Gå til innhold

Nordlandsbunad eller Gudbrandsdalbunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på bunad til datteren vår, jeg kommer fra Gudbrandsdalen og faren til mannen min er fra Nordland.

Nordlandsbunaden er så fin, oldermoren til ungene har den, og min mann vil vi skal ha den. Jeg er ganske enig. Men mamma sier vi skal velge den vi har mest tilhørighet til.

Vanskelig valg!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har jo tilhørighet til begge, så ser ikke problemet i å velge den dere vil.

Nordlandsbunaden er nyyyydelig.

Anonymous poster hash: d6440...13c
Skrevet

Da tar dere Nordlandsbunaden, siden dere begge liker den. Hun har da like stor tilhørighet til der faren kommer fra vel. Hvor dere bor bør ikke ha alt å si, vet om mange som velger bunad til barna sine uavhengig av hvor en boe, men heller hvor en av foredrene er fra. Det er da ikke moren din som skal bestemme det.

Anonymous poster hash: 2fc9f...8cd
Skrevet

Hvor kommer din datter i fra da? Synes det mest riktige er å velge en bunad fra det stedet man kommer i fra.

Anonymous poster hash: e885b...60b

Skrevet

Hvor bor dere? Jeg ville valgt en bundad fra der datteren er oppvokst. 

Anonymous poster hash: 52df3...795
Skrevet

Hvilken Gudbrandsdalsdrakt snakker vi i så fall om? Hvis vi snakker om rekonstruksjonen fra 1700-tallet, så ville jeg uten tvil valgt Gudbrandsdalen. Men snakker vi Gudbrandsdalen s festdrakt, brodert ullkjole, så velger jeg glatt Nordland i stedet.

Anonymous poster hash: 7714a...ff0

Skrevet

hvorfor mener dere hun burde ha en fra der hun er oppvokst?

Jeg syntes det er koseligere slik dere vurderer å gjøre det HI.. Der slekta er fra :) Det er jo det som ligger i hennes blod ;)

Jeg har samisk blod, derfor kofte, samtidig har jeg en far fra nordland og er født der selv, derfor norlandsbunad arvet av min bestemor. Er oppvokst på sørlandet da, men ingen bundad herfra ;)

Anonymous poster hash: c06f5...554
Skrevet

Der jeg kommer fra er det Gudbrandsdalsfest drakt. Selv bor vi i Drammen nå, og farfaren til jenta vår fra Nordland men bor også her i Drammen. Vi er i Nordland en gang i året.

HI

Skrevet

Tenker på bunad til datteren vår, jeg kommer fra Gudbrandsdalen og faren til mannen min er fra Nordland.

Nordlandsbunaden er så fin, oldermoren til ungene har den, og min mann vil vi skal ha den. Jeg er ganske enig. Men mamma sier vi skal velge den vi har mest tilhørighet til.

Vanskelig valg!!!

Har samma problemet her. Jeg er fra Nordland og han er fra Gudbrandsdalen. De får velgr selv mellom den Gudbrandsdalsfestrakten som bestemor og tanten har eller blå Nordlandbunad. Eldste er født i Molde og vi bor nå i nord.

Anonymous poster hash: bb8eb...b33

Skrevet

Litt tidlig enda da hun er bare 6år. 😉

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...