Gå til innhold

Hvordan få slutt på klyping?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 14 mnd som de siste 3-4 mnd har kløpet. Han gjør det hver gang han er misfornøyd, sjalu på storesøster, ikke får viljen sin, vil ha oppmerksomhet osv.

Vi er konsekvente, tar bort hånda hans og sier "nei" og "au" dersom han sitter på armen/fanget når han klyper settes han på gulvet med en gang.

Dessverre hjelper det ikke! Han klyper mer og mer og nå klyper han alle han har kontakt med omtrent. Han skal I bhg til høsten og vi vil gjerne få slutt på dette, men hva kan vi gjøre? ??

Anonymous poster hash: ce82b...485

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik han holder på hadde jeg kløpet igjen. Da lærer de.

Anonymous poster hash: 90045...284

Skrevet

Joda, det er fristende å klype igjen, men i et samfunn der det regnes som vold å knipse barn på fingrene regner jeg med at klyping også er fy - fy?

Skrevet

Joda, det er fristende å klype igjen, men i et samfunn der det regnes som vold å knipse barn på fingrene regner jeg med at klyping også er fy - fy?

Selvsagt. Og det er jo ikke snakk om å ta i eller lage blåmerker. Sette en støkk i dem. Mest sannsynlig skvetter han og blir redd.

Alternativt er det jo å sende han i barnehagen og vente på at en av de større barna blir sinte og biter,slår eller klyper tilbake. De tar i det de er kar om.

Mitt barn var ram på å kaste ting på meg. Feks, nei du får ikke grise med middagen og klask der satt jeg med en kjøttbolle i ansikter. Når jeg kontant kastet den tilbake ble det slutt.

Sikkert helt utafor hva som er lov men det driter jeg egentlig i. ;)

Skrevet

Å klype et barn er forbudt ved lov og du kan bli anmeldt. Herregud håper du bare sier det for å provosere. Hva skal du gjøre med tenåringen som slår eller 9 åringen som lugger. En 1åring tester grenser. Ta han heller vekk fra situasjonen og dette på du regne med å gjøre MANGE ganger. Det er slik de lærer.

Anonymous poster hash: f665f...5f9

Skrevet

Må da holde i massevis å si nei, kombinert med å ta barnet bort fra klipingen :P

Anonymous poster hash: ca6f8...de3

Skrevet

For noen barn er det faktisk ikke nok å ta dem vekk nei, jeg hadde ikke lea på et øyenbryn om du hadde sagt du kløp ham tilbake en gang for å få slutt på den uvanen.

Anonymous poster hash: 5fd04...587
Skrevet

Må da holde i massevis å si nei, kombinert med å ta barnet bort fra klipingen :P

Det er det vi gjør, 50 ganger til dagen i flere måneder nå...

Skrevet

Virker bra, med andre ord?  :rolleyes:

Skrevet

Virker bra, med andre ord? :rolleyes:

Nei, ergo spørsmål her... skal på helsestasjonen I september, så har vi ikke fått bukt med det til da for vi spørre dem...

Skrevet

Å klype et barn er forbudt ved lov og du kan bli anmeldt. Herregud håper du bare sier det for å provosere. Hva skal du gjøre med tenåringen som slår eller 9 åringen som lugger. En 1åring tester grenser. Ta han heller vekk fra situasjonen og dette på du regne med å gjøre MANGE ganger. Det er slik de lærer.

Anonymous poster hash: f665f...5f9

God på teori du. 🙊

Skrevet

Vi slet med en som bet på samme måte.

Ofte kommer slike handlinger fordi de vil ha oppmerksomhet. For noen er negativ oppmerksomhet like bra som annen oppmerksomhet.

Så måten vi gikk slutt på det var å kutte ut alle Nei, strenge blikk og annen skjenn. Når bittet nærmet seg eller kom løftet vi gutten rolig men bestemt ut av rommet. Sa ikke et ord eller så på han, tvang han heller ikke til å bli værende på stedet vi satte han. Tok han bare bort fra situasjonen og ga null oppmerksomhet.

Da ble det raskt kjedelig og bitingen vi hadde slitt med lenge forsvant fullstendig.

Skrevet

Å klype et barn er forbudt ved lov og du kan bli anmeldt. Herregud håper du bare sier det for å provosere. Hva skal du gjøre med tenåringen som slår eller 9 åringen som lugger. En 1åring tester grenser. Ta han heller vekk fra situasjonen og dette på du regne med å gjøre MANGE ganger. Det er slik de lærer. Anonymous poster hash: f665f...5f9

God på teori du. Anonymous poster hash: 90045...284

Barn gjør som de voksne gjør, ikke som de voksne sier. Så når du sier med ord at det ikke er lov å klype, og samtidig klyper tilbake, hva lærer de da? I "beste fall" lærer de at det ikke er greit å klype, med mindre den de klyper er så mye mindre og svakere enn dem at den ikke har sjans til å forsvare seg. Og når banret begnner å slå, skal du slå barnet da?

Jeg har langt mer tro på forslaget over her om null oppmerksomhet, hverken positiv eller negativ. Tror nok det vil virke bedre.

Skrevet

Ville fortsett med å fjerne barnet fra situasjonen når han klyper, og ellers overlatt det til barna i barnehagen å klype tilbake. Det kan fort være at han da forstår at dette ikke er greit, da han selv kjenner at dette ikke er særlig behagelig. Ville ikke kløpet tilbake selv, da jeg ikke tror det har noen hensikt at barnet ser at voksne klyper, da er det like stor sjanse for at det tror at dette er greit som omvendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...