Gå til innhold

Om å holde graviditeten hemmelig til uke 12

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid, og er overstadig lykkelig pga det. Jeg holder på å boble over av lykke (dette er barn nr. to, men allikevel.) Jeg er klar over at det er sjanser for at ting kan gå galt, men jeg har lyst til å fortelle det til alle! I min første graviditet fortalte jeg på jobben og nære venner i uke åtte, da jeg var så kvalm og måtte stadig løpe på do. Men denne gangen..., noen råd eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også nettopp funnet ut at jeg er gravid. Har lyst til å skrive det på førstesiden i vg, så jeg følger tråden din ;)

Anonymous poster hash: bb536...786

Skrevet

Personlig skjønner jeg meg ikke på det med å holde hemmelig. I min krets av familie og venner deler vi både gleder og sorger, og jeg hadd ville at noen skulle vite hvorfor jeg var lei meg dersom vi mistet.

Forøvrig fortalte vi det til foreldre da jeg var 3+6 pga prøverørsforsøk nummer tre som alle visste om. Nærmeste kollegaene fikk vite på 4+0. Det var vårt valg, og vi syns det var naturlig siden alle visste om forsøket. Ville ellers kanskje ventet til uke åtte, da er den verste faren over :-)

Og gratulerer!:-)

Skrevet

Jeg har 3 graviditeter. Den første ventet vi til uke 12, den andre sa vi det til nære venner ganske tidlig, så familie i uke 10 (ca).

Tredje sa jeg det til noen nære venner tidlig, og noen venner i uke 6, ellers hemmelig. Var på ul i uke 9, alt vel, så fortalte det til noen få til. Uken etterpå mistet jeg i SA.

Forferdelig tøft å måtte fortelle det til vennene mine.. Angret på at jeg hadde sagt noe.

For meg er det bedre å kunne fortelle om en SA når det måtte passe meg, og ikke fordi de visste jeg var gravid.

Så jeg kommer aldri mere til å si det til mange ved en ny graviditet...

Anonymous poster hash: ddb75...bcc

Skrevet

Jeg holdt det hemmelig for de fleste så lenge som mulig. Men det er meg. Jeg mener en får gjøre som en vil og fortelle det når det passer deg. Jeg har aldrig mistet, men angsten var der uansett.

Skrevet

Vi har alltid fortalt det til alle med en gang. Vi ser ikke problemet med å gjøre det.

Den ene gangen det gikk galt var etter uke 12 uansett og vi satte pris på forståelse og støtte fra familie og venner.

Anonymous poster hash: 385f4...b6d

Skrevet

Jeg har mistet flere ganger, og har fortalt nærmeste familie og venner om graviditeten hver gang. Det var godt for meg å kunne fortelle om sorgen når det skjedde, og ikke måtte fortelle nyheten at jeg hadde vært gravid i samme slengen.

Men ene gangen hadde vi sagt til "alle" (altså gjort det helt offisielt), siden jeg var over 12 uker). Det anbefaler jeg ikke å gjøre for tidlig, for det var hardt å måtte spre nyheten til "alle" om at det hadde gått galt, og ikke bare til et knippe venner og familie som jeg kunne søke trøst hos.

Anonymous poster hash: 42789...862

Skrevet

2 gangs her også. Denne gangen har jeg kun fortalt det til familien. Alle andre må vente til den lille har kommet

Anonymous poster hash: af4c5...b9a
Skrevet

Første gang var graviditeten et lite sjokk for meg som var student på ppiller. Mannen var i himmelen, men jeg trengte tid, det var ikke sånn jeg hadde tenkt det skulle bli (men da barnet kom ble jeg så forelsket og lykkelig). Familien fikk vite det i ferien, da var jeg 20 uker på vei, og venner etter ferien, da jeg var over 30 uker.

Denne gangen tok det halvannet år med prøving før jeg ble gravid, og vi er begge så lykkelige at vi fortalte det til "hele verden" i uke 7. Og da følte jeg at jeg hadde holdt meg lenge. :-)

Anonymous poster hash: fb5bc...a0b

Skrevet

Jeg skjønner hvordan du føler det, men jeg har flere venninner som har fortalt tidlig at de er gravide og så mistet. Tror det er ganske tøft å måtte spre dette rundt til mange. I det ene tilfellet hadde hun vært på fest da hun var 10-11 uker, og syntes det var greit å være åpen med hvorfor hun ikke drakk alkohol. Da hun mistet en uke senere, måtte alle de som var på festen få vite om spontanaborten, flere hun knapt kjente. Tror hun synes det ble litt intimt på en måte.

Men nærmeste familie og gode venner kan man jo si det til.

Skrevet

Jeg har, med begge mine, Vært i en konstant, mintgrønn tilstand fra uke 6 så det har ikke nyttet å skulle holde noe hemmelig.

Skrevet

2 gangs her også. Denne gangen har jeg kun fortalt det til familien. Alle andre må vente til den lille har kommet

Jeg har, med begge mine, Vært i en konstant, mintgrønn tilstand fra uke 6 så det har ikke nyttet å skulle holde noe hemmelig.

Jeg bare lurer. Hvordan gjør du dette rent praktisk?? Har du ikke tenkt å treffe venner og bekjente på 9 mnd? De vil jo se at du er gravid...

Anonymous poster hash: cf3a8...191

Skrevet

Jeg bare lurer. Hvordan gjør du dette rent praktisk?? Har du ikke tenkt å treffe venner og bekjente på 9 mnd? De vil jo se at du er gravid...

Beklager, innlegget var ment til ...bga

Skrevet

Jeg var så kvalm og kastet opp så mye fra første stund at jeg ikke prøvde åå holde det hemmelig en gang. Alle så det uansett, så like greit å være åpen om det.

Skrevet

Jeg fortalte det til hele verden i uke 10. Var så glad og lykkelig, så jeg klarte ikke å holde meg:)

Anonymous poster hash: 8a345...937

Skrevet

Med første ventet vi til uke 12 med å fortellle noen. Nå med nr to følte jeg meg tryggere på en måte så fortalte det til nærmeste venner og familie så fort vi testet positivt.

Skrevet

Med nr 1 fortalte vi det til nærmeste familie i uke 8. Og det var tenkt at det ble holdt innad i familien i noen uker til Men svigermor klarte ikke å holde seg og fortalte til både den ene og andre. Vi bodde da på et lite sted hvor ryktene går fort og jeg var i prøvetid i ny jobb. Så jeg gikk å fryktet at jobben skulle får vite det før jeg fikk fortalt det selv. (der ville jeg ikke si noe før i uke 12, som var samtidig som prøvetiden min var over)

I neste graviditet valgte vi derfor å vente til uke 12 med å fortelle, ikke fordi det var spesielle forhold rundt det, men vi var litt skuffa over svigermor sist. Hun er forøvrig også fryktelig nysgjerrig og skulle helst visst det før vi visste det selv.

Min mor fikk vite det i uke 8, men det var fordi jeg vet at hun holder det for seg selv. Vi bodde også lenger unna familien den gang, så det var litt lettere å holde det for seg selv.

Nå planlegger vi tredjemann og tviler på det lar seg gjøre å holde graviditeten for seg selv til uke 12. I andre graviditet begynte jeg å få mage i uke 10 og den kommer neppe senere i en tredje graviditet. Vi bor også nærmere familien og har dermed mer kontakt.

Anonymous poster hash: 86844...c6f
Skrevet

Med første ventet jeg til etter ordinær ul før det kom ut til offeligheten. (altså facebook).

Gravid med nr 2 nå og kun noen i familien som vet det. Vil vente til ul i uke 13/14 før venner for vite noe. Facebook får ikke vite noe før etter oul.

Anonymous poster hash: b3dc2...161
Skrevet

Jeg ventet med å fortelle det til litt uti graviditeten, siden hvis det hadde blitt SA, haddejeg blitt møtt med null forståelse og bagatelliseringer..

Anonymous poster hash: d76ec...ebf

Skrevet

Det står jo ikke nedfelt i noen lov at du skal vente med å fortelle om graviditeten til uke 12, dette er noe noen VELGER å gjøre. Da jeg var andregangsgravid og fant ut i uke 12 at fosteret var dødt, var JEG veldig glad for at jeg ikke hadde fortalt det til andre enn mine aller nærmeste, for det er sånn jeg er, en veldig privat person.

Om DU ikke ville hatt problemer med det samme, ev om det er en risiko du er villig til å ta, er det jo bare du som kan bestemme. Finnes ikke noe riktig eller galt.

Anonymous poster hash: f5a48...b2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...