Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #1 Skrevet 23. juli 2014 Kan dere fortelle meg hva dere ville gjort i min situasjon? For et par år siden spurte foreldrene mine meg om det er greit av dem å spørre bestefar om min ene søster kan få 300.000 kr til huskjøp. De sa at bestefar sannsynligvis ikke har penger til å gi alle barnebarna det samme, men at disse pengene ville hjelpe min søsters familie til å kjøpe drømmehuset. Bestefar ga henne pengene. Nå et par år senere er jeg i samme situasjon der jeg trenger penger til oppussing av nytt hus. Eller, huset er veldig gammelt, men nytt for meg. Vi MÅ pusse opp, og klarer dette helt greit med egne penger, men noen hundre tusen til hadde jo ført til at vi også hadde fått drømmehuset, slik min søster fikk. Bestefar har ikke penger til å gi alle barnebarna 300.000 kr nå, og den dagen han går bort vil jo kona hans (som ikke er min bestemor) bo i huset deres til hun eventuelt går bort. Hun har igjen sine egne barn og sine barnebarn. Uff, jeg vil virkelig ikke føle på denne bitterheten, men jeg klarer ikke å legge det fra meg. Jeg sa jo at det var greit at hun skulle få pengene, men her sitter jeg altså og er ganske så irritert! Hva hadde dere gjort, følt, tenkt? Anonymous poster hash: 3a3e6...50c
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #2 Skrevet 23. juli 2014 Din bestefar kan gi penger til hvem han vil. Du er ikke arving en gang så lenge dine foreldre lever, så ser ikke problemet. Din søster fikk en stor gave, det kan ikke kalles arv. Anonymous poster hash: 8d473...1e3
Gjest Antarctica Skrevet 23. juli 2014 #3 Skrevet 23. juli 2014 Trist. Men så lenge besteforeldrene dine er i live, er ikke dette arv (med mindre de har skrevet det opp som forskudd på arv for å slippe skatt på gaven.)
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #4 Skrevet 23. juli 2014 Du har selv samtykket til at din søster fikk så jeg skjønner ikke helt hva du er irritert for. Er du irritert på deg selv? Uansett, jeg vile ALDRI sagt noe om det eller spurt etter penger. Du visste når du samtykket at bestefar ikke har penger til alle barnebarna og slik er ståa. Anonymous poster hash: 4b99e...092
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #5 Skrevet 23. juli 2014 Barnebarn arver ikke besteforeldre med mindre den aktuelle forelderen er død. Din søster har ikke arvet, men fått 300 000 i gave. Anonymous poster hash: 9b0f9...df1
mylittlecat Skrevet 23. juli 2014 #6 Skrevet 23. juli 2014 Jeg hadde bitt det i meg, jeg hadde jo tross alt sagt det var greit. Jeg hadde aldri latt noen vite at jeg følte det slik, det blir for dumt. Og jeg hadde aldri gått til bestefar for å be om tilsvarende sum selv. Da hadde jeg følt meg enda verre, og ikke rent lite frekk.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #7 Skrevet 23. juli 2014 Hvis du har sagt det er greit, kan du ikke ombestemme deg nå. La det fare. Anonymous poster hash: c7fc4...a17
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #8 Skrevet 23. juli 2014 Dere har jo rett, og jeg vet det så godt. Jeg bare klarer ikke å ikke føle et snev av bitterhet og sjalusi. 300.000 er jo helt vanvittig mye penger, spesielt for oss som kommer fra en relativt fattig familie. Men jeg får vel bare legge det av meg, og la det gå. Jeg sa at hun kunne få de, og slik er det bare. Anonymous poster hash: 3a3e6...50c
ønskerbebis Skrevet 23. juli 2014 #9 Skrevet 23. juli 2014 Dere har jo rett, og jeg vet det så godt. Jeg bare klarer ikke å ikke føle et snev av bitterhet og sjalusi. 300.000 er jo helt vanvittig mye penger, spesielt for oss som kommer fra en relativt fattig familie. Men jeg får vel bare legge det av meg, og la det gå. Jeg sa at hun kunne få de, og slik er det bare. Anonymous poster hash: 3a3e6...50c En ting jeg ikke skjønner er at din søster vil risikere å få sine søsken sjalu og bitre for 300 000 kroner? Jeg hadde følt meg utrolig urettferdig behandlet! Her er vi to søsken, og selv om jeg gjerne ville hatt de pengene selv kunne jeg faktisk ikke tatt "all" arven selv og latt søsteren min få null! Det er jo å be om uvennskap og å legge til rette for at den som ikke får noe skal føle seg urettferdig behandlet, oversett og mindre elsket! Dårlig. Uansett om dere er 10 barnebarn! Likt skal være likt syns jeg.
Nyttårs barn Skrevet 23. juli 2014 #10 Skrevet 23. juli 2014 Det er vel foreldrene dine som har gjort en feil her iom at de har oppfordret bestefaren din til dette. Uansett, hev deg over det. Det er bare penger.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #11 Skrevet 23. juli 2014 Dere har jo rett, og jeg vet det så godt. Jeg bare klarer ikke å ikke føle et snev av bitterhet og sjalusi. 300.000 er jo helt vanvittig mye penger, spesielt for oss som kommer fra en relativt fattig familie. Men jeg får vel bare legge det av meg, og la det gå. Jeg sa at hun kunne få de, og slik er det bare. Anonymous poster hash: 3a3e6...50c En ting jeg ikke skjønner er at din søster vil risikere å få sine søsken sjalu og bitre for 300 000 kroner? Jeg hadde følt meg utrolig urettferdig behandlet! Her er vi to søsken, og selv om jeg gjerne ville hatt de pengene selv kunne jeg faktisk ikke tatt "all" arven selv og latt søsteren min få null! Det er jo å be om uvennskap og å legge til rette for at den som ikke får noe skal føle seg urettferdig behandlet, oversett og mindre elsket! Dårlig. Uansett om dere er 10 barnebarn! Likt skal være likt syns jeg. Nja, jeg tror nok søster og mannen hennes var nokså desperate etter et større hus ettersom de ikke hadde nok soverom til alle barna, og eneste muligheten var å få disse pengene. Kanskje hun tror at vi andre på et senere tidspunkt skal få det samme, men det vet jeg at er umulig. Vi er 9 barnebarn. Men jeg er enig med deg, likt skal være likt, og dette er urettferdig. Men jeg sa jo ja, og slik er det. Anonymous poster hash: 3a3e6...50c
Nyttårs barn Skrevet 23. juli 2014 #12 Skrevet 23. juli 2014 Dere har jo rett, og jeg vet det så godt. Jeg bare klarer ikke å ikke føle et snev av bitterhet og sjalusi. 300.000 er jo helt vanvittig mye penger, spesielt for oss som kommer fra en relativt fattig familie. Men jeg får vel bare legge det av meg, og la det gå. Jeg sa at hun kunne få de, og slik er det bare. Anonymous poster hash: 3a3e6...50c En ting jeg ikke skjønner er at din søster vil risikere å få sine søsken sjalu og bitre for 300 000 kroner? Jeg hadde følt meg utrolig urettferdig behandlet! Her er vi to søsken, og selv om jeg gjerne ville hatt de pengene selv kunne jeg faktisk ikke tatt "all" arven selv og latt søsteren min få null! Det er jo å be om uvennskap og å legge til rette for at den som ikke får noe skal føle seg urettferdig behandlet, oversett og mindre elsket! Dårlig. Uansett om dere er 10 barnebarn! Likt skal være likt syns jeg. Nja, jeg tror nok søster og mannen hennes var nokså desperate etter et større hus ettersom de ikke hadde nok soverom til alle barna, og eneste muligheten var å få disse pengene. Kanskje hun tror at vi andre på et senere tidspunkt skal få det samme, men det vet jeg at er umulig. Vi er 9 barnebarn. Men jeg er enig med deg, likt skal være likt, og dette er urettferdig. Men jeg sa jo ja, og slik er det. Anonymous poster hash: 3a3e6...50c Men hva med de andre barnebarna, regner med dette er dine fetre og kusiner. Ble de og spurt om dette var ok? Synes det er ganske drøyt av dine forelde. Det er vel slike ting som kan skape splid i en familie.
ønskerbebis Skrevet 23. juli 2014 #13 Skrevet 23. juli 2014 Dere har jo rett, og jeg vet det så godt. Jeg bare klarer ikke å ikke føle et snev av bitterhet og sjalusi. 300.000 er jo helt vanvittig mye penger, spesielt for oss som kommer fra en relativt fattig familie. Men jeg får vel bare legge det av meg, og la det gå. Jeg sa at hun kunne få de, og slik er det bare. Anonymous poster hash: 3a3e6...50c En ting jeg ikke skjønner er at din søster vil risikere å få sine søsken sjalu og bitre for 300 000 kroner? Jeg hadde følt meg utrolig urettferdig behandlet! Her er vi to søsken, og selv om jeg gjerne ville hatt de pengene selv kunne jeg faktisk ikke tatt "all" arven selv og latt søsteren min få null! Det er jo å be om uvennskap og å legge til rette for at den som ikke får noe skal føle seg urettferdig behandlet, oversett og mindre elsket! Dårlig. Uansett om dere er 10 barnebarn! Likt skal være likt syns jeg. Nja, jeg tror nok søster og mannen hennes var nokså desperate etter et større hus ettersom de ikke hadde nok soverom til alle barna, og eneste muligheten var å få disse pengene. Kanskje hun tror at vi andre på et senere tidspunkt skal få det samme, men det vet jeg at er umulig. Vi er 9 barnebarn. Men jeg er enig med deg, likt skal være likt, og dette er urettferdig. Men jeg sa jo ja, og slik er det. Anonymous poster hash: 3a3e6...50c Men hva med de andre barnebarna, regner med dette er dine fetre og kusiner. Ble de og spurt om dette var ok? Synes det er ganske drøyt av dine forelde. Det er vel slike ting som kan skape splid i en familie. Skulle du si nei da lissom? Å være den kjipe? Regner med du fikk litt sjokk når spørsmålet kom! Jeg hadde også sagt ja, men også angret etterpå! De burde ikke sette deg/dere i en slik situasjon at det kan bli økonomiske krangler! Skikkelig dårlig av foreldrene dine. Jeg ville foreslått at søsteren din arver 300 000 mindre den gangen du arver dine foreldre. At dersom dere er 3 søsken og arver 3 mill arver du og x 1 mill og 150 000, og denne søsteren 700 000. Da blir det likt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå