Anonym bruker Skrevet 25. juli 2014 #1 Skrevet 25. juli 2014 Eller det vil si : Hun har ytret ønske om å slutte flere ganger, men sier at hun selv må finne motivasjonen til det. Det hjelper ikke at andre ber henne slutte, greit nok. Jeg drikker mye pepsi max, og er helt avhengig av sjokolade og sukker. Er ikke feit, men rund absolutt. Det hadde ikke gjort noe om jeg gikk ned 10 kg for å si det sånn, og mamma påpeker uvanene mine om jeg f eks tar en sjokoadebit etter middagen. Så: Da vi nylig var på ferie spurte jeg om hun ble med på en utfordring : Hun slutter å røyke, og jeg slutter å drikke pepri max, spise sjokolade og potetgull fra 1 august. Men da mente hun at jeg kom til å bli tynn, mens hun ble tjukk på grunn av røykestopp. Og det ville hun ikke. Til og med barnbarna er bekymret fordi hun røyker mye (rullings) og vil ikke at bestemor skal bli syk. Jeg driver ikke noe anti røykepropaganda, men de kan jo lese at det står "RØYKING DREPER" på pakkene. Tips til hvordan motivere min mor til dette ? Er det noe jeg i det hele tatt kan gjøre ? Jeg har uansett kuttet både snop og potetgull - og er på god vei til å kvitte meg med pepsien også. Anonymous poster hash: 13496...409
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 25. juli 2014 #2 Skrevet 25. juli 2014 Din mor er voksen. På samme måte som du bestemmer hva du vil og ikke vil spise og drikke, bestemmer moren din selv hva hun gjør med helsa di. Greit å påpeke det et par ganger, men å bedrive konstant mas og involvere ungene i maset er uhøflig. Ikke noe rart hun ikke gidder å slutte når det eneste hun opplever er mas mas mas.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 25. juli 2014 #3 Skrevet 25. juli 2014 Forresten, jeg røyker ikke selv, men så lenge folk ikke røyker i samme rom som meg og barna bruker jeg ikke å blande meg inn i andre sine uvaner.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2014 #4 Skrevet 25. juli 2014 Jeg maser IKKE om at hun skal slutte (det er min far som maser om det). Men når hun påpekte mine uvaner på ferie nylig, utfordret jeg henne til å kvitte seg med sin uvane. Jeg involverer heller ikke barna mine, men de kan lese og har fått med seg litt av antirøykekampanjer + det som står på røykpakkene etc, og spør da bestemor hvorfor hun velger å røyke når det er så farlig. Det er helt greit. HI Anonymous poster hash: 13496...409
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2014 #5 Skrevet 25. juli 2014 Her er det svigermor som ikke vil slutte. Begge hennes sønner sluttet for noen år siden. Hun sier hun er stolt over at de gjorde det og de anmoder henne om å gjøre det samme, men nei, det akter hun ikke. Hun røyker såpass mye at jeg er redd det snart vil bli en alvorlig helserisiko. Røyker minst 15 om dagen og drikker store mengder kaffe, sikkert 2 liter. At hun ikke er syk allerede er for meg underlig. Sliter litt med nervene så tro hun trenger røyken av en grunn og at hun derfor ikke vil slutte. Samtidg er det vel sosialt, da hun har flere venninner som røyker Syns det er litt egoistisk av henne for om hun blir alvorlig syk blir vi jo rammet vi som er rundt henne også. Men tror ikke hun tenker så langt at hun kan bli syk. Anonymous poster hash: ca958...9a3
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2014 #6 Skrevet 25. juli 2014 Syk kan man bli uansett om man røyker eller ikke. Man må ville det selv, la hun bestemme det selv. Hilsen en som røyker 20 røyk om dagen og drikker 3 l Pepsi Max om dagen. (Fortsatt frisk som en fisk) Anonymous poster hash: 84fda...179
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2014 #7 Skrevet 25. juli 2014 Syk kan man bli uansett om man røyker eller ikke. Man må ville det selv, la hun bestemme det selv. Hilsen en som røyker 20 røyk om dagen og drikker 3 l Pepsi Max om dagen. (Fortsatt frisk som en fisk) Anonymous poster hash: 84fda...179 Alle kan bli syke ja men syns du ikke risikoen og sannsynligheten for at du blir det er høyere? Anonymous poster hash: 99896...d31
Chl85 Skrevet 25. juli 2014 #8 Skrevet 25. juli 2014 Veldig vanskelig å få noen til å slutte å røyke hvis de ikke vil det selv. Hun må finne motivasjonen selv. Kan hende det blir vondt verre hvis det blir mas om det. Har selv røyka og vet hvor vanskelig det kan være Slutta for 3,5 år siden og kan fortsatt få lyst på. Så er en holdningsendring/livs stilendring som må komme fra personen selv. Skjønner du er bekymret da
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2014 #9 Skrevet 25. juli 2014 Det er bare trist at folk fremdeles røyker når vi vet hvor farlig det er. Anonymous poster hash: b591c...24f
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2014 #10 Skrevet 25. juli 2014 Syk kan man bli uansett om man røyker eller ikke. Man må ville det selv, la hun bestemme det selv. Hilsen en som røyker 20 røyk om dagen og drikker 3 l Pepsi Max om dagen. (Fortsatt frisk som en fisk) Anonymous poster hash: 84fda...179 Hehe, du har tydeligvis akkurat samme tankegang som de fleste andre røykere, nemlig det skjer ikke meg. Du er fortsatt frisk som en fisk ja. Regner med du ikke er så gammel nå, men kanskje har lyst å bli det. Du påfører deg selv en høyere risiko for å bli alvorlig. Å lukke øynene for det er bare naivt. Anonymous poster hash: ca958...9a3
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2014 #11 Skrevet 25. juli 2014 Det der er det dessverre bare den som røyker som til syvende og sist kan bestemme. Dersom hun vil slutte, men synes et er for vanskelig er det mange som kan hjelpe; fastlegen, røyketelefonen, forskjellige bøker. Du har jo også stilt deg til disposisjon. Men til syvende og sist er det hennes valg. Du kan gi henne telefonnummer til røyketelefonen og forklare at det er 100% anonymt, og så får hun ta valget videre selv. Anonymous poster hash: 1cff3...ea2
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2014 #12 Skrevet 25. juli 2014 Min mor ER syk. Har hatt to hjerteinfarkt for to år siden, og er igjen nå veldig dårlig, og vært på sjekk. De finner ingen forverring, men hun røyker mer igjen nå enn hun gjorde en stund. Så hun har fått beskjed igjen og igjen at hun må slutte såsnrt som mulig. når hun var på sykehuset etter infarktene snek hun seg ut for å røyke... men som andre her sier, er lite vi pårørende får gjort, annet enn å uttrykke får bekymring. Hun er "voksen" (skriver voksen i anførselstegn forsi det er utrolig fjortis å røyke, uansett hvordan man vrir og vender på det!) Anonymous poster hash: f7ae9...960
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2014 #13 Skrevet 25. juli 2014 Så lenge hun ikke vil slutte bør dere slutte å mase på henne. Selv oppfører jeg meg som en narkoman og mas ang røyking får meg til å søke ut for å ta en røyk. Hun kjenner helserisikoene, det gjør alle som røyker. Problemet er at det er et av de mest avhengighetsskapende, lovlige stoffene vi har og tobakksindustrien har et godt grep på myndigheter og økonomi verden over! Selv vet jeg at jeg ikke kommer til å slutte med mindre jeg kunne lagt meg inn på "avrusing" i en mnd.. Løsningen hadde vært total forbud, eneste som hjelper for oss tobakkomane. Anonymous poster hash: 1e0c2...b8a
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2014 #14 Skrevet 25. juli 2014 Jeg røyker. Skulle ønske jeg aldri hadde begynt! Har sluttet opp til flere ganger i lange perioder. (År) Har forsøkt å slutte flere ganger. Det som er felles for de røykfrie periodene er at ingen har mast på meg, og jeg har vært mentalt klar for å gå igjennom ett lite helvete. Så om man ikke er klar for å slutte, ender det ofte opp med å mislykkes. Men igjen, det verste og minst oppmuntrende er andre som skal mene noe om jeg skal slutte. Selv om det bare er gode hensikter. Anonymous poster hash: 7f35d...d34
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2014 #15 Skrevet 25. juli 2014 Det er bare trist at folk fremdeles røyker når vi vet hvor farlig det er. Anonymous poster hash: b591c...24f Ja. Også er det trist at folk blir stadig mer overvektige når vi vet hvor farlig det er. Det er trist at ikke folk tar mer vare på helsa si ved å leve inaktive liv uten regelmessig trening. Det er trist at vi ikke lager mer mat fra bunnen av, ikke spiser nok fisk og grønnsaker, når vi vet hvor viktig det er for helsa vår. Anonymous poster hash: c9371...e68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå