Gå til innhold

Farskap og barnebidrag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid går det fra far har bekreftet farskap til krav om bidrag kommer. Her har det gått måneder siden farskap ble bekreftet og ingen krav om bidrag.

Er ikke det litt rart? Tror ikke mor har droppet å søke heller. Det er snakk om veldig mye penger.

Er det vanlig at det går så lang tid? De har ikke inngått privat avtale, han har ingen grunn til å lyve om det isåfall.....

Anonymous poster hash: 99aa0...8f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun må søke.....

Anonymous poster hash: c13d3...ea9

Skrevet

Det kan ta tid og om han ikke betaler så tar det ekstra lang tid før det blir satt inn tvangstrekk. Sikker på at han ikke bare unnlater å betale?

Anonymous poster hash: e252f...dd8
Skrevet

Det betyr at hun ikke har søkt? Hvordan fungerer dette egentlig hvis hun ikke har søkt?

Da har far ingen bidrsgsgjeld før hun faktisk leverer inn en søknad?

Skrevet

Det betyr at hun ikke har søkt? Hvordan fungerer dette egentlig hvis hun ikke har søkt?

Hun har helst sikkert søkt. Enten så ligger saken enda i NAV-systemet eller så ersaken ferdig behandlet og han betaler ikke.

Hva med å bare spørre henne?

Skrevet

Han har ikke fått noe krav, så han kan ikke nekte å betale. Jeg tror han er innstilt på å få unnagjort dette og betale det han skal. Slik jeg har forstått det, så vil han at dette skal gå gjennom NAV. Men jeg syns det er rart at det ikke har kommet noe krav etter så lang tid. Det er belastende fordi dette går også ut over økonomien vi har felles. Jeg vil bare ha dette iorden før gjelden blir så stor at vi ikke klarer å betale den ned..

Skrevet

Han har ikke fått noe krav, så han kan ikke nekte å betale. Jeg tror han er innstilt på å få unnagjort dette og betale det han skal. Slik jeg har forstått det, så vil han at dette skal gå gjennom NAV. Men jeg syns det er rart at det ikke har kommet noe krav etter så lang tid. Det er belastende fordi dette går også ut over økonomien vi har felles. Jeg vil bare ha dette iorden før gjelden blir så stor at vi ikke klarer å betale den ned..

Men da må han legge av penger til bidraget slik at det ikke blir for stor gjeld! Man skulle tro halvparten av deltagere på forumet her var 14 år gamle. Og nei, hans plikt til å forsørge hans barn skal ikke gå utover deres felles økonomi, det er en utgift du måtte regne med da du ble sammen med mann som ventet barn med en annen dame.

Anonymous poster hash: c231e...b7c

Skrevet

Hun har helst sikkert søkt. Enten så ligger saken enda i NAV-systemet eller så ersaken ferdig behandlet og han betaler ikke.

Anonymous poster hash: e252f...dd8 [/

Hun svarer ikke på henvendelsene mine. Hun vil nok at jeg skal leve i uvisshet og ikke bekrefte/avkrefte noe. Det er noe muffins her.

Jeg syns det er trist at det er slik. For barna våres skyld. Men det er hennes valg.

Nå vil jeg bare få dette barnebidraget i orden slik at vi ikke blir økonomisk knust.

Skrevet

Anonymous poster hash: e252f...dd8 [/

Hun svarer ikke på henvendelsene mine. Hun vil nok at jeg skal leve i uvisshet og ikke bekrefte/avkrefte noe. Det er noe muffins her.

Jeg syns det er trist at det er slik. For barna våres skyld. Men det er hennes valg.

Nå vil jeg bare få dette barnebidraget i orden slik at vi ikke blir økonomisk knust.

Som #7 skriver: "Men da må han legge av penger til bidraget slik at det ikke blir for stor gjeld!"

Det er ikke verre enn det.

Skrevet

Men da må han legge av penger til bidraget slik at det ikke blir for stor gjeld! Man skulle tro halvparten av deltagere på forumet her var 14 år gamle. Og nei, hans plikt til å forsørge hans barn skal ikke gå utover deres felles økonomi, det er en utgift du måtte regne med da du ble sammen med mann som ventet barn med en annen dame.

Vi var sammen da barnet ble unnfanget. Jeg forsøker bare å få livet vårt tilbake så langt det lar seg gjøre. Jeg forsøker å redde min familie oppi dette. Og jeg er innstilt på at bidraget selvsagt skal betales. Så spar deg for å kritisere meg i dette.

Skrevet

Jeg lurte bare på hvordan det kan gå så lang tid. Men da har hun helt sikkert ikke søkt. Og da har han ikke gjeld før hun sender inn søknaden og bidraget er fastsatt?

Skrevet

Men da må han legge av penger til bidraget slik at det ikke blir for stor gjeld! Man skulle tro halvparten av deltagere på forumet her var 14 år gamle. Og nei, hans plikt til å forsørge hans barn skal ikke gå utover deres felles økonomi, det er en utgift du måtte regne med da du ble sammen med mann som ventet barn med en annen dame.

Vi var sammen da barnet ble unnfanget. Jeg forsøker bare å få livet vårt tilbake så langt det lar seg gjøre. Jeg forsøker å redde min familie oppi dette. Og jeg er innstilt på at bidraget selvsagt skal betales. Så spar deg for å kritisere meg i dette.

Det er far som må ta tak i dette. Mor til barnet trenger ikke forholde seg til deg, svare deg eller ha kontakt med deg.

Bidraget og barnet er et forhold mellom far og mor. Og da må far ta kontakt med henne.

Skrevet

Da får vi bare vente og se. Han nekter å ha kontakt med mor til barnet. Så det får bli opp til henne om hun vil ha bidrag eller ikke gjennom NAV, og om søsknene skal bli kjent med hverandre. Hennes eneste dør inn er gjennom meg. Ingen andre vil ha noe med henne å gjøre.

Trist at voksne oppfører seg slik på begge sider, men slik er det altså. Desverre for barna, så har hun valgt å lukke den døren som sto åpen for dem.

Takk for svar. :-)

Da avslutter jeg denne tråden før jeg blir enda mer utskjelt. ;-)

Skrevet

Da får vi bare vente og se. Han nekter å ha kontakt med mor til barnet. Så det får bli opp til henne om hun vil ha bidrag eller ikke gjennom NAV, og om søsknene skal bli kjent med hverandre. Hennes eneste dør inn er gjennom meg. Ingen andre vil ha noe med henne å gjøre.

Trist at voksne oppfører seg slik på begge sider, men slik er det altså. Desverre for barna, så har hun valgt å lukke den døren som sto åpen for dem.

Takk for svar. :-)

Da avslutter jeg denne tråden før jeg blir enda mer utskjelt. ;-)

Hun har lukket dører? Det har vel din mann gjort når han nekter å ha kontakt med mor til hans barn.

For en fjott!

Skrevet

En bidragssak kan ta 3-5 mnd... Men han vil få et varsel fra NAV om mor har søkt. De sender det til den folkeregistrert adressen.

Anonymous poster hash: 1d4c7...0e1
Skrevet

En bidragssak kan ta 3-5 mnd... Men han vil få et varsel fra NAV om mor har søkt. De sender det til den folkeregistrert adressen.

Anonymous poster hash: 1d4c7...0e1

Takk for konstruktivt svar. :-)

Han har ikke mottatt noe varsel, så da betyr det at hun ikke har søkt.

Skrevet

Hun kan uansett søke om å få etterbetalt fra fødsel. Så lenge far vet at han er far, men ikke betaler så kan hun få innvilget etterbetaling så dere gjør lurt i å legge av pengene.

Skrevet

Hvis foreldrene ikke bodde sammen da barnet ble født skal NAV ta opp saken for å fastsette bidraget etter at farskapet er fatsatt. Det vanlige er at det sendes brev til partene som etterspør en privat avtale. Hvis partene ikke har privat avtale fastsetter NAV bidrag - da tilbake til barnets fødsel. Begge parter blir varlset om dette. Mor kan søke om innkreving av bidraget. 

Faren bør legge av penger ja. Du vet at han kan søke om fastsettelse og innkreving av barnebidraget. Dermed slipper han å leve i uvisshet og forholde seg til moren.

Anonymous poster hash: 027e5...434
Skrevet

For en talentløs mann du har, at du orker å være sammen med en så uansvarlig mann.

Anonymous poster hash: 2a173...0e2
Skrevet

Vet du hvor lang tid det tar før NAV sender dette brevet om bidrag - etter farskapet er fastsatt. Har de en viss tidsramme å forholde seg til?

Hvis foreldrene ikke bodde sammen da barnet ble født skal NAV ta opp saken for å fastsette bidraget etter at farskapet er fatsatt. Det vanlige er at det sendes brev til partene som etterspør en privat avtale. Hvis partene ikke har privat avtale fastsetter NAV bidrag - da tilbake til barnets fødsel. Begge parter blir varlset om dette. Mor kan søke om innkreving av bidraget.

Faren bør legge av penger ja. Du vet at han kan søke om fastsettelse og innkreving av barnebidraget. Dermed slipper han å leve i uvisshet og forholde seg til moren.

Anonymous poster hash: 027e5...434

Skrevet

Fastsettelse av farskap tar ufattelig lang tid. I min sak ble papirene underskrevet i mai og da jeg ringte selv en gang i midten av juni for og høre var det ikke registrert hos NAV. Ringte igjen i begynnelsen juli husker jeg og da var det nettopp registret. Men jeg fikk ikke noe brev fra NAV før slutten av juli tror jeg. Så ikke sikkert at hun er klar over det selv enda at farskapet er fastsatt.

Anonymous poster hash: d2b23...6d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...