Gå til innhold

Baby 7 mnd ruller ikke..Åler ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er ikke interessert i å rulle seg eller åle seg. Ligger bare helt i ro der hun blir lagt. Virker ikke som hun har ubehag. Var hos manuellterapeut da hun var noen uker, alt bra sa han. Bør jeg bekymre meg?

Anonymous poster hash: 84bf3...321

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...

Skrevet

Nei definitivt ikke. Du har bare en rolig baby. Ingen av mine to gjorde noe før de var 8 mnd. Vi er derfor helt over oss nå når tredjemann rulla da hun var "bare" 5 mnd og i dag reiste hun seg opp- rett før hun blir 7 mnd. Men dette er individuelt. Slapp av, det kommer!

Skrevet

Ingen?

Skrevet

Obs! Så ikke svare over her! Tusen takk!

Hi

Skrevet

Vet om flere barn somikke rulla før de var 8-9 mnd. Helt normale aktive barn nå.

Da vi var på 8 -mnd gruppesamling på helsestasjonen, sa hs at de ser nærmere på barn som ikke ruller ved 8 mnd. Ikke at det nødvendigvis er noe galt, men de ønsker da å få en vurdering fra barnefysio.

Skrevet

Vår lille tøtta kunne heller ikke rulle før hun var litt over 8 måneder gammel. Vi begynte faktisk aktiv å hjelpe henne og gjorde samme øvelse ved å sette hun sideleid og dyttet hun avgårde sakte til siden slik at hun havnet på magen. Etter noen dagen knekt hun kode. Nå er hun snart et år og kan kun ruller. Har den siste tiden stått på fire og vugger frem og tilbake. I forhold til storebroren, så er hun utrolig treg, men mer bedagelig og roligere type. Så frem hun er frisk, blid og fornøyd med tilværelse så stresser jeg ikke. Verre er det med mannen min og svigermora mi som har alskensk tankegang bak det.

Så må jeg få understreke at jeg var også utrolig treg med motorikken da jeg var baby. Gadd ikke å gjøre no. I følge foreldrene mine så reiste jeg ikke opp og gikk selv da jeg var ca 2 år. Hoppet over stadiet rulle, sitte og krabbe. Av alderen 1,5 år ble jeg henvist til spesialister, men de fant ikke noe galt med meg, og ba bare foreldrene smøre med tålmodighet. Jeg har to brødre som prøvde og pushet på meg, men niks, det hjalp ikke. Selv om jeg var treg da, så feiler ingenting med meg da jeg ble større. Utviklet meg i samme takt med jevnaldrende :) Så ikke bekymre deg sånn. En dag knekker nok ungen deres koden, da skal jeg love deg at det går fort fremover ;) Lykke til!

Anonymous poster hash: 03c43...f4e

Skrevet

Jeg ville tatt en samtale med helsestasjonen og hørt hva de de mener.

Anonymous poster hash: 5abcc...636

Skrevet (endret)

Vår rullet ikke før 8 mnd.. Har aldri åler seg eller krabbet. Da han var 14 mnd fant han ut at han kunne ake seg på rompa. Så det har han gjort til nå nettopp. For 3 uker siden begynte han å reise seg opp og gå langs ting. Men nå går det kjempefort! Han prøver å slippe seg og har tatt et steg. Han er seeeeint ute motorisk, men en liten smarting som sier mange ord og forstår masse.

Har vært på sykehuset og fått han utredet just in case, men fikk beskjed om å slappe helt av. Han var helt normal, men tok livet med knusende ro. Det er mange som gjør det ;)

Det kommer nok snart skal du se. Ikke stress :)

Som legen sa til oss: bare elsk han og ha det gøy med han, så kommer alt av seg selv. For mye øvelser kan bli for mye det og og kan få motsatt effekt om barmet føler seg presset.

Lykke til :)

Endret av HeltLykkelig ♥♥
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen☺

Jeg skal stresse ned. Har faktisk vært hos fysio pga kolikk, og han fant ingenting galt. Hun er bare bedagelig anlagt mente han. Men det er over en mnd siden da.

Hi

Skrevet

Da vår premature ikke snudde seg ved 8 mnd fikk vi noen timer hos fysio hos hs. Det viste seg at det var liten grunn til bekymring. Ved 10 mnd reiste hun seg opp og gikk langs møblene.....

Anonymous poster hash: 6a4aa...e55
Skrevet

Jeg ville tatt en samtale med helsestasjonen og hørt hva de de mener.

Anonymous poster hash: 5abcc...636

Jeg også. 

Det er flott med disse historiene om barna som "det ikke var noe med", men innimellom er det faktisk noe som er galt. Slik var det med min gutt. Han ble fulgt opp fra før han fylte ett år (fysio, helsesøster), men det tok forferdelig lang tid før han ble henvist til spesialist - det var "vent og se, vent og se", hele tiden. Vel, vent og se hjalp på ingen måte. Han var nærmere to år før han lærte å gå, og da kun etter at han hadde fått hjelp fra spesialist (habiliteringstjenesten). Det endte med tilsynssak. Heldigvis fikk alt dette en happy ending for gutten vår, alt ser fint ut nå, men det har ikke kommet av seg selv. Selv med to ressurssterke foreldre som sto på, var det vanskelig å komme inn i systemet, og man må stille krav og mase om oppfølging, dessverre. Så følg instinktene dine - mener du at barnet bør vurderes, så sørg for at det blir det. 

Anonymous poster hash: e0321...444

Skrevet

Takk for svar! Det er sant, viktig å følge magefølelsen. Jeg skal snakke med hs etter ferien, så får vi høre hva hun sier. Har vurdert kiropraktor...

Hi

Skrevet

Takk for svar! Det er sant, viktig å følge magefølelsen. Jeg skal snakke med hs etter ferien, så får vi høre hva hun sier. Har vurdert kiropraktor...

Hi

Hvis du vil ha en vurdering, ville jeg heller bedt om en legevurdering. Gjerne både av legen på helsestasjonen og fastlegen. For all del, snakk gjerne med en kiropraktor i tillegg, men jeg vil anbefale at vurdering av lege er det første og viktigste du gjør. Hilsen NN over her. 

Anonymous poster hash: e0321...444

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...