iallefall før. Men det vet iallefall fvk. Dessuten trur jeg ikke at det går an ved overnatting, men kan ta feil.

Skrevet

ja jeg er i grunnen veldig trygg på barnevernet :) har oppsøkt de før for å be om råd og hjelp og har kun blitt behandlet veldig fint!

da setter jeg meg ned så snart jeg har annledning og sender ut mail og opplyser de instansene jeg kan.

kontakte far selv direkte ønsker jeg ikke slik ting er nå. jeg har lang erfaring med at han vrir ting mot meg og bruker alt han kan for å fremstille meg som en dårlig mamma for jenta. ligger mye bak i forhistorie vår som ikke er bra. men det hører ikke inn i denne tråden.

Skrevet

Lurt å holde avstand da siden han er så vanskelig, bedre å konfrontere på fvk. Lykke til igjen!

Gjest Antarctica
Skrevet

Bruk barnevernet for alt det er verd! Det er da ikke DU som er problemet.

Hva hvis dette var medisiner mot f eks diabetes eller migrene, ville man da ha latt far overprøve legene?

Skrevet

Holdt barnevernet unna. Bup kan hjelp framfor barnevernet.

Kobler du inn barnevernet har du dei etter deg pga faren til barnet.

Barnevernet er ikke bare en stor, stygg ulv, vet du..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...