Masekråka! Skrevet 19. juli 2014 #1 Skrevet 19. juli 2014 Har ei lita frøken som IKKE vil spise grønnsaker. Hun er 1,5 år. Har prøvd smoothie (som smaker godt), men neida. Er vel strengt tatt mye hun nekter å spise, men hun er veldig obs på å ikke få i seg grønnsaker Kan man gi vitamintilskudd, eller skal man bare la de spise det de vil? Lite variert!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2014 #2 Skrevet 19. juli 2014 Sleit med akkurat det samme Begynte å lage grønnsaks/ potetmos som vi lagde blomster av og stekte i ovnen en periode (sprøyepose). Nå er han 22 måneder og spiser alt. Litt styr, men var vår løsning Anonymous poster hash: fe441...9fd
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2014 #3 Skrevet 19. juli 2014 Hva er grunnen? Har dere laget mye styr om at hun SKAL spise grønnsaker? Vi har aldri fokusert på noe, bare lagt på tallerkenen, og alt skal smakes på. Noe trenger tilvenning, så hver eneste dag skal alt smakes på. Greit nok, om barnet mitt fremdeles ikke liker noe etter å ha smakt det 10-15 ganger, fair enough. Da har det prøvd. Anonymous poster hash: ff2f6...edb
Masekråka! Skrevet 19. juli 2014 Forfatter #4 Skrevet 19. juli 2014 Hva er grunnen? Har dere laget mye styr om at hun SKAL spise grønnsaker? Vi har aldri fokusert på noe, bare lagt på tallerkenen, og alt skal smakes på. Noe trenger tilvenning, så hver eneste dag skal alt smakes på. Greit nok, om barnet mitt fremdeles ikke liker noe etter å ha smakt det 10-15 ganger, fair enough. Da har det prøvd. Anonymous poster hash: ff2f6...edb Ikke noe styr nei. Tvinger henne ikke engang til å smake slik du beskriver. Vi legger alt på tallerkenen hennes, akkurat som hos oss voksne. Og hun tar konsekvent grønnsakene og legger ved siden av tallerken, og spiser resten. Uansett farge og konsistens, hun vet hva som er sunt Hvis hun ser meg spise brokkoli så tar hun litt i munnen, før hun tar det ut og legger det på plassen sin utenfor tallerkenen. Grunnen? Hun er barn, mange barn gjør vel dette? Lager ikke noe mer styr rundt grønnsaker enn jeg gjør med brødskive
Masekråka! Skrevet 19. juli 2014 Forfatter #5 Skrevet 19. juli 2014 Sleit med akkurat det samme Begynte å lage grønnsaks/ potetmos som vi lagde blomster av og stekte i ovnen en periode (sprøyepose). Nå er han 22 måneder og spiser alt. Litt styr, men var vår løsning Anonymous poster hash: fe441...9fd Mmm, må prøves Takk for kreativt tips
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2014 #6 Skrevet 19. juli 2014 Lag saus av grønnsaker. Kok grønnsakene, mos dem med stavmikser og spe med melk eller fløte til passelig konsistens, smak til med salt og pepper. Blomkålsaus er for eksempel godt til fisk og skinke. Gulrotsaus gjør seg godt til koteletter, stek o.l. Anonymous poster hash: e236f...c70
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2014 #7 Skrevet 19. juli 2014 Fortsett å legg det på tallerkenen hvetfall. En dag kommer hun til å begynne å spise. Prøvd å blande det inn i mat? Lage hjemmelagede kjøttkaker med moste grønnsaker inni? Smoothie-ispinner? Anonymous poster hash: d413e...61a
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2014 #8 Skrevet 19. juli 2014 Nesten alle grønnsaker kan rives på rivjern eller moses og has i sauser, det gir gjerne en ekstra god smak på sausene for oss også Nå er yngstejenta her 5 år og alle barna spiser egentlig grønnsaker greit, men jeg rasper fremdeles grønnsaker ned i spagettisausen, lasagnen, pizzasausen osv, det er godt. Du kan raspe grønnsaker å ha i kjøttkakene, kjøttbollene o.l. også. Anonymous poster hash: 5fe92...75b
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2014 #9 Skrevet 19. juli 2014 Har hun alltid vært sånn, eller er det nylig? Vår jente spiste/smakte på alt fram til hun var 1.5 år. Da ble hun brått "vegetarianer", og spiste kun grønnsaker til middag (ingen saus, ingenting kjøtt eller fisk eller gratenger eller noe som ikke var kun grønnsaker). Dette varte i et helt år, og brått en dag ville hun smake på mat hun hadde nektet i et år. Og nå spiser hun alt. Jeg aner ikke hvorfor, og om det var noe vi kunne endret på, men vi fikk det ikke til. Heller ikke i barnehagen eller sammen med andre unger ville hun spise middag som ikke var kun grønnsaker. Anonymous poster hash: aa794...1ac
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2014 #10 Skrevet 19. juli 2014 Lag saus av grønnsaker. Kok grønnsakene, mos dem med stavmikser og spe med melk eller fløte til passelig konsistens, smak til med salt og pepper. Blomkålsaus er for eksempel godt til fisk og skinke. Gulrotsaus gjør seg godt til koteletter, stek o.l. Anonymous poster hash: e236f...c70 Dette var smart! Skal jeg prøve Anonymous poster hash: 986ae...e4c
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2014 #11 Skrevet 19. juli 2014 Her spiste jentungen alt av middag frem til hun var 18 mnd. Etter det så nekter hun å spise/smake på noe som helst av middag. Har aldri presset henne eller lagd noe nummer ut av det. Hun får vitamin/mineral tilskudd. Har prøvd det meste men fremdeles så nekter hun å smake. Hun kan løpe og gjemme seg på rommet sitt hvis hun ser vi skal spise middag. Hun er nå 2 år og 2 mnd. Aner ikke hvorfor hun reagerer slik. Anonymous poster hash: 58a06...0dd
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2014 #12 Skrevet 19. juli 2014 Vi begynnte fra babystafiet. Fikk salatblader å smatte på. ( små biter) samme med frukt, bær og grønnsaker i babyfeederen. Har servert grønnsaker både reå og kokte. Må smake, og vi lager aldri en middag ekstra. Her må en spise det som blir laget. Hbis ikke, vente til neste måltid. Dette er praktisert fra babystadiet. Ingen barn sulter ihel av å hoppe over et måltid. Og vi har fått et barn som spiser det meste. Anonymous poster hash: dce5f...723
Masekråka! Skrevet 20. juli 2014 Forfatter #13 Skrevet 20. juli 2014 Takk for svar alle sammen Grønnsaker var noe av det første hun fikk, først most, så kokt for å holde i hånda. Hun elsker grønnsaker før. Takk for mange gode tips. Har prøvd smoothie og mange andre ting, men skal prøve å raspe grønnsaker å ha dette i maten. Er sikkert bare en fase ja.
Evab Skrevet 20. juli 2014 #14 Skrevet 20. juli 2014 Min sønn begynte å spise brokkoli først etter jeg sa at vi skulle spise trær til middag. Nå elsker han det! Laks kaller vi prinsessefisk....
Masekråka! Skrevet 20. juli 2014 Forfatter #15 Skrevet 20. juli 2014 Min sønn begynte å spise brokkoli først etter jeg sa at vi skulle spise trær til middag. Nå elsker han det! Laks kaller vi prinsessefisk.... Hvor gammel var han? Tror ikke jenta mi på 1,5 skjønner hva prinsessefisk er Kunne like gjerne kalt det julagave uten at hun hadde blitt lurt
Mamma4livet Skrevet 20. juli 2014 #16 Skrevet 20. juli 2014 Vi har akkurat samme problem med vår gutt på 2 1/2 år. Han spiste variert, med saus og grønnsaker frem til han var nesten 2 år. Etter dette har han kun villet spise "alt uten farge og uten krydder". Vi prøver å ikke stresse med det, tilbyr alt hver dag uten hell til nå. Jeg synes dette er så rart iom at han ble vant til all slags mat og smaker fra babystadiet. Håper derfor på flere forslag til hva som fungerer. Saus vil han ikke ha til noe, men fikk nå en ide om å lage grønnsaksmos som presses i figurer før de stekes i ovn (takk for ideen).
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2014 #17 Skrevet 20. juli 2014 Vi begynnte fra babystafiet. Fikk salatblader å smatte på. ( små biter) samme med frukt, bær og grønnsaker i babyfeederen. Har servert grønnsaker både reå og kokte. Må smake, og vi lager aldri en middag ekstra. Her må en spise det som blir laget. Hbis ikke, vente til neste måltid. Dette er praktisert fra babystadiet. Ingen barn sulter ihel av å hoppe over et måltid. Og vi har fått et barn som spiser det meste. Anonymous poster hash: dce5f...723 Alltid like morsomt med de som tror de har funnet den geniale fasiten fordi de er så heldige å ha fått et barn som spiser alt! : D De fleste blir litt mer tause når de får flere barn og skjønner at det er mye man ikke kan styre... Anonymous poster hash: df852...dc2
Masekråka! Skrevet 20. juli 2014 Forfatter #18 Skrevet 20. juli 2014 Vi begynnte fra babystafiet. Fikk salatblader å smatte på. ( små biter) samme med frukt, bær og grønnsaker i babyfeederen. Har servert grønnsaker både reå og kokte. Må smake, og vi lager aldri en middag ekstra. Her må en spise det som blir laget. Hbis ikke, vente til neste måltid. Dette er praktisert fra babystadiet. Ingen barn sulter ihel av å hoppe over et måltid. Og vi har fått et barn som spiser det meste. Anonymous poster hash: dce5f...723 Alltid like morsomt med de som tror de har funnet den geniale fasiten fordi de er så heldige å ha fått et barn som spiser alt! : D De fleste blir litt mer tause når de får flere barn og skjønner at det er mye man ikke kan styre... Anonymous poster hash: df852...dc2 Enig Vi har da heller aldri laget annen mat. Spiser hun ikke maten, vel... da spiser hun ikke maten. Er helt normalt å gi babyer frukt og grønt i babyfeeder evt bare i hånda, det betyr ikke at barnet kommet til å spise ALT. De som slipper unna matnekt er vel bare heldige. Vi opplever dette nå (og mulig det vil skje igjen). Søsteren opplevde det da barnet var 5 år, mens venninna mi har en niåring som plutselig ikke liker brød og kornprodukter. Fint at det går såpass bra for noen, men enig i at dette ikke er noen fasit og ikle nødvendigvis et resultat av foreldrenes valg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå