Gå til innhold

Ang barn og alkohol.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel heller at vi som bare drikker en til to enheter av oss her inne er de som svarer på slike spørsmål.

De som drikker mye er enten ikke her eller lar være å svare.

I går ble det en sider og en wiskey.

Anonymous poster hash: 2783a...2c4
Skrevet

Å ta seg 1 eller 2 glass vin er ikke ensbetydende med at man er alkoholiker. Å misbruke alkohol er noe helt annet enn å ta seg en øl til maten eller ett glass vin på kvelden.

At du ikke tror på at svært mange voksne klarer å begrense alkoholinntaket sitt sier noe om at du selv har et destruktivt syn på alkohol og at du kanskje har et uheldig drikkemønster, eller opplevd noe som gjør at du ikke besitter erfaringsbasert kunnskap ang. det å begrense seg.

Anonymous poster hash: 98abb...0d1
Skrevet

Jeg er enig i at det er for mye når hvert tiende barn i Norge opplever alkoholmisbruk hos foreldrene sine, det er jeg virkelig.

Men det vil jo også si at 9 av 10 opplever at de har foreldre med en sunt forhold til alkohol, så da er det ikke så usannsynlig at noen av de (9 av 10) svarer i trådene her om alkoholbruk sammen med barn.

I går kveld drakk mannen min 3 små glass med rosè-vin på verandaen, det er vel strengt tatt en mer enn dine "lovlige" 2 enheter, men til gjengjeld drakk jeg Farris...

Anonymous poster hash: 62f87...685
Skrevet

Å ta seg 1 eller 2 glass vin er ikke ensbetydende med at man er alkoholiker. Å misbruke alkohol er noe helt annet enn å ta seg en øl til maten eller ett glass vin på kvelden.

At du ikke tror på at svært mange voksne klarer å begrense alkoholinntaket sitt sier noe om at du selv har et destruktivt syn på alkohol og at du kanskje har et uheldig drikkemønster, eller opplevd noe som gjør at du ikke besitter erfaringsbasert kunnskap ang. det å begrense seg.

Hehe, at du går rett på personangrep sier jo bare at jeg traff ;)

Jeg vet at mange klarer å begrense seg, men samtidig er det altfor mange som ikke klarer å begrense seg. Det er trist for de barna som må vokse opp i slikt, spesielt fordi foreldrene rett og slett ikke ser hva de gjør.

Anonymous poster hash: 4cbcf...fd9

Skrevet

Bare et bidrag til den eviggående debatten her inne, mtp. alle de her inne som tror det er greit å drikke når man har barn. Og at "alle" her bare drikker en til to enheter tror jeg ingenting på ;)

http://www.dagbladet.no/2014/07/25/nyheter/alkoholmisbruk/helse/alkohol/foreldre/34494332/

Artikkelen du viser til forteller om barn som vokser opp med foreldre som misbruker alkohol. Det er langt i fra det samme som å nyte alkohol. Man kan drikke alkohol med måte, og på en ansvarlig måte, som ikke utsetter barn for atferdsendring og dertil skremmende opplevelser med usikkerhet og frykt. Og som artikkelen din sier; over 9 av 10 barn har denne erfaringen hjemmefra, det var 8 % av barna som bodde med foreldre som misbrukte alkohol. 

Ikke for det, det er fortsatt altfor mange, og det finnes sikkert i tillegg endel enkelthendelser hvor foreldre har fått i seg for mye foran barna. Det er forferdelig trist for de barna som lever under sånne forhold, med foreldre som ikke vet når nok er nok.

MEN det er ikke det samme som å ta seg et glass vin eller et par øl på terrassen en sommerkveld. De fleste vet å drikke ansvarlig, og at det går an å kose seg med et glass eller to, uten å måtte bøtte nedpå hele flaska. 

Anonymous poster hash: 8e00e...5f0

Skrevet

Jeg vet at mange klarer å begrense seg, men samtidig er det altfor mange som ikke klarer å begrense seg. Det er trist for de barna som må vokse opp i slikt, spesielt fordi foreldrene rett og slett ikke ser hva de gjør.

Du startet i åpningsinnlegget ditt med å være personlig når du skriver at du ikke tror noe på. At jeg følger opp det at du ikke tror på noe er ganske naturlig.

Når du velger å være personlig så må du også regne med at noen velger å følge det opp.

Skrevet

Ja, det er en del alkoholikere der ute. Er det now nytt da? Jeg vet ikke om noen som er så hysteriske ang alkohol som her inne. Alle jeg kjenner som har barn drikker faktisk foran barna sine.

Anonymous poster hash: bc4a1...ea6

Skrevet

Det er vel ingen som er uenig i at barn og alkoholmisbruk ikke hører sammen?og at det er synd det er såpass mange som lider under foreldrenes forbruk?

Det er nok som hun over her sier at det er vi som har et moderat forbruk som deltar i diskusjonene her inne. De som vet at de drikker for mye holder seg nok godt unna, litt selvinnsikt har de nok, tross alt.

Og hva du tror eller ikke om vårt og mitt alkoholforbruk er faktisk fullstendig uinteressant.

Skrevet

Du startet i åpningsinnlegget ditt med å være personlig når du skriver at du ikke tror noe på. At jeg følger opp det at du ikke tror på noe er ganske naturlig.

Når du velger å være personlig så må du også regne med at noen velger å følge det opp.

Jeg skrev "alle", ikke alle. Som sagt vet jeg at mange kan beherske seg, men det gjelder ikke alle. 

Når det er så mange barn som lever under omsorgssvikt i Norge sier det seg selv at det finnes foreldre her inne som drikker foran barna sine.

Ja, det er en del alkoholikere der ute. Er det now nytt da? Jeg vet ikke om noen som er så hysteriske ang alkohol som her inne. Alle jeg kjenner som har barn drikker faktisk foran barna sine.

Anonymous poster hash: bc4a1...ea6

Det er bare til å bruke 5 minutter og lese seg opp på barn og alkohol. Å ikke vite om disse tingene er jo bare hårreisende..

Skrevet

Jeg er selv vokst opp i et med mye alkohol , og ble til slutt haste flyttet! Men det vil da ikke si at jeg ikke kan ta en øl til middagen foran mitt barn. Det er store forskjeller ! Barn har godt av å se voksne nyte alkohol på en ansvarsfull måte.

Anonymous poster hash: 11707...2f3

Skrevet

Jeg er selv vokst opp i et med mye alkohol , og ble til slutt haste flyttet! Men det vil da ikke si at jeg ikke kan ta en øl til middagen foran mitt barn. Det er store forskjeller ! Barn har godt av å se voksne nyte alkohol på en ansvarsfull måte.

Barn har neppe godt av det, som i at de trenger det, men det gjør nok heller ingen skade

Skrevet

"godt av"?? Hvordan i alle dager har de godt av å se foreldre drikke alkohol?

Skrevet

Fælt å pirkete folk er !

Godt av det = ta feks meg som kun hadde sett voksene ta helt av , drikke seg til søvn osv , jeg fikk jo helt sjokk når jeg var hos venninner der foreldrene kun tok et glass . Selfølgelig skal alle våres barn engang prøve selv , og da tror JEG ( merk dere jeg ) at det er lurt at de har sett voksene drikke på en ansvarsfull måte !

Skrevet

Jeg mener ikke det er noe galt og ta seg et glass vin eller 2,eller et eller to glass med øl,er så veldig farlig,men og drikke seg stup fulle foran barn er helt Sykt,men og kose seg med et glass eller to foran barnet,er ikke farlig

Skrevet

Jeg mener ikke det er noe galt og ta seg et glass vin eller 2,eller et eller to glass med øl,er så veldig farlig,men og drikke seg stup fulle foran barn er helt Sykt,men og kose seg med et glass eller to foran barnet,er ikke farlig

Nettopp!

Det triste er at det er mange som ikke klarer å bare ta en eller to.. Det er en grunn til at det er fokus på disse tingene, som at bv ønsker at folk skal være obs på slikt når de er på ferie og ønsker at man skal ha en lav terskel for å kontakte dem når man observerer barn med fulle foreldre. Det er mange av dem... Og jeg er helt overbevist om at de også finnes her inne. Derfor er det litt betenkelig at folk føler de må forsvare seg, de som vet at de bare tar en eller to trenger liksom ikke å forsvare seg heller.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...