Gå til innhold

Jeg blir så redd for terrortrusler!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter bomben i Oslo for tre år siden kjenner jeg at jeg blir hysterisk når det kommer slike trusler som i dag :-/ jeg var ikke langt unna bomben sist gang og det har satt sine spor. Jeg har lyst til å ta med barna og flykte langt ut i ødemarken. Jeg kommer jo ikke til å gjøre det og jeg prøver å ikke vise at jeg er redd, men det river inni meg. Hadde planer om en shoppingtur med eldstejenta i sentrum i dag, men har valgt å avlyse den. Hun ble skuffet, men vi har nettshoppet og hun er superfornøyd med det heldigvis. Blir skuffet over meg selv og mannen blir sur fordi jeg ikke vil dra til sentrum med mindre det er helt nødvendig. Han mener jeg er alt for hysterisk og viser lite forståelse for det jeg har opplevd før. Jeg skjønner han også, men er det så hysterisk å ikke ville dra til sentrum på en slik dag?

Vet ikke helt hva jeg ville med dette innlegget, kanskje bare høre om noen tenker litt som meg?

Anonymous poster hash: 76ea0...65d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter bomben i Oslo for tre år siden kjenner jeg at jeg blir hysterisk når det kommer slike trusler som i dag :-/ jeg var ikke langt unna bomben sist gang og det har satt sine spor. Jeg har lyst til å ta med barna og flykte langt ut i ødemarken. Jeg kommer jo ikke til å gjøre det og jeg prøver å ikke vise at jeg er redd, men det river inni meg. Hadde planer om en shoppingtur med eldstejenta i sentrum i dag, men har valgt å avlyse den. Hun ble skuffet, men vi har nettshoppet og hun er superfornøyd med det heldigvis. Blir skuffet over meg selv og mannen blir sur fordi jeg ikke vil dra til sentrum med mindre det er helt nødvendig. Han mener jeg er alt for hysterisk og viser lite forståelse for det jeg har opplevd før. Jeg skjønner han også, men er det så hysterisk å ikke ville dra til sentrum på en slik dag?

Vet ikke helt hva jeg ville med dette innlegget, kanskje bare høre om noen tenker litt som meg? Anonymous poster hash: 76ea0...65d

Du er ikke alene.

Jeg føler meg helt jævlig:/

Og hele dagen min er ødelagt..

Skal snart ut for å handle, og det går nok greit det.

Men humøret mitt og livsgnisten er helt forduftet.

Min samboer viser heller ingen forståelse for det jeg vet, og det jeg føler. Og jeg forsøker jo å skåne barnet mitt, noe jeg fint greier. Men jeg er helt ødelagt inni meg..

Anonymous poster hash: e3c2e...cc8

Skrevet

Dere lar dere terrorisere. Skjønner ikke hvorfor dere gjør det? Dere lar dem vinne over dere ved at dere innskrenker friheten.

Jaja, er ikke meg som lar meg skremme eller leve i frykt. Her går hverdagen sin vante gang og slik skal det forbli.

Anonymous poster hash: 24bac...a52
Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Jeg har endret planene vi hadde pga denne trusselen, og tenåringsdatteren får ikke dra til Norway cup (for å myse på guttene), ikke får hun dra til Tusenfryd eller Oslo generelt.

Vi bor på landet,1 times kjøretur fra Oslo.

Denne trusselen er såpass alvorlig, så da holder vi oss unna det som kan være aktuelle mål. De som kaller oss hysteriske får bare gjøre det, folk må forholde seg til denne trusselen på den måten som føles rett.

Anonymous poster hash: 16a0d...a0b

Skrevet

Dere lar dere terrorisere. Skjønner ikke hvorfor dere gjør det? Dere lar dem vinne over dere ved at dere innskrenker friheten.Jaja, er ikke meg som lar meg skremme eller leve i frykt. Her går hverdagen sin vante gang og slik skal det forbli. Anonymous poster hash: 24bac...a52

Helt normalt å være redd for å bli drept.

Gjest Pusikatt
Skrevet

Her og går livet sin vante gang. Men jeg tenker på det hele tiden, selv om jeg ikke er redd.

Stakkars folk som lever med krig daglig, mens vi har det veldig trygt og godt her til lands. Ihvertfall fram til nå.

Skrevet

Dere lar dere terrorisere. Skjønner ikke hvorfor dere gjør det? Dere lar dem vinne over dere ved at dere innskrenker friheten.Jaja, er ikke meg som lar meg skremme eller leve i frykt. Her går hverdagen sin vante gang og slik skal det forbli. Anonymous poster hash: 24bac...a52

Helt normalt å være redd for å bli drept.

Mindre normalt å være urealistisk og å miste fotfestet....

Det er ikke første gang Norge har mottatt terrortrussel og så langt har ingen trusler som har blitt fanget opp vært reelle.

Å la det påvirke hverdagen er tullete og fjottete. Dør jeg så har jeg i det minste levd og hatt det godt mine siste dager :)

Anonymous poster hash: 24bac...a52

Skrevet

Gidder ikke å bruke energi på å engste meg over noe jeg ikke tror vil skje. Ikke første gang det har blitt hevdet..

Anonymous poster hash: e6f16...3fa

Skrevet

Jeg bor heldigvis ikke slik til at det er naturlig å utføre et angrep her. Men jeg drar ikke til byen de nærmeste dagene. Mistet en i familien for 3 år siden.

Anonymous poster hash: 5196d...16a

Skrevet

Jeg tenker ikke på det overhodet, irriterer meg bare over at enkelte tar helt av..

Er ikke kun Norge som er truet, målet er Europa generelt. Lykke til med å rømme.

Anonymous poster hash: 871ba...46c

Skrevet

Skjønner jo at de som var i nærheten da det smalt sist blir engstelige i dag, men vi kan ikke la oss diktere av denne frykten.

Trusselen er der kontinuerlig, og om alle skulle stoppe helt opp pga det så går jo alt i stå. 

Her er hva politiet sier:

Hemmingby tror at en av årsakene til at PST har gått ut med en uspesifikk advarsel er at det skal virke avskrekkende for den eller de som planlegger en aksjon.

– Det vil også gjøre folk mer årvåkne, og PST kan få mer tid til å finne mer ut av trusselen, mener han.

Hemmingby understreker at svært mange land lever med slike konkrete trusler kontinuerlig – slik som for eksempel England og Frankrike.

– Som regel kanselleres eller stanses slike trusler. Det er viktig å få dette litt ned på jorda selv om det er alvorlig, understreker han

Anonymous poster hash: 9dd38...9e0
Skrevet

Jeg tenker ikke på det overhodet, irriterer meg bare over at enkelte tar helt av..

Er ikke kun Norge som er truet, målet er Europa generelt. Lykke til med å rømme.

Jeg blir irritert over så ignorante folk som deg. Vanskelig for deg å skjønne at vi ikke er fritatt fra terror, spesielt etter 22.juli for 3 år siden? Hvis PST tar steget med å gå ut med en konkret trussel, så har du å ta den alvorlig. Det går ikke tungt bevepnede politistyrker rundt i landet nå hvis myndighetene ikke har avgjort dette som en alvorlig sak. Dette er en høyst uvanlig situasjon.

Anonymous poster hash: fde12...d79

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg ville med dette innlegget, kanskje bare høre om noen tenker litt som meg? Anonymous poster hash: 76ea0...65d

Du er ikke alene.

Jeg føler meg helt jævlig:/

Og hele dagen min er ødelagt..

Skal snart ut for å handle, og det går nok greit det.

Men humøret mitt og livsgnisten er helt forduftet.

Min samboer viser heller ingen forståelse for det jeg vet, og det jeg føler. Og jeg forsøker jo å skåne barnet mitt, noe jeg fint greier. Men jeg er helt ødelagt inni meg..Anonymous poster hash: e3c2e...cc8

Full forståelse for at folk blir bekymra. Liker ikke dette jeg heller. Men om du virkelig mista livsgnisten begynner det å bli ille!

Anonymous poster hash: 928bf...cd2

Gjest thricane
Skrevet

Merker selv at jeg synes det er ekkelt, kan bare tenke meg hvordan dette må oppleves av de som ble berørt 22. Juli. Det ripper nok opp vonde følelser. Folk som sliter med traumer eller angst også. Det er ganske spesielt at de går så hardt ut siden virkningene av dette også vil gi konsekvenser.

Skrevet

Jeg blir irritert over så ignorante folk som deg. Vanskelig for deg å skjønne at vi ikke er fritatt fra terror, spesielt etter 22.juli for 3 år siden? Hvis PST tar steget med å gå ut med en konkret trussel, så har du å ta den alvorlig. Det går ikke tungt bevepnede politistyrker rundt i landet nå hvis myndighetene ikke har avgjort dette som en alvorlig sak. Dette er en høyst uvanlig situasjon.

En skal leve som vanlig , være litt meir observant.

Å konstant leve i redsel er utmattende.

Jaja så var det noen som opplevde 22 tett på.

Den gang var det mye som skulle vert anderledes.

Nå har de gått ut med varsel til oss alle. Allikevel så springer folk rundt med hode under armen . Slapp av.!!

Om min siste dag skulle komme, vil jeg ikke leve i frykt!!

Anonymous poster hash: ab70b...c0c

Skrevet

En skal leve som vanlig , være litt meir observant.

Å konstant leve i redsel er utmattende.

Jaja så var det noen som opplevde 22 tett på.

Den gang var det mye som skulle vert anderledes.

Nå har de gått ut med varsel til oss alle. Allikevel så springer folk rundt med hode under armen . Slapp av.!!

Om min siste dag skulle komme, vil jeg ikke leve i frykt!!

Anonymous poster hash: ab70b...c0c

"Jaja så var det noen som opplevde 22 tett på."

Hva har skjedd med deg som har gjort deg så kald og kynisk uten forståelse for andre mennesker?

Anonymous poster hash: 97b51...ca3

Skrevet

Jeg merker deg godt selv. Var i nærheten da det smalt og fryktelig redd for to nære familiemedlem som var på jobb i oslo denne dagen (politi og ambulanse).

Merker en klump i magen og tenker mye på det. Skulle egentlig hjem i morgen for å vaske klær, men velger å ikke gjøre det. Biotex for duge en uke til på hytta :)

Skrevet

Sto opp for en time siden selv(nattevakt) og ble "bombadert" av dårlige nyheter. Ikke fått sett nyheter på tv enda da gutten har besøk nå, men blir veldig urolig selv.

2 av de som omkom 22.juli for 3 år siden var sønn og datter av bekjente av meg, og i et lite samfunn setter det dype spor.

Vi her inne sitter alle med forskjellig historier, psyke, nettverk osv og jeg syns at på en slik dag bør folk få kunne få fortelle om redselen de sitter med. For noen er det kanskje kun "oss" de har mulighet å fortelle til. Trolle- eller vise generelt mangel på empati kan en gjøre i andre tråder.

Anonymous poster hash: f77f1...8bd

Skrevet

Men hvis det verste skulle skje og du skulle bli et offer i en terroraksjon, ville du da at dine siste dager skulle blitt brukt til å være livredd for noe du ikke kan bekjempe da det er en usynlig trussel? Jeg skjønner at folk er redde og jeg skjønner at folk tenker mye på det, men vi må prøve å leve livet normalt og i tillegg være litt mer opmerksom på eventuelle uregelmessige rundt oss. Gjør vi dette har vi gjort det vi kan i en situasjon som er uoversiktelig og ukjent og da er det ikke mye mer vi kan gjøre bortsett fra å leve som normalt med de forsiktighetsregler som er logiske i den gitte situasjon.

Anonymous poster hash: aa56b...2eb
Skrevet

Vi var også tett på bomben da det smalt 22 juli :(

Jeg er også veldig redd for terror. Og vi skal reise hjem fra ferie i morgen med fly fra utlandet til Gardermoen og jeg må si at det knyter seg ekstra i magen min. Har ikke informert barnet mitt ennå. Vil ikke skremme henne siden hun også fikk merke bomben tett på for tre år siden.

Anonymous poster hash: 9a2f4...6d5

Skrevet

Jeg forstår veldig godt at dere som bor i de store byene blir engstelige!!

Jeg bor "heldigvis" på landet, og det er nok ganske så usannsynlig at dette er noe terrormål.

Selvsagt er det best om vi ikke lar oss stresse og lever mest mulig normalt, men vi nordmenn må ikke bli så naive at vi ikke tror det kan skje fæle ting igjen her heller.  Det er ikke rart om man frykter for sitt eget og andres liv, og jeg synes det er litt tåpelig å si at terroristene "vinner" dersom vi lever i frykt og innskrenker friheten. 

Jeg ønsker ikke å dra til Oslo i de nærmeste dagene, det er sikkert mange som synes det er å overreagere, men jeg føler bare ikke for det. 

Gjest Sommerfuggel
Skrevet

Tråden er ryddet etter regelen:

Du skal ikke poste innlegg som inneholder:

-hatefullt innhold mot en folkegruppe, religion, livssyn, legning eller rase.

Sommerfuggel i vinterland

Brukermoderator

Skrevet

Terror? hæ? Nå har jeg gått fullstendig glipp av noe :S 

Hvem har truet, fra hvor og hvorfor? noen som vil fylle tomrommene for meg? *Må ta meg 5 minutter til nyheter fra nå av..* 

Skrevet (endret)

Vet ikke helt hva jeg ville med dette innlegget, kanskje bare høre om noen tenker litt som meg?

Anonymous poster hash: 76ea0...65d

Ikke at jeg personlig ville ha ønsket å bli sprengt i lufta, men jeg tror denne sitasjonen er overdramatisert så kraftig av media og "myndigheter" at mange faktisk blir lurt til å bli mer redde enn nødvendig. Statistikk kan hjelpe, skjønt kanskje ikke egentlig:

Siden 1970 har 17 000 mennesker blitt drept verden over i bekreftede terrorangrep. De høyeste tallene kommer fra folk som jobber med anti terror, og man kan ta dem med en klype salt fordi de som tjener penger eller skaffer seg makt jo mer terrorisme som forekommer har et veldig klart motiv for å overdrive. http://www.economist.com/blogs/dailychart/2011/09/global-terrorism-deaths er de mest ekstreme jeg har funnet, og påstår mellom 8 000 og 12000 døde av terrorangrep pr år.

Det denne siden ikke gjør er å sette disse sannsynligvis overdrevne tallene i perspektiv. Til å begynne med, ta en titt på http://www.worldometers.info/. Når jeg så sist hadde det så langt dødd 32 000 000 mennesker i verden så langt i år., og det dør mellom 73 og 79 millioner mennesker hvert eneste år. Verdens Helseorganisasjon lister de følgende ti mest vanlige dødsårsaker: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs310/en/. Som du ser er det hjertesykdommer, slag, kreft, HIV og lignende, med bilulykker som den overlegent mest vanlige unaturlige dødsårsaken, med nesten halvannen million døde hvert år. Terrorisme er ikke på denne listen. Ikke engang dødsfall fra all vold lagt sammen, krig inkludert, er på listen.

Dersom man går etter de mest konservative tallene er det langt mer sannsynlig at man dør av å skli i dusjen, å bli klemt ihjel av veltende møbler, bli spist av hai eller i et jordskred. Dersom man bruker de mest alarmistiske tallene er det mer sannsynlig at man dør i en bilulykke, av selvmord eller av feilbehandling på sykehus. Uansett er det lite å være redd for rent statistisk sett og ingenting å endre sine vaner over selv om det skulle være en reell trussel.

Rent personlig synes jeg "myndighetene" og media har opptrådt skandaløst uansvarlig i denne saken, og at begge sprer frykt om noe som i bunn og grunn, og speseielt statistisk sett, er et ikke-problem. Den gamle fremgangsmåten fra den Kalde Krigen var nettopp å ikke gi angrep på sivilbefolkningen i vesten oppmerksomhet, slik at angrepene ikke fikk sin tiltenkte virkning. Folk ble fremdeles drept iblant, og det var forferdelig for dem som ble rammet, men reaksjonen var bevisst slik at angrepene ikke hadde særlig psykologisk effekt og derfor tok slutt fullstendig i mange år. Hadde media ikke nevnt den berømmelige "terrortrusselen" før helgen hadde alle som nå er livredde for ingenting tilbrakt helgen med å tenke på hyggeligere ting, og de ville ikke vært det minste engstelige. Dette er den eneste måten å forhindre at "terrorisme" kan bli brukt til å forvandle nasjoner som Norge til politistater, slik som nå skjer. Men nåtildags skal man tydeligvis gjøre det motsatte av det som er fornuftig, og hysterisk reklamere for en "terrortrussel" som for alt vi vet kom fra en full fjortenåring som kjedet seg. Media må spy ut så mye alarmistisk vås de kan, mens "myndighetene" forer "journalistene" med ubekreftede rapporter fra anonyme kilder, slik at det hele er som et dårlig regissert amatørskuespill. Hvis trusselen er reell er alt norske "myndigheter" har gjort siden torsdag stikk motsatt av hva en ansvarlig stat burde ha gjort, og i stedet for redsel bør folk reagere med sinne mot de som sprer all frykten. Og dette er ikke "terroristene", hvem de nå enn er, men media og vestlige "myndigheter" selv. Det er nettopp det medieskapte hysteriet som gjør at "terrorisme" virker.

Men uansett er det beroligende å armere seg med noen statistikker som disse. For mitt vedkommende gjør de reelle dødsstatistikkene selvfølgelig at jeg blir redd for omtrent alt annet enn "terrorangrep" og å bli spist av hai i stedet. Og spesielt guffent er det å kjøre bil mens man husker på dem, siden dette er en aktivitet som dreper mange hundre ganger flere mennesker hvert år enn alle "terroristene" som noensinne har eksistert har greid å drepe i samtlig "terrorangrep" i historien.

Endret av Skulb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...