Anonym bruker Skrevet 18. juli 2014 #1 Skrevet 18. juli 2014 Har en som akkurat har startet med medisiner, og fikk veldig lite informasjon fra legen på sykehuset (det var veldig hektisk der de dagene vi var der, stakkars legen løp beina av seg). Fastlegen vår har ferie i flere uker, så foreløpig vet jeg kun det jeg har søkt meg frem til på nettet. Nå går barnet på to forskjellige medisiner, en som skal forebygge og en jeg tror vi kun skal bruke i denne perioden hvor det er litt akutt. Men jeg vet lite om hvor lenge barna pleier å gå på disse medisinene, hvor vanlig det er å vokse det av seg og hva jeg evnt må ta hensyn til i hverdagen. Legen trodde også kanskje barnet er allergisk, men vi får ikke tatt disse prøvene før fastlegen er tilbake. Er det noen av dere som har erfaring med barneastma? Jeg blir glad for alle svar Anonymous poster hash: 6d65f...ead
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 18. juli 2014 #2 Skrevet 18. juli 2014 For det første må du be om henvisning til barnelege, jeg ville ikke gått til vanlig fastlege for oppfølging av barneastma. Siden dere var på sykehuset, antar jeg at det var en akutt situasjon som oppsto? Man pleier å bruke forebyggende (Flutide/Alvesco) i forskjellig grader; 1: vanlig, symptomfri periode, 2: Noe tett periode, 3: Syk/tett i pusten. Gutten vår går på forebyggende hele vinteren, så øker vi dosen i tette perioder. (Han kan denne sommeren være helt uten medisiner siden han er mye bedre.) Så pøser vi på med Ventoline i forskjellige doser alt etter hvor tett han er. Hvor gammel er barnet? Vår gutt var veldig dårlig de første 2 1/2 årene, mye bedre det siste halvåret (han er 3 år nå). Jeg ville fortsatt på forebyggende og ventoline til barnet har vært fin i pusten i to uker. Da kan dere kutte ut/gå ned i dose. Med en gang fastlegen er på plass, be om henvisning til spesialist (det tar lang tid å få time som regel).
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2014 #3 Skrevet 18. juli 2014 Vårt barn begynte på ventolin og fluitide, den første er for å åpne luftveiene og den andre tar knekken på infeksjon i lungene. Barnet fikk innkallelse etter 3 mnd først siden det er tiden det tar før medisinene fungerer optimalt. Etter første kontrollen ble det bestemt at barnet skulle fortsette på medisinene frem til neste kontroll etter 6 mnd. Sånn fortsatte det frem til nå hvor ventolin blir brukt ved behov, men det ser ut som barnet har vokst veldig mye av det av seg etter halvannet år. Anonymous poster hash: bd651...08a
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2014 #4 Skrevet 18. juli 2014 Vårt barn begynte på ventolin og fluitide, den første er for å åpne luftveiene og den andre tar knekken på infeksjon i lungene. Barnet fikk innkallelse etter 3 mnd først siden det er tiden det tar før medisinene fungerer optimalt. Etter første kontrollen ble det bestemt at barnet skulle fortsette på medisinene frem til neste kontroll etter 6 mnd. Sånn fortsatte det frem til nå hvor ventolin blir brukt ved behov, men det ser ut som barnet har vokst veldig mye av det av seg etter halvannet år. Anonymous poster hash: bd651...08a Barnet blir fulgt opp av barnelege som er spesialist på barneastma. Anonymous poster hash: bd651...08a
skinnfilla Skrevet 18. juli 2014 #5 Skrevet 18. juli 2014 Vi brukte den oransje daglig. Den blå litt for å kickstarte og når hun ble tett og forkjølet.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2014 #6 Skrevet 18. juli 2014 Tusen takk for gode og utfyllende svar! Føler at jeg forstod litt mer av forskjellen på de to medisinene nå. HI Anonymous poster hash: 6d65f...ead
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå