Gå til innhold

Toxoplasmose og salami?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her med negativ toxoplasmose?...

Kan vi tørre å spise jubelsalami?!! Har så lyst på!!

Anonymous poster hash: cc162...1be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du gravid spiser du ikke salami som ikke er varmebehandlet. Det du kan gjøre er det å lage ostesmørbrød og steke det på 200 grader i stekeovn så du blir sikker på at det er gjennomstekt.

Anonymous poster hash: 7d700...dd0
Skrevet

Noen her med negativ toxoplasmose?...

Kan vi tørre å spise jubelsalami?!! Har så lyst på!!

Anonymous poster hash: cc162...1be

Toxoplasmose er en parasitt og dør på to måter.

1. Varmebehandling

2. Frysing.

Men Listeria er vel også en mulig risiko med salami og den dør KUN med varmebehandling.

Anonymous poster hash: e2585...a43

Skrevet

Jeg er gravid og holder meg unna all spekemat. Å spise noe er en risk jeg ikke er villig til å ta. Er jo bare for 9 mnd.

Jeg har dødens lyst på spekeskinke, men venter heller til etter at babisen blir født.

Anonymous poster hash: e5df5...88b

Skrevet

Jeg spiser spekemat og salami fra de store trygge produsentene. Har snakket med legen min om dette, og fått svar som har betrygget meg. I tillegg har jeg lest at det er trygt. Utenlandsk spekemat? Nei takk nå når jeg er gravid.

Jeg er testet for toksoplasmose to ganger i denne graviditeten. Ble utsatt for potensiell smitte under lamming (ei søye hadde kastet, og det kan være grunnet toksoplasmose). Var ikke smittet, men var rimelig redd da jeg altså var i kontakt med dyr med potensiell smitte. Brukte hansker og vasket meg grundig, men visste ikke om faren før det var for sent.

Foresten så hadde legen min aldri vært borti at en gravid har vært smittet av toksoplasmose. Tror ikke det er så veldig utbredt...

Anonymous poster hash: aabb7...969

Skrevet

Har forstått det sånn at Gilde sin er varmebehandlet, og dermed trygg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...