Gå til innhold

Barn og jernbanen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange år tenker dere at ungen må være før han krysser jernbanen alene?

Her vi bor er det to gater som går parallelt med jernbanen, en på øversiden (her bor vi) og en på nedsiden. For å komme oss til vår gate må vi krysse jernbanen, eller vi kan kjøre 3km lenger opp i den nedre gaten der går det også en bru over jernbanen, men da blir det ca 4-5km lengere å kjøre, så det bruker vi ikke. 

Men saken er at ungen har venner i den andre gaten, og før eller siden kommer han til å ønske å dra dit alene. Å dette har jeg grublet litt over, skal jeg da be han sykle helt rundt og over brua, som er egentlig ganske langt eller skal han få lov å krysse jernbanen og dra dit, som bare tar 3min.  Det er jo en vanlig jernbaneovergang med bom, lyd og varsellys.  Og vi har jo gått tur noen ganger over jernbanen, så han vet jo at han skal se seg for, og hvis det blinker rødt og bommen går ned skal han ikke gå over. Men føler meg ikke heeelt komfortabel med at han skal gjør dette på egenhånd. Er det noe man skal ha respekt for er det jernbanen. Gutten er 6år til høsten. 

Anonymous poster hash: 7f5a9...137
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hysterisk. Bedre å sykle lang omvei i stedet for å gå over ved en trygg togbom?

Anonymous poster hash: f0095...b56

Skrevet

Idiotisk svar!!! (Anonyme over).

Kan ikke sette noen aldersgrense på dette, du må se an barnet :) føler du deg trygg på at barnet ser seg om og stopper om det lyser rødt?

Svigerinna mi har et barn på 7 år som ikke under noen omstendigheter hadde fått krysset en jernbane alene! Ja, han er frisk, men respekterer ikke trafikken.

Anonymous poster hash: cff13...6de

Skrevet

Enig med hun over at her må du se an barnet. Samtidig tenker jeg at jeg rett og slett ikke ville latt ham dra alene, om jeg ikke var komfortabel med at han kunne krysse trygt på egenhånd. Jeg tenker at hvis jeg ikke hadde kunnet stole på at han respekterte bom og lyssignaler, hvordan kunne jeg da stole på at han respekterte at han skulle sykle hele den lange veien rundt? Jeg ville heller at barnet skulle krysse jernbanen etter at jeg hadde lært ham opp, og forsikret meg om at han visste hvordan han skulle gjøre det trygt, enn at han skule snike seg til å krysse, for da hadde jeg jo ikke hatt noen mulighet til å påvirke. 

Anonymous poster hash: de576...e94
Skrevet

Du må se an barnet ja. I nærheten her har det vært avisoppslag om unger som krysser jernbanelinja etter at bommene har gått ned. Ikke fordi de skal over, men som en slags lek. Fram og tilbake for å se hvor mange ganger de rekker...

Jeg regner meg ikke for en engstelig mor i det hele tatt, men akkurat her hadde jeg vært streng og holdt igjen i det lengste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...