Gå til innhold

Usikker på det med ull og atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår er snart 1 år, for noen få mnd siden fikk han masse utslett i ansiktet (kun i ansiktet) og diagnosen atopisk eksem. Vi fant ut at han reagerer på bringebær og sitrus så har kuttet det helt ut av kosten og eksemen er borte, men smurte han med hydrokortison samtidig som vi sluttet å gi han bringebær og sitrus. Men legen sa at han bør ikke kles i ull. Da han ble født som en liten varmovn, altså veldig varmblodig, så har vi uansett ikke brukt så mye ull nå i vinter som var men litt og da rett på huden uten at han fikk noen utslett. Vi viste jo ikke om eksemen, og den hadde ikke kommet ennå. 

Nå skal han snart begynne i barnehage og vi er usikker på hvordan vi skal gjøre det med klær i vinter. Skal vi prøve ull? Si at de kun må ha ull utenpå bomullsklær? Ikke ull i det hele tatt? Erfaringer? Er fleece et bra alternativ? Syns at bambus er så dyrt.

Er ull FY uansett når de har atopisk eksem?

Anonymous poster hash: 3d0f9...89a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ull uten på bomullsklær er lurest. Ungå ull luer. Selv om det ikke er synelig utslett så er det til irritasjon for huden.

Legen sier det ikke for morroskyld!

Anonymous poster hash: b8580...9e9

Skrevet

Ull uten på bomullsklær er lurest. Ungå ull luer. Selv om det ikke er synelig utslett så er det til irritasjon for huden.

Legen sier det ikke for morroskyld!

Anonymous poster hash: b8580...9e9

Skjønner selvfølgelig at legen ikke sier det for morro skyld, men har lest at alle med atopisk eksem reagerer ikke på det samme, så noen reagerer ikke på ull og det varierer hvor mye de reagerer på noe. Sønnen min kan spise litt sitrus mens bringebær er NEI NEI NEI. Men om ull irriterer huden uansett om de ikke får utslett så skal vi selvfølgelig ikke bruke det.

Noen som har opplevd at man ikke kan bruke ull utenpå bomullsklær? At det irriterer da og.

Skrevet

Min erfaring er at jeg og mine barn ikke får utslett av ulla, men det klør og huden blir tørrere og det dr veldig ubehagelig. Resultater er utilpasse barn. Men det positive er at når de har blitt 4-5-6 år har de vokst det såpass av seg at de har startet med ull :-)

Før dette brukte vk bomull med ull utenpå.

Sjekk lanullva.no (tror jeg det var). De ullklærne funker veldig bra som mellomlag og de har nesten ikke merket de klære rett på huden :) Dyre klær, men til min 3 åring kjøpte jeg str 6 år, bretter de bare opp så varer de til barnet er 8.. Nøstebarn derimot har de fått helt spader av. Handler om garn/strikketeknikk tror jeg..

Anonymous poster hash: 66732...d72

Skrevet

Min erfaring er at jeg og mine barn ikke får utslett av ulla, men det klør og huden blir tørrere og det dr veldig ubehagelig. Resultater er utilpasse barn. Men det positive er at når de har blitt 4-5-6 år har de vokst det såpass av seg at de har startet med ull :-)

Før dette brukte vk bomull med ull utenpå.

Sjekk lanullva.no (tror jeg det var). De ullklærne funker veldig bra som mellomlag og de har nesten ikke merket de klære rett på huden :) Dyre klær, men til min 3 åring kjøpte jeg str 6 år, bretter de bare opp så varer de til barnet er 8.. Nøstebarn derimot har de fått helt spader av. Handler om garn/strikketeknikk tror jeg..

Anonymous poster hash: 66732...d72

Takk for tips! De i barnehagen vil vel kanskje lure om jeg kommer med ullklær til han i 3 str for stor :P Var en ulbody jeg tok på gutten som gjorde at han hylte før jeg var ferdig å ta den på, men den gikk fint an å ha utenpå bomull, husker ikke merket. Jeg har ikke atopisk eksem men bruker ikke ull selv fordi det klør og fordi jeg er så varmblodig. Husker at jeg hatet vinteren som barn fordi jeg måtte gå med så mye klær ute, de barnehageansatte nektet at jeg skulle ha mindre på meg, så jeg kokte over. Så ser for meg at han kanskje er av "samme ulla" ( :P ) og derfor ikke trenger så tykt med klær. 

Skrevet

Jeg hadde mye atopisk eksem som barn og slapp dermed unna den fantastiske kløende ulla vi vokste opp med, men har de siste årene begynt å bruke ullundertøy da det er veldig behagelig å gå, fryser lett :) jeg får ikke eksem av det, og bruker myk merinoull eller annen ull som påberoper seg å være kløfri, men kjenner det irriterer huden mitt alikevel. Så ville for barnets trivsel forbeholdt ullklærne til de kaldeste og våteste vinterdagene om han ikke reagerer på det, for det kan klø alikevel.

Skrevet

Jeg hadde mye atopisk eksem som barn og slapp dermed unna den fantastiske kløende ulla vi vokste opp med, men har de siste årene begynt å bruke ullundertøy da det er veldig behagelig å gå, fryser lett :) jeg får ikke eksem av det, og bruker myk merinoull eller annen ull som påberoper seg å være kløfri, men kjenner det irriterer huden mitt alikevel. Så ville for barnets trivsel forbeholdt ullklærne til de kaldeste og våteste vinterdagene om han ikke reagerer på det, for det kan klø alikevel.

Kanskje bedre med fleece? 

Skrevet

Min brukte bare bomullsklær innerst. Fikk ru og tørr hud av ull. Bruker det ikke fremdeles (snart 4).

Bomullsbody+ strømpis i bomull og ull over gikk bra.

På vinteren nå ble det brukt bomullshøyhalser g bomullstrømpebukser fremdeles med ull over går helt fint. Bruker lue med bomull inni og ull utenpå. Eller fleece inni. Fleece hals også.

Takler ikke noe ull rett på kroppen, merino eller ei.

Har gått så fint så :) hun er også ganske varmblodig av type.

Skrevet

Vossatasser har bambussett (stillongs og genser) som ikke er så dyrt. 299 for settet, og ofte på tilbud til 99. Ungene mine elsker å gå i de :) hust'n Clarie har også noe bambus. Litt dyrere, typ 199 for en body.

Skrevet

Min gutt har atopisk exem og tåler ikke ull. Vi er kjempefornøyde med ulltøy som har sportsundertøy på innsiden. Devold og helly hansen har mye bra.

Skrevet

Vi bruker bambus.
De fra Lilleba er ikke så dyre som de virker som.
For eksempel så koster en body rundt kr 330,-, men den er i to størrelser.
Ermene er lagt opp til at de i begynnelsen kan pent brettes opp, og flappen har to nivåer med knepping som gjør at man kan forlenge den etter som barnet vokser.
Det vil si det blir ca kr 165,- for en størrelse.
Er ikke mange gode ull-bodyer man får til kr 165,- stykket

Anonymous poster hash: 27042...e27
Skrevet

Kanskje bedre med fleece?

Fleece er også godt, et annet alternativ er bambus som jeg ser flere her nevner.
Skrevet

Stormberg har bambus på tilbud nå stillongs og genser.

Skrevet

Min toåring har atopisk eksem, men kan fint bruke ull. Brukte det hele vinteren uten problemer :)

Anonymous poster hash: a3483...46a

Skrevet

Sønnen min tåler ikke rent ull, eksemen kommer med en gang. Han tåler ull/silke 😊

Anonymous poster hash: 14f22...df8

Skrevet

Du må nesten prøve, for som du sier reagerer ikke unger likt.

Har barn med atopisk eksem selv og her går det overhodet ikke ann med ull. Kommer ikke eksem sånn med en gang, men det klør, huden blir rødflammet og litt hoven, det er skikkelig ubehagelig og vondt.

Vi bruker stort sett bare superundertøy og det fungerer fint.

Om du skal prøve ull så ikke kjøp farget ull, de fleste reagerer kraftigere på mørkeblå ullklær enn på de naturhvite.

Anonymous poster hash: c5de0...9c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...