Gå til innhold

Å kommentere andres lyse hud, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lys hud, blir lett gyllen om sommeren og får endel fregner i ansiktet men blir aldri sånn kjempebrun som andre blir. Blir også lett solbrent.

Dette er ikke noe jeg tenker over selv, driter i at jeg ikke er like brun som andre og har akseptert det for lengst. Er over tida med selvbruningskremer osv.

Akkurat nå ha jeg grei farge til å være meg, likevel får jeg høre er du ikke ute i sola, du må få litt farge på kroppen.. irriterende når jeg nettopp kom hjem fra 2 ukers ferie! Får uønskede råd om hvordan jeg kan få mer farge rett som det er. 

Hvorfor er det akseptert å fortelle folk at de er bleike egentlig?! 

Anonymous poster hash: eafdc...a68
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi Norge har blitt utrolig overfladisk og kroppsfokusert land. Alle tar sol, setter inn silikon, restylane, tatoverer på øyenbryn og sminke, fjerner hår med laser osv. Da er det ikke så kult å være naturlig for slike overfladiske mennesker tenker jeg...

Anonymous poster hash: ba058...4a9
Skrevet

Drit i det. Lys hud er flott! Jeg har sluttet å sole meg jeg. Stolt av huden min 👍

Skrevet

Personlig syns jeg blek hud er flott og skulle ønske jeg var mer forsiktig med solen som helt ung. Overdreven soling straffer seg på mange måter.

Skrevet

Jeg soler meg ikke, så jeg er ganske så hvit. Sitter for det meste i skyggen, soling i steiken er bare ikke min ting. Har fått bittelitt farge fra å bare gå litt rundt, men ikke så mye  jeg gjør det heller når det er så varmt. Har ikke fått kommentarer for det i år da. De er vel vandt til at jeg ikke bryr meg om å få brunfarge.

Anonymous poster hash: 4f500...d5c
Skrevet

Spesielt, kunne aldri fått meg til å kommentere noe sånt. Folk er rare.

Anonymous poster hash: b3794...d5c

Skrevet

Har alltid hørt det samme selv, tar en eeevighet før jeg blir brun. Pleier svare tilbake at jeg beskytter meg godt og ikke liker å ligge å steike meg i sola... Dessuten er vi skapt med ulik mengde pigmenter, det burde de fleste vite... Og vil ikke være full i rynker når jeg blir eldre.... :D

Anonymous poster hash: 7c772...10e
Skrevet

Jeg er dritblek, aldri solt meg. Aldri vært borti at noen har kommentert det, men det er en uting. Lys hud er nydelig.

Anonymous poster hash: 9030d...fd6
Skrevet

Jeg også opplever ofte det. "Er du ikke ute du eller?" "Blir du ALDRI brun??" Veldig irriterende. Jeg kan bli brun hvis jeg ligger å soler meg i flere timer hver dag i 2 uker. Men huden min er så rar så blir aldri gjevnt over brun. Ser stygt ut så da dropper jeg solinga.

Misunner dem som blir gjevnt over brune og fine.

Anonymous poster hash: 3f287...977

Skrevet

Jeg har også sånn hud som aldri blir ordentlig brun, men har aldri fått sånne kommentarer likevel... Bruker høy solfaktor og synes det er viktig å beskytte og ta vare på huden. Du får begynne å kommentere pigmentflekkene og rynkene til de som steker seg mørkebrune da vettu, kanskje det blir stille da ;)

Anonymous poster hash: b55e6...708
Skrevet

Du sier noe..

Jeg har rødt hår og helt hvit hud (med noen fregner på armene, ingen i ansiktet av en eller annen grunn). Er ellers ganske pen.

Helt siden jeg var 12 år har jeg blitt deppa av å lese i Det Nye osv. at bleke legger er stygge, at man ikke skal gå med bare legger hvis de ikke er brune. Slik får du den fine brunfargen, osv. Jeg har prøvd å bli brun, men huden min kan rett og slett ikke produsere pigmentene :( blir solbrent (og hvit etter at solbrentheten går bort) eller i beste fall fregnete med hvit hud mellom fregnene, så har gitt opp og brukt solfaktor 30-50 de siste årene (jeg er 29 nå). Som en konsekvens har jeg glatt og pen hud, og blir ofte spurt om leg på polet, ser mye yngre ut enn jeg har, så noen fordeler har det å ikke alle seg :)

For øvrig er det BARE jenter og damer som sier stakkars så blek du er, eller at jeg må få litt farge. Menn har aldri brydd seg. Jeg er heldigvis pen og har en fin kropp, som kanskje veier opp for hvit hud, men ingen menn har noensinne kommentert hudfargen min (bare sagt at jeg har pen og nydelig hud uten å si noe om fargen).

Da jeg traff min kjæreste, en høy, mørk og veldig kjekk mann sa mamma til meg: så heldig du er siden han som er så kjekk vil være sammen med deg som er så blek! (Nei, jeg tuller ikke, hun sa akkurat det!)

Hadde man sagt de samme tingene til en naturlig brun person å, for eksempel fra Iran eller Pakistan eller Latin-Amerika (stakkars deg som er så brun, tenk at du får kjæreste selv om du er brun! Du bør prøve å bli litt hvitere..) hadde det blitt sett på som rasistisk.

Folk synes det er helt ok å kommentere min hudfarge på en negativ måte, og den eneste måten jeg kan bli brun på er brunkrem

Anonymous poster hash: 3c4dd...b8c

Skrevet

Har fått høre det hele livet ja... Jeg har 3 fargenyanser; likblek, griserosa og hummerrød, og da sier det seg selv at jeg prøver å holde meg på likblek :P Og stadig skal folk spørre om ikke jeg har godt av å komme meg ut litt.

Skrevet

Teit sagt!! Blir som at de skal kommentere "er det ikke på tide å nappe øyenbrynene dine?"

Anonymous poster hash: 58962...7c3

Skrevet

Du sier noe..

Jeg har rødt hår og helt hvit hud (med noen fregner på armene, ingen i ansiktet av en eller annen grunn). Er ellers ganske pen.

Helt siden jeg var 12 år har jeg blitt deppa av å lese i Det Nye osv. at bleke legger er stygge, at man ikke skal gå med bare legger hvis de ikke er brune. Slik får du den fine brunfargen, osv. Jeg har prøvd å bli brun, men huden min kan rett og slett ikke produsere pigmentene :( blir solbrent (og hvit etter at solbrentheten går bort) eller i beste fall fregnete med hvit hud mellom fregnene, så har gitt opp og brukt solfaktor 30-50 de siste årene (jeg er 29 nå). Som en konsekvens har jeg glatt og pen hud, og blir ofte spurt om leg på polet, ser mye yngre ut enn jeg har, så noen fordeler har det å ikke alle seg :)

For øvrig er det BARE jenter og damer som sier stakkars så blek du er, eller at jeg må få litt farge. Menn har aldri brydd seg. Jeg er heldigvis pen og har en fin kropp, som kanskje veier opp for hvit hud, men ingen menn har noensinne kommentert hudfargen min (bare sagt at jeg har pen og nydelig hud uten å si noe om fargen).

Da jeg traff min kjæreste, en høy, mørk og veldig kjekk mann sa mamma til meg: så heldig du er siden han som er så kjekk vil være sammen med deg som er så blek! (Nei, jeg tuller ikke, hun sa akkurat det!)

Hadde man sagt de samme tingene til en naturlig brun person å, for eksempel fra Iran eller Pakistan eller Latin-Amerika (stakkars deg som er så brun, tenk at du får kjæreste selv om du er brun! Du bør prøve å bli litt hvitere..) hadde det blitt sett på som rasistisk.

Folk synes det er helt ok å kommentere min hudfarge på en negativ måte, og den eneste måten jeg kan bli brun på er brunkrem

Anonymous poster hash: 3c4dd...b8c

Trøst deg med at blek hud er et skjønnhetsideal i 90% av verden.

Anonymous poster hash: 9030d...fd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...