Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #1 Skrevet 22. juli 2014 Jeg ser mange overvektige barn i sommer. Det fikk meg til å tenke, er problemet at de bare sitter inne? Mange av dem ser veldig så aktive ut, og er fortsatt direte tjukke. Er det fordi de bare spiser junk-food? Det er jo så lett å velge sunnere alternativer? Er det pga foreldrene helst vil spise junk food, fordi de selv ikke liker typisk sunn middag? Er det godteri hver dag? Er det kanskje noen foreldre som selv spiser mye godteri, og viderefører vanene? Jeg ønsker ikke at dette skal være en tråd med ekle kommentarer. Jeg ønsker at dere med overvektige barn skal tørre å være ærlige, og fortelle hvorfor de er overvektige Jeg er nysgjerrig, og lurer på hvorfor det bare blir flere og flere overvektige barn. Husk at alle barn er herlige uansett:) Anonymous poster hash: 89a33...45e
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #2 Skrevet 22. juli 2014 Å herre... Anonymous poster hash: 3abf0...b32
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #3 Skrevet 22. juli 2014 Er det ikke nok nå..? Anonymous poster hash: ae612...0bc
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #4 Skrevet 22. juli 2014 Jeg ser mange overvektige barn i sommer. Det fikk meg til å tenke, er problemet at de bare sitter inne? Mange av dem ser veldig så aktive ut, og er fortsatt direte tjukke. Er det fordi de bare spiser junk-food? Det er jo så lett å velge sunnere alternativer? Er det pga foreldrene helst vil spise junk food, fordi de selv ikke liker typisk sunn middag? Er det godteri hver dag? Er det kanskje noen foreldre som selv spiser mye godteri, og viderefører vanene? Jeg ønsker ikke at dette skal være en tråd med ekle kommentarer. Jeg ønsker at dere med overvektige barn skal tørre å være ærlige, og fortelle hvorfor de er overvektige Jeg er nysgjerrig, og lurer på hvorfor det bare blir flere og flere overvektige barn. Husk at alle barn er herlige uansett:) Anonymous poster hash: 89a33...45e Media, forskning osv er jo full av fasit på hvorfor unger (folk) blir mer og mer overvektig. Mer Stillesittende arbeid/aktivitet, ferdigmat, sukker i nesten all ferdigmat, sauser pålegg osv osv osv Anonymous poster hash: fa008...512
DramaMama Skrevet 22. juli 2014 #5 Skrevet 22. juli 2014 Er det virkelig så mange grunner til å være overvektig at du tror du får en rekke ulike svar som kan kaste lys over et hittil mørkt og ukjent område når det gjelder vekt og ernæring? Overvekt = flere kalorier inn enn ut. Punktum. Og ja - en liten prosent har sykdommer/går på medisiner som gjør at de har kettere for å gå opp i vekt, men det er unntakstilfeller.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #6 Skrevet 22. juli 2014 Mine 3er ikke overvektige, men har en stedatter /bonus datter på 14 som er overvektig. Hun er fet for hun er overhode ikke i aktivitet, ingen hobby bortsett fra Facebook /data. Synst alt er kjedelig og gidde ingen ting. Får ikke gjort noe med det for vi har henne kun 4 dager pr mnd, og min mann sier at jeg ikke skal blande meg . . Våres felles barn er ute og leker/sykler hele dagen men hun sitter på data. . . Trist men lite vi kan gjøre når hun er her så lite, hun vil ikke være her mere for hun synst det er kjedelig her. Vi bor litt på landet, og hun liker seg på kjøpesenter et . . Anonymous poster hash: d5404...3d5
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #7 Skrevet 22. juli 2014 Jenta mi ble akkurat 7, veier 20 kilo. Hun trener 3-4 dager i uken, spiser variert og bra mat. Nabojenta er 6, veier 36 (!!!!) kilo, aktiviteter er ipad, kino og lego. Maten består av fastfood og junk. You do the math ;-) Anonymous poster hash: 80456...97c
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #8 Skrevet 22. juli 2014 Mine barn har verken data, tvspill, gameboyer ol. De spiser alle helt normal norsk mat, de får både brus, snop og en tur på mc doanald innimellom. De er alle normalvektige og sunne. Anonymous poster hash: af5ab...196
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #9 Skrevet 22. juli 2014 Jenta mi ble akkurat 7, veier 20 kilo. Hun trener 3-4 dager i uken, spiser variert og bra mat. Nabojenta er 6, veier 36 (!!!!) kilo, aktiviteter er ipad, kino og lego. Maten består av fastfood og junk. You do the math ;-) Anonymous poster hash: 80456...97c Skal man skryte over å ha undervektige barn også nå?! Hva feiler det egentlig folk her inne?! En ting er å starte sånne tråder, men med så idiotiske svar som finnes i denne tråden er det ikke rart det blir dette fokuset. Anonymous poster hash: 52280...a14
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #10 Skrevet 22. juli 2014 Nei, mitt barn er ikke overvektig, men det er ikke min fortjeneste. Han får se tv så mye han vil, og han får godteri og annen snacks når han ber om det, men vi er så heldige å ha fått et barn som regulerer dette godt selv. Derfor blir det likevel mye aktivitet (mye spring i bena) og ikke så altfor mye usunt. Men LITT for mye blir det, spesielt i ferier og sånt, men han har ikke blitt overvektig av det. Vet vi burde skjerpe oss likevel, har ingen unnskyldning for det annet enn at det er enkelt... Anonymous poster hash: 46168...6c4
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #11 Skrevet 22. juli 2014 Zzzz Anonymous poster hash: bb99c...ca3
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #12 Skrevet 22. juli 2014 Er 7 år og 20 kilo undervektig? Men 36 kilo har ingenting med 6 åringer å gjøre. Det veide jeg på ungdomsskolen. Anonymous poster hash: d9f46...b0d
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2014 #13 Skrevet 22. juli 2014 Jeg synes dette er et helt greit spørsmål. En av mine døtre er overvektig. Jeg har to normalvektige barn i tillegg, og de to er vel heller nærmere magre enn overvektige. Så hvorfor denne ene jenta er overvektig... Hun var stor da hun ble født. Jeg hadde svangerskapsdiabetes som jeg prøvde å kostregulere uten hell. Noen uker før termin ble hun født, godt over fire kilo. Hun har alltid hatt god appetitt. Vi begynte på nan ganske snart etter fødselen fordi jeg ble syk og klarte ikke å amme på noen uker, og da ble det til at vi fortsatte med flaskene. Da vi begynte med fast føde, slukte hun maten. Og det har aldri skjedd at hun har sagt at hun ikke liker noe. Hun var lubben hele veien, men først et år etter at hun begynte på skolen, innså vi at vekta økte for raskt. For med skolen startet stillesittingen. Hun elsker å sykle og svømme, så på fritiden er hun aktiv, men hun spiser for mye. Hun blir ikke mett. Vi spiser stort sett kun rene varer og er generelt opptatt av kosthold, selv om toro kan lure seg inn på menyen en gang inni mellom. Et av problemene har vært at hun roter gjennom søpla for å finne middagsrester dersom vi ikke kaster det helt ut. Hun kan blande seg mel og vann for å spise dette om det ikke er mat i huset. Og hun prøver alltid å lure til seg ekstra mat fra lillesøstrenes tallerken eller å smake lørdagsgodt av dem. Så går hun til venner og spiser litt her og litt der. Hun kommer nok til å bli veldig stor dersom vi ikke får til å stoppe dette, så vi er i dialog med lege. De to yngre jentene våre har normal appetitt, og de slutter å spise dersom de blir mette. De er som sagt tynne. De ble ammet lenge og fikk ikke fast føde før de var 6-7 måneder, og jeg gikk på insulin i svangerskapene sånn at de var passe store da de ble født. Legen mistenker at vår eldstes appetitt kan være (blant annet) en konsekvens av svangerskapet, og det at hun fikk i seg for mye sukker gjennom min kost. Jeg hadde et verre kosthold den gangen enn jeg har nå. Og kostholdet mitt var bedre i de andre svangerskapene også. Det kan jo også være av betydning. Men alt i alt er det selvsagt vårt ansvar som foreldre å sørge for nok aktivitet og å sørge for nok mat (men ikke for mye). Det er ikke alltid så lett når de blir så store at de løper selv mellom venner. Gruer meg til den dagen hun løper til butikken selv. Anonymous poster hash: be636...34b
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #14 Skrevet 23. juli 2014 Hei, det er jeg som opprettet tråden:) jeg var ikke en gang klar over at overvektige barn var et tema her inne en gang... Jeg har ikke vært her inne noe særlig for vi venter på å få inn Internett, så jeg går innom en tur her når jeg er hos andre. (Sjekker generelt Mail, nettbank, sitter ikke på besøk hos folk og dibber for harde livet, hehe!) Jeg er klar over at det ikke er mane grunner det kan være, men jeg er som sagt ute etter å høre hva foreldrene her har å si. Jeg er jo ikke ute etter å ta noen, og ble litt overrasket over kommentarene er... Jeg aner ikke hva som foregår i de andre trådene. Men jeg er oppriktig nysgjerrig på foreldrenes forklaringer:) HI Anonymous poster hash: 89a33...45e
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #15 Skrevet 23. juli 2014 Ja ene barnet er overvektig. Og vi snakker om det ofte. Tenåring. Umulig å bremse. Alt av penger tenåringen tjener går til brus og godteri. Ellers er pc en del av dagen. Nei, ikke særlig lurt.. Men skal jeg ta vekk den sosiale biten til tenåringen? (Dette er en gutt) Ellers driver han med sunne aktiviteter, dykking, fisking, motorsport i tillegg. Han er litt deprimert pga skolen. Har ikke fått hjelp, og de klarer enda ikke hjelpe.. Faren var også overvektig på samme alder og var svært aktiv og spiste ikke junk. (De har samme kroppsform.) Andre barnet arvet mors spinkle kroppsform og der har vi vært bekymret for at barnet spiser for lite. Anonymous poster hash: aef7b...9fb
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #16 Skrevet 23. juli 2014 Ja ene barnet er overvektig. Og vi snakker om det ofte. Tenåring. Umulig å bremse. Alt av penger tenåringen tjener går til brus og godteri. Ellers er pc en del av dagen. Nei, ikke særlig lurt.. Men skal jeg ta vekk den sosiale biten til tenåringen? (Dette er en gutt) Ellers driver han med sunne aktiviteter, dykking, fisking, motorsport i tillegg. Han er litt deprimert pga skolen. Har ikke fått hjelp, og de klarer enda ikke hjelpe.. Faren var også overvektig på samme alder og var svært aktiv og spiste ikke junk. (De har samme kroppsform.) Andre barnet arvet mors spinkle kroppsform og der har vi vært bekymret for at barnet spiser for lite. Anonymous poster hash: aef7b...9fb Faren mistet overvekten i slutten av tenåra uten å slanke seg. Anonymous poster hash: aef7b...9fb
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #17 Skrevet 23. juli 2014 Jeg synes dette er et helt greit spørsmål. En av mine døtre er overvektig. Jeg har to normalvektige barn i tillegg, og de to er vel heller nærmere magre enn overvektige. Så hvorfor denne ene jenta er overvektig... Hun var stor da hun ble født. Jeg hadde svangerskapsdiabetes som jeg prøvde å kostregulere uten hell. Noen uker før termin ble hun født, godt over fire kilo. Hun har alltid hatt god appetitt. Vi begynte på nan ganske snart etter fødselen fordi jeg ble syk og klarte ikke å amme på noen uker, og da ble det til at vi fortsatte med flaskene. Da vi begynte med fast føde, slukte hun maten. Og det har aldri skjedd at hun har sagt at hun ikke liker noe. Hun var lubben hele veien, men først et år etter at hun begynte på skolen, innså vi at vekta økte for raskt. For med skolen startet stillesittingen. Hun elsker å sykle og svømme, så på fritiden er hun aktiv, men hun spiser for mye. Hun blir ikke mett. Vi spiser stort sett kun rene varer og er generelt opptatt av kosthold, selv om toro kan lure seg inn på menyen en gang inni mellom. Et av problemene har vært at hun roter gjennom søpla for å finne middagsrester dersom vi ikke kaster det helt ut. Hun kan blande seg mel og vann for å spise dette om det ikke er mat i huset. Og hun prøver alltid å lure til seg ekstra mat fra lillesøstrenes tallerken eller å smake lørdagsgodt av dem. Så går hun til venner og spiser litt her og litt der. Hun kommer nok til å bli veldig stor dersom vi ikke får til å stoppe dette, så vi er i dialog med lege. De to yngre jentene våre har normal appetitt, og de slutter å spise dersom de blir mette. De er som sagt tynne. De ble ammet lenge og fikk ikke fast føde før de var 6-7 måneder, og jeg gikk på insulin i svangerskapene sånn at de var passe store da de ble født. Legen mistenker at vår eldstes appetitt kan være (blant annet) en konsekvens av svangerskapet, og det at hun fikk i seg for mye sukker gjennom min kost. Jeg hadde et verre kosthold den gangen enn jeg har nå. Og kostholdet mitt var bedre i de andre svangerskapene også. Det kan jo også være av betydning. Men alt i alt er det selvsagt vårt ansvar som foreldre å sørge for nok aktivitet og å sørge for nok mat (men ikke for mye). Det er ikke alltid så lett når de blir så store at de løper selv mellom venner. Gruer meg til den dagen hun løper til butikken selv. Anonymous poster hash: be636...34b Minner meg litt om meg selv som barn. Moren min ga meg alltid epler da jeg snoket og var sulten. Heldigvis. Noen dager spiste jeg over 10-15 epler. Jeg er i tillegg glad i aktivitet. Jeg holdt vekten, og jeg har den vanen med epler i dag også. Hadde det ikke vært for moren min ville jeg vært smellfeit. Anonymous poster hash: 17eeb...01b
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #18 Skrevet 23. juli 2014 Enda en feitetråd Anonymous poster hash: 0d4e2...296
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #19 Skrevet 23. juli 2014 Høres helt sinnsykt ut at et barn roter i søpla etter mat. I alle dager.. Tror nok dere burde begynne å begrense henne etter et normalt inntak, til slutt vil kroppen venne seg til å spise normale mengder.. Anonymous poster hash: b20a7...096
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #20 Skrevet 23. juli 2014 Høres helt sinnsykt ut at et barn roter i søpla etter mat. I alle dager.. Tror nok dere burde begynne å begrense henne etter et normalt inntak, til slutt vil kroppen venne seg til å spise normale mengder.. Anonymous poster hash: b20a7...096 Står at de får legehjelp til dette. Dette er ikke sinnsykt, men helt klart unormalt. Så her ligger det nok mer bak enn et unormalt inntak av mat. Å som gode foreldre de er så har de kontaktet lege. Du burde virkelig holde dine sinnsyke utsagn for deg selv! Anonymous poster hash: ae325...628
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2014 #21 Skrevet 23. juli 2014 Jenta mi ble akkurat 7, veier 20 kilo. Hun trener 3-4 dager i uken, spiser variert og bra mat. Nabojenta er 6, veier 36 (!!!!) kilo, aktiviteter er ipad, kino og lego. Maten består av fastfood og junk. You do the math ;-) Anonymous poster hash: 80456...97c Skal man skryte over å ha undervektige barn også nå?! Hva feiler det egentlig folk her inne?! En ting er å starte sånne tråder, men med så idiotiske svar som finnes i denne tråden er det ikke rart det blir dette fokuset. Anonymous poster hash: 52280...a14 Ungen hennes er ikke undervektig. Her er jenta på snart 9 år 23 kg og er ikke undervektig. Slank og vever er hun, men ikke undervektig. Følger sin egen kurve fint og er veldig aktiv. Anonymous poster hash: 35493...a2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå