Gå til innhold

Dere med små hunderaser... Konverter meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vant til store raser . Små har jeg alltid sett på som umulige og Ingen er trente . De store keg har hatt har vært utrolig godt trent og det har vært en sann fryd å lære opp en 60kg hund .

Mine barn ønsker nå en liten (Max 10kg)...

Så tenker jeg . Kan de trenes like mye? Skikkelig bra lydighet og alt mulig? Få høre alt d positive om små hunder , trening osv

Anonymous poster hash: 9f06d...d0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma har chiuaua, og hun har alltid hatt store hunder før. Hun har vel gått litt inn for å bevise at de er mer enn veskehunder, hun går tur i skogen med den hver dag, minst 5-6 km, den er veloppdragen og fin. Hun har fått hunden veldig fin altså, men jeg personlig ville nok ikke hatt en sånn "mygg" av en hund selv, jeg foretrekker litt mer robuste raser.

En venninne har bichon havanese, det er jo en liten "mopp", men det er en veldig gøyal hund. De har to litt større barn (10 og 14 år) og hunden er ganske veloppdragen. Går fint i bånd, bjeffer ikke osv, veldig leken og artig. Er med far i huset på jobb hver dag.

https://www.google.no/search?q=havaianas&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=PB7MU6aBMY3X7AbOy4GoAg&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1366&bih=643#q=bichon+havanese&tbm=isch

Men hva med en shetland cheepdog?

Det er en del pelsstell, det skal jeg innrømme, men de er kjempegøyale å trene. Blir brukt i lydighetskonkurranser og f.eks agility.

https://www.google.no/search?q=havaianas&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=PB7MU6aBMY3X7AbOy4GoAg&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1366&bih=643#q=bichon+havanese&tbm=isch

Anonymous poster hash: 65722...247
Skrevet

Mamma har chiuaua, og hun har alltid hatt store hunder før. Hun har vel gått litt inn for å bevise at de er mer enn veskehunder, hun går tur i skogen med den hver dag, minst 5-6 km, den er veloppdragen og fin. Hun har fått hunden veldig fin altså, men jeg personlig ville nok ikke hatt en sånn "mygg" av en hund selv, jeg foretrekker litt mer robuste raser.

En venninne har bichon havanese, det er jo en liten "mopp", men det er en veldig gøyal hund. De har to litt større barn (10 og 14 år) og hunden er ganske veloppdragen. Går fint i bånd, bjeffer ikke osv, veldig leken og artig. Er med far i huset på jobb hver dag.

Men hva med en shetland cheepdog?

Det er en del pelsstell, det skal jeg innrømme, men de er kjempegøyale å trene. Blir brukt i lydighetskonkurranser og f.eks agility.

Oi, samme linken kom begge ganger gitt, sammen med en stavefeil i sheepdog ;)

Skrevet

Små hunder kan lære lydighet like mye som en stor hund :-)

Av små hunderaser liker jeg pomeranian. De jeg har møtt virker som de tror de er store hunder i hodet og syns det er moro å være i skog og mark, har en veldig fart i kroppen og virker å være lett lærte.

Skrevet

Sett på shi tzhu . Hmmm de blir jo ikke veldig store men... Kan de liksom trenes til slt de og? Hehe får nemlig ikke mannen med på en stor hund mer( måtte ta rottweileren mkn Pga hjernehinnebetennelse) og vil helst ha en til, men mann og barn har bestemt seg.... Skal sies at den hunden var så lydig ar d var en fryd. Klarer jeg å oppleve det med en liten?

Skrevet

Hva med en liten terrier da?

De er jo bestemte hunder, som kan være litt tøffe i trynet og trenger en bestemt eier, men om du er så hundevant fikser du sikkert det?

Dvergschnauzerne er tøffe også, har bare hatt mellomschnauzer selv, men dvergene er også fine.

Skrevet

Ja fikser disse tingene lett . Men mener du at en slik shi tzhu feks ( familien har hengt seg opp) ikke kan trenes på lik linje ? Ei venninne hae slik og den er meget tøff , men dressur er mangelvare på den. Men det kan jo være latskap fordi det ser ut dom en "kosebamse". Jeg takler ikke veskehunder og heldigvis er den over grensa til det hehe

Skrevet

Ja, de kan trenes på lik linje med en stor hund, størrelsen til hunden sitter i hodet, ikke i kroppen til hunden.

Positivt er at de er små, de tar liten plass, sliter mindre på gulv og møbler, er ikke like farlige, kan bæres rundt om det skulle være nødvendig, de spiser mindre mat, drar ikke like hardt i båndet, lettere å ha kontroll på dem.

Anonymous poster hash: 63c7c...671

Skrevet

Takk! Godt å høre ! Vel anskaffer jeg en slik så blir det trening trening trening !!! Hehe lydighet på hund gjør selve hundeopplevelsen til så mye mer!!:)

Skrevet

Forsøkt å trene mine dachser, men jeg tror de er halvt katt begge to. Gjør som de vil. Men de er veldig gode jakthunder og fungerer godt som det! Så da har de på en måte fylt sitt formål. Vi har en større hund også (34-40 kg). Den er langt langt lydigere og veldig lett å trene. Hav av forskjell!! Den er også langt mer barnevennlig enn dachsene.

Anbefaler i hvert fall ikke dachs om du ikke da skal jakte med den. (Har ikke erfaring med langhåret dachs, de er visstnok ikke så mye instinkt i som korthåret og strihåret).

Anonymous poster hash: 081a4...95a

Skrevet

Svensk/dansk (eller var det omvendt) gårdshund, eller en terrier, f.eks. Jack Russel er det eneste jeg kan tenke meg av småhunder.

Det er i alle fall ordentlige hunder! I motsetning til alle de små kjeftete rottene en del folk spaserer rundt med på armen.

Anonymous poster hash: 253df...d03

Skrevet

Det er vel heller det at eierne av en del små hunder ikke ser behovet/ ikke makter å jobbe med lydighet tenker jeg.

Skrevet

Jack Russell Terrier er stoooor hund i liten kropp. De elsker å trene og trenger en flink og dedikert eier.

Anonymous poster hash: 85e66...8b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...