Gå til innhold

Hvorfor så tette barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som det er mote å få tette barn for tiden. Søskenbarnet mitt har 14 mnd mellom sine, Så nå har hun ei på 3 mnd og ei på 17 mnd. Alt er kaos, den lille sover ikke om nettene, storesøster er lite selvstendig, sint og gråter mye. Mor kommer seg aldri ut, er lei, sint og stressa.

Hvorfor så tett, man skal jo leve litt mellom hvert barn også. Synes at barn har godt av å være noen år alene også før de får storesøsken. Hva mener du? 3 eller 4 år mellom må være mye mer ypperlig, og det frister ikke med gjentagelse etter at jeg har sett hennes erfaring med tette..:=) 

Anonymous poster hash: 8cd4b...2b1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har 3 år mellom våre og det er ypperlig. Har ikke snakket med noen som har tette som helt ærlig ville gjort det igjen. De hadde ventet med nestemann. Ikke alle har planlagt det...

Anonymous poster hash: 6624f...f95
Skrevet

Virker som det er mote å få tette barn for tiden. Søskenbarnet mitt har 14 mnd mellom sine, Så nå har hun ei på 3 mnd og ei på 17 mnd. Alt er kaos, den lille sover ikke om nettene, storesøster er lite selvstendig, sint og gråter mye. Mor kommer seg aldri ut, er lei, sint og stressa.

Hvorfor så tett, man skal jo leve litt mellom hvert barn også. Synes at barn har godt av å være noen år alene også før de får storesøsken. Hva mener du? 3 eller 4 år mellom må være mye mer ypperlig, og det frister ikke med gjentagelse etter at jeg har sett hennes erfaring med tette..:=)

Anonymous poster hash: 8cd4b...2b1

Mest fordi folk er dumme/idioter.

Anonymous poster hash: fb628...1c5

Skrevet (endret)

Har 2 tette. Det går veldig fint:) like greit å ha bleieskift og nattevåk mens man er vandt til det. Da vi fikk nr 2 var eldstemann 3,5 år og da var det uvant med nattevåk og styr igjen . De 2 siste er tette . Det har vært slitsomt , men fint også. De har et nært forhold, deler rom og trives sammen. Eldstemann har et godt og nært forhold til søstrene sine. At det skulle bli slitsomt var vi forberedt på. Det er uansett bare for en periode:)

Endret av *Smiley*
Skrevet

Herregud så mye folk skal mene om andres liv her inne.

Det må seriøst være noe galt i hodene deres.

Anonymous poster hash: 45031...ea6

Skrevet

Det er veldig lite gunstig fra et psykologisk perspektiv at den foerstefoedte ikke faar mer babytid foer de faar soesken. De trenger visst helst minimum to aar. Hovedargumentet med to tette er vanligvis at "da faar de saa mye glkede av hverandre", men jeg kjenner til minst like mange tilfeller der det bare blir konkurranse og slossing pga. den tette alderen, og slik var det for meg selv.

Minst to-tre aar, synes jeg det burde vaere, om man setter barnas behov foerst.

Anonymous poster hash: 9c9fd...8b6
Skrevet

Har to tette. På ingen måte ideelt akkurat i babytida, men kva er eigentlig det i alle fasar?

Tenker at folk får gjere det dei finn best (i den grad ein kan velge, vi hadde ikkje planlagt tette barn men fekk det likevel).

Skrevet

Har 14måneder mellom mine. Jeg har egentlig alltid vist at jeg skal ha de tette. Ikke at vi planla helt å få nr 2 men vi brukte jo ikke prevensjon heller så... Det er 5 år mellome meg og broren og jeg kan si at vi har aldri hatt noen ting til felles, utenom nå barn. Vi har fått barn på nesten samme aldre. Utenom det har han alltid vært i en annen fase i livet enn meg. Han var i barneskolen da jeg var i barnehagen. Han i videregående, meg på barneskolen, han studerte, jeg på vgs osv. Vi har levd under samme tak men ser helt forskjellig syn på livet. Det ble nesten som om jeg var enebarn. Derfor ville jeg ha mine barn tett. Jeg ville at de skal ha noen å leke med, vare i samme eller nesten samme fase i livet, ha nesten samme interesser, ha hverandre i hverdagen rett og slett.

Nå er de 3 og 4 år og de er bestevenner. jeg passer på at de er i forskjellige avdelinger, har hver sine venner men ingenting kan måles med tiden de har med hverandre. Det har vært litt tøft i begynnelsen, men med god organisasjon alt gikk fint. ja, perioden uten så mye søvn var tøff og ja, vi kunne ikke dra plasser som våre venner med ett barn gikk, men nå er vi ferdig med denne perioden og de har ny baby i huset. Nå er det våres tur til å reise. Derfor synes jeg at det er ikke bare sånn at de med ett barn reiser mer eller har tid til å gjøre ting, det er bare spørsmål om tid. Når kan en familie gjøre hva. Og denne sommeren var det våres tur til å reise og slappe av ved stranden.

Skrevet

Jeg har to år mlm de to eldste og for meg er det perfekt ;) De er gode venner og har stor glede av hverandre! Venninnen min har 18 mnd mlm sine og for henne er det perfekt. Hennes er bestevenner! Vi takler småbarnstiden og stress forskjellig. Noe er rett for deg og noe er rett for meg ;)

Skrevet

Hmm..

Jeg har 16 mnd mellom mine tasser.

Nå er eldste 3 og yngste 1 1/2 år.

Det har vært perioder man vil rive av seg håret og man ikke ser enden av tunnelen, men det har størsteparten av tiden vært glede, moro og lek!

I tillegg har det ene barnet ekstra behov for hjelp, så syns det takles veldig bra:-)

Skrevet

Jeg har 3 år mellom mine to. Og ville ikke hatt de tettere! Veldig greit at eldste var såpass selvstendig når minste ble født.

Det er 7 år mellom meg og søsteren min. Vi har alltid hatt et veldig godt forhold :) Selv nå når jeg har familie og hun lever herrens glade dager som student, har vi et veldig tett forhold :)

De jeg kjenner som er veldig tett er ofte mer uenig og krangler mer.

Anonymous poster hash: d8955...341

Skrevet

Herregud så mye folk skal mene om andres liv her inne.

Det må seriøst være noe galt i hodene deres.

Anonymous poster hash: 45031...ea6

Jeg må faktisk si meg enig i denne. Begriper ikke at folk seriøst ikke evner å forstå at andre har ulike preferanser, drømmer og løsninger enn dem selv.

Skrevet

Jeg har 2år mellom mine. Jeg ville ikke ha gjort det igjen. 1.mann er hva man kaller et enkelt barn, sov hele natten fra han var 3uker, aldri spesielt vanskelig når det kommer til mat osv. Barn nr 2 er ikke slik. Og det har vært mye sjalusi. Kunne godt venta et par år til.

Anonymous poster hash: 811da...004

Skrevet

Vi har 5 tette. Nov 07, feb 09, mai 10, juli 11 og "attpåklatten" jan 14. Ikke noe vi har planlagt, men sånn ble det. Tror ikke barna lider av den grunn. Ja det er travle dager, men vi er likevell av de som finner på mest sammen som familie. Fisketurer, skogsturer, bilturer til nye steder, ludokvelder, familiesammenkomster etc etc.. vi er også veldig heldige med nettverket rundt oss som gir oss anledning til å låne bort noen av barna sånn at en og en får alenetid med mamma og pappa innimellom.

Det eneste slitsomme for meg er mengden klesvask :-p

Alle må gjøre hva de vil mener nå jeg. Vi har fått masse stygge kommentarer, men vi trives med barna våre og kunne ikke sett for oss å hatt de med flere års mellomrom. For oss hadde ikke passet å hatt småbarn i år etter år etter år. (Siden vi ønsket oss mange)

Skrevet

13 mnd mellom mine. De er 5 og 6 år og livet er flott. De har et fantastisk vennskap selv om det så klart er endel konkurranse mellom de. De er samme kjønn og har veldig mange like interesser. Ikke minst har de alltid noen å leke med. Jeg syntes heller ikke det har vært spesielt slitsomt. Hadde rolige babyer som sov godt og alltid smilte. Det eneste som var stress var egentlig å komme seg ut, påkledning og diverse når de var små og når de var syke.

Jeg har lyst på en attpåklatt og håper det blir like koselig med 6-7 år imellom også:) 

Anonymous poster hash: 3eb80...e25
Skrevet

Stress det første året ja, men nå har 3,5 og 5 åringen stor glede av hverandre. Kan leke sammen i timesvis.

Skrevet

Har 21 måneder mellom mine og syns det er helt perfekt. De har veldig mye glede av hverandre. Noe krangling og rivalisering er det, men stort sett er de hverandres beste lekekamerater. 

Skrevet

Det er da langt fra alle som planlegger å få "tette" barn! Selv har jeg to tette (16mdr mellom), og dette var på ingen måte planlagt! Men så som barna er 5 og 6 år gamle ser jeg faktisk at de har mye nytte av hverandre :)

Skrevet

Jeg har ca 2 år mellom mine. Tetteste er 20 mnd mellom. Vet ikke om det regnes for tett? Vi ville ha tette barn, selv har jeg ett søsken og det er 4 år mellom oss. Aldri hatt et veldig godt forhold. Ulike interesser og på veldig ulike stadier gjennom hele oppveksten. Foreløpig leker de veldig godt sammen. Og ærlig, frister ikke å begynne på nytt med babytiden etter lang tid med større barn.

Anonymous poster hash: 93394...66d

Skrevet

1. Jeg ønsker ikke å være 40 og nybakt mor, så da kan jeg ikke vente 3-4 år mellom hver hvis jeg skal ha 3 barn

2. Jeg vil heller være ferdig med småbarnskaoset ila noen få år istedenfor å dra det ut over et tiår eller to, for dette stadiet er jeg ikke skapt for.

3. Vi bor en plass uten andre barn, og jeg velger derfor å gi barna lekekamerater.

Anonymous poster hash: 50951...38f
Skrevet

18mnd mellom mine to første. De er bestevenner og kan leke dagen lang. Det er 3 år mellom nr 3 og mellomstore. Det er en fin aldersforskjell det også.

Anonymous poster hash: e7271...c0f

Skrevet

Det er veldig lite gunstig fra et psykologisk perspektiv at den foerstefoedte ikke faar mer babytid foer de faar soesken. De trenger visst helst minimum to aar. Hovedargumentet med to tette er vanligvis at "da faar de saa mye glkede av hverandre", men jeg kjenner til minst like mange tilfeller der det bare blir konkurranse og slossing pga. den tette alderen, og slik var det for meg selv.

Hvorfor skulle det være dumt for førstemann å få søsken før fylte 2 år? Lillesøster/bror kommer jo ikke til å få de to årene på å være alenebarn, akkurat. Er det ugunstig å i det hele tatt få flere barn?

Vi vil ha to tette fordi vi ikke orker babytida - å begynne helt på nytt når førstefødte er eldre enn 3 år er trolig uaktuelt. Blir jeg ikke gravid innen da, snakker vi om å kun få den ene. Nå som vi allerede er oppi det (barnet er 16 mnd), vil vi la det stå til med andremann så fort det lar seg gjøre (ikke brukt prevensjon i det hele tatt etter fødsel, så ser ut som det tar tid å få andremann...) 

Anonymous poster hash: efa6a...2d2

Skrevet

Hvorfor skulle det være dumt for førstemann å få søsken før fylte 2 år? Lillesøster/bror kommer jo ikke til å få de to årene på å være alenebarn, akkurat. Er det ugunstig å i det hele tatt få flere barn?

Vi vil ha to tette fordi vi ikke orker babytida - å begynne helt på nytt når førstefødte er eldre enn 3 år er trolig uaktuelt. Blir jeg ikke gravid innen da, snakker vi om å kun få den ene. Nå som vi allerede er oppi det (barnet er 16 mnd), vil vi la det stå til med andremann så fort det lar seg gjøre (ikke brukt prevensjon i det hele tatt etter fødsel, så ser ut som det tar tid å få andremann...)

Anonymous poster hash: efa6a...2d2

Jeg tenker også at det er bra for småbarn å få være små en stund og slippe å bli storesøsken nesten før de selv er over babystadiet.

Å ha litt større aldersforskjell vil jo komme småsøsken til gode også da storesøsken blir mer selvhjulpne og babyen slipper å dele så mye på oppmerksomheten.

Vi har valgt å ha stor aldersforskjell nettopp for å ha god tid til hvert barn og deres forskjellige stadier og har aldri opplevd at det å ha småbarn er slitsomt og utmattende.

Jeg ser selvsagt fordelen med å ha tette barn,og skjønner hvorfor noen velger det, men argumentet 'å bli ferdig med det' høres så ukoselig ut i mine ører - akkurat som det er et heft som man helst vil få unna så fort som mulig.

Skrevet

Koselig med to tette for deres skyld. Ville også bare bli ferdig med graviditeteter. Orket ikke vente mange år mellom hver gang.

Anonymous poster hash: 90e59...fef
Skrevet

Etter at førstemann kom i graviditetet nummer 5 etter fire MA da jeg var 36 år ønsket jeg ikke starte på prevensjon og synes det var vanskelig å vurderer om vi ville ha nummer 2 og eventuelt når?! Så vi brukte ikke prevensjon og når eldste var 9 mnder var vi gravide igjen...

Skulle på et vis ønske det var litt større forskjell i alder, men det har gått veldig bra selv om det til tider er travelt. Nå er eldste 3 år og yngste 20 måneder, leker stadig mer sammen og har stor glede av hverandre. Søsken har ofte glede av hverandre på ulike stadier av livet uansett aldersforskjell er min erfaring. Er selv seks år eldre enn lillesøster og som voksne er vi bestevenner!

Anonymous poster hash: 8ef08...1e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...