Gå til innhold

Første kontrollen


chaha

Anbefalte innlegg

Hei hei :-)

 

Jeg skal på min første kontroll hos fastlegen nå på torsdag, og jeg lurer litt på hva man gjør da? Sjekker de om fosteret lever? Er veldig redd for å gå i mange uker og så senere finne ut at det ikke er liv. Er 8+1 på vei. Vil det være mulig for dem å sjekke etter hjertelyd? Er helt fersk i dette.

 

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du og jeg har samme termin dato foreløpig? 25 mars?

 

Jeg har ikke kontaktet lege for kontroll enda, men jeg skal en tur 17 aug, da for noe annet. 

 

Ta med urinprøve(morgenurin), er det ut på dagen du skal så så sett den i kjøleskapet i mellomtiden.

Du vil få helsekort hvor det står antatt termin, siste mens evt. Spm som røyking og alkohol vil komme.

 

Det vil bli tatt blodprøver av deg og du blir veid. Samt få time til neste kontroll, og masse info om du vil :)

 

Om legen din har ultralyd apparat stående kan han sikkert sjekke deg, men hjerte lyd er det for tidlig å høre. Kanskje i uke 10-11 kan man høre det fra utsiden. 

 

Legen sender også henvisning om ordinær ul undersøkelse som vi får innkallelse til i posten. Husk og velg sykehus om du bor i Oslo omr. 

 

Anbefaler deg å bestille privat ul om du ønsker å se babyen før uke 18 :) det gjør jeg. Midten av aug første, og midten av september, kan da se kjønn. Også ordinær rundt uke 18-20 :)

 

Masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informasjon! :-)

Jeg er litt usikker på termin, har ikke fått det konstantert ennå, men hvis du er like langt på vei så er det sikkert rundt samme dato.

Har nemlig hørt at hjertet begynner å slå rundt uke 6-7, så tenkte kanskje det var mulig. Men vet jo ikke:)

 

Går du på privat UL da? Hva koster det?:)

 

Takk! Lykke til til deg og :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen hørte hjertelyd hos

Meg da jeg var 9 uker , andre barnet da:) det er mulig å se å hørehjerte på ul fra det begynner å slå i Ca uke 6:) privat ul koster vel 500-1000 om du ikke blir henvist av legen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informasjon! :-)

Jeg er litt usikker på termin, har ikke fått det konstantert ennå, men hvis du er like langt på vei så er det sikkert rundt samme dato.

Har nemlig hørt at hjertet begynner å slå rundt uke 6-7, så tenkte kanskje det var mulig. Men vet jo ikke:)

 

Går du på privat UL da? Hva koster det? :)

 

Takk! Lykke til til deg og :-)

Bare hyggelig :) Jeg er selv usikker på terminen, tror jeg ligger enda noen dager bak. Men men, det får ul avgjøre ;)

 

Ja, da bestiller jeg privat, bor i Stavanger og betaler ca 500 :) Verdt det, og mega spesielt å se så mye så tidlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg blanda deg litt med ei anna ;) Ser du er litt lenger en meg :P Tror du kan være heldig å få høre hjertelyden, men bli ikke skuffa eller stresset om legen ikke finner den. Mange som ikke vil lete for å ikke skake opp den gravide, til info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...