Gå til innhold

Hemmelig gravid - hvordan kan jeg hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Har en vennine på 17 år, som blir 18 nå i august. 
Her om dagen fikk jeg vite at hun er gravid, og er veldig langt på vei. 
Hun regnet ut at hun var ca 3 mnd på vei i mars, når hun selv fant det ut, og derfor er det ikke lenge igjen før den lille kommer. 

Hun skjemmes over å være gravid, og føler hun er en stor skuffelse, derfor har hun ikke fortalt det til foreldrene sine eller søsknene dine (hun er sikker på at hun blir kastet ut). Ikke turt å bestilt legetime grunnet at de bor i et lite miljø og hun ikke vil at noe skal komme ut. Og har derfor ikke fått noen oppfølging igjennom svangerskapet. 

Hun er arbeidsledig, og er derfor også redd for sin økonomiske status... 

Jeg vil gjerne hjelpe henne med alt jeg kan, og har derfor kommet med forslag til hvordan hun kan fortelle det, og hva hun evt kan gjøre. Og også hjulpet henne med hva hun skal søke om fra NAV. 

Hun har nå bestemt seg for å ta kontakt med lege, etter mye snakking med meg. Men hun og familien reiser på ferie på søndag, og har derfor ikke mulighet for å gjøre dette før hun drar, og de blir borte på ubestemt tid. Reisen går fra Nord-Norge til Østlandet. 

Barnefaren er ikke i bildet, og hun fikk beskjed om "Det er ditt problem, ikke mitt" når hun fortalte at han var gravid, og det er derfor ikke noe hjelp å få der. 

Er det noen mulighet for å få sjekket at alt er bra med den lille mens hun er her nede? eller må dette gjøres på bostedet? 
Noen som vet? 

Hvilke andre ting bør gjøres når hun er så langt i et svangerskap uten at det har vært oppfølging? 

Noen forslag til hvordan hun kan fortelle dette til sine nærmeste?

Alt jeg vil for henne er at begge to har det bra, og at hun kan nyte svangerskapet sitt.. 

Anonymous poster hash: 57d58...d55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun bør få sjekket fosteret, hvis ikke ridikerer hn mye styr i etterkant. De vil også settes spørsmålstegn ved sikkerhet hvis man ikke får oppfølging, dvs barnevern kan bli blandet inn. Jenta må skaffe en ryggrad å slutte å tulle. Familien overrasker stort sett med å trø støttende til, hvis ikke kan hun få hjelp fra det offentlige. Hun kan ta kontakt med legevakt der hun er å få en sjekk.

Anonymous poster hash: 359f6...018

Skrevet

Åsta?

Anonymous poster hash: 7da20...56f

Skrevet

Mulig jeg er slem nå, men hvis hun ikke tar kontakt med jordmor/lege og nav så bør hun heller ikke få ha denne ungen selv. For meg ser denne ut som omsorgssvikt allerede før fødsel. Hun må jo få vite at dette ikke er noe man holder så hemmelig, da vil hun få sjokk den dagen ungen kommer. Hun trenger å få fødeplass på sykehus, få sjekket at alt er bra med babyen gjennom ultralyd og annen oppfølging. Hva med utstyr? Og om hun ikke får inn noen kroner har hun et stort problem når det kommer til klær, bleier, kanskje hun også må ha mme og flasker. Hun trenger en realitetsjekk og må vokse opp veldig fort den tiden hun har igjen av sv.skapet, ellers kan hun faktisk risikere at barnevernet tar ungen hennes om hun ikke tar ansvar nå.

Anonymous poster hash: 7826c...ffc
Skrevet

Tror du ikke ihvertfall mammaen hennes har en mistanke når datteren er 7 mnd på vei? Hvordan skjuler hun den voksende magen på en sommerferie hvor det akkurat nå er strålende sol og 25 grader i skyggen?

Om hun skal beholde dette barnet må hun rett og slett bli voksen og ta ansvar for det som har skjedd. Hun skal bli mamma ganske snart og det er på tide å få ting i orden. Det økonomiske ordner seg, hun har krav på både engangsstønad og overgangsstønad, pluss dobbel barnetrygd og bidrag (om pappaen er like ung og ikke bidragsdyktig får hun jo bidragsforskudd fra nav). Hun må enten fortelle foreldrene og klargjøre for at hun og barnet skal bo der eller finne seg en leilighet å flytte hjemmefra.

Hun kan ikke fortrenge det lenger, hun kan jo gå i fødsel. Jeg fødte første barnet mitt i uke 37, det er ikke alle førstegangsmødre som går over tiden altså. 

Skjønner at hun har hatt det tøft og at hun nærmest har fortrengt det hele, men om hun ikke setter igang prosessen med oppfølging av jordmor, lege osv nå risikerer hun ris til egen bak. Barnevernet kommer vel automatisk på banen når mindreårige føder barn, men venninnen din rekker jo fylle 18 før fødselen. Likevel kan det godt hende hun trenger hjelp fra barnevernet når man ser hvordan hun reagerer på det hele, hadde jeg vært deg tror jeg nesten jeg hadde kontaktet barnevernet og fortalt om dette svangerskapet nå før hun fyller 18 så de kan tvinge henne inn i tiltak for å få skikkelig oppfølging. Kanskje et opphold på f.eks mødrehjem hadde vært å anbefale?

Anonymous poster hash: 25fc6...4d0
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Du siste: svangerskapskontroll er frivillig tilbud, så selv om de fleste benytter seg av det er det ikke omsorgssvikt å la være å besøke lege en gang i måneden

Skrevet

Du siste: svangerskapskontroll er frivillig tilbud, så selv om de fleste benytter seg av det er det ikke omsorgssvikt å la være å besøke lege en gang i måneden

Jeg skrev heller ikke det. Men jeg vil kalle det omsorgssvikt om hun ikke får helsepersonell til å se til at alt er som det skal være. Ikke bare for babyens del, men også sin egen.

Gjest Antarctica
Skrevet

Mulig jeg er slem nå, men hvis hun ikke tar kontakt med jordmor/lege og nav så bør hun heller ikke få ha denne ungen selv. For meg ser denne ut som omsorgssvikt allerede før fødsel. Hun må jo få vite at dette ikke er noe man holder så hemmelig, da vil hun få sjokk den dagen ungen kommer. Hun trenger å få fødeplass på sykehus, få sjekket at alt er bra med babyen gjennom ultralyd og annen oppfølging. Hva med utstyr? Og om hun ikke får inn noen kroner har hun et stort problem når det kommer til klær, bleier, kanskje hun også må ha mme og flasker. Hun trenger en realitetsjekk og må vokse opp veldig fort den tiden hun har igjen av sv.skapet, ellers kan hun faktisk risikere at barnevernet tar ungen hennes om hun ikke tar ansvar nå.

Heldigvis er ikke BV snerpete, dømmende kynikere som deg. Det er ikke "omsorgssvikt" å være ung og redd. En 17-åring et et barn selv.

Skrevet

Første tanke er hun virker utrolig uansvarlig og lite voksen.

Hun har et liv inni seg, å ikke gå til lege for å undersøke hvordan det står til er lavmål.

Tillegg setter hun seg selv i fare, hva om hun utvikler sv. Forgiftning ?

Det du kan hjelpe henne med er å gi henne en oppvekker!!!!

Her burde BV vert inne for å gi hjelp til en tilsynelatende umoden snart 18 åring

Anonymous poster hash: 0b30d...936

Skrevet

Hvor i all verden får dere det fra at bv kommer inn i bildet når hun ikke har hatt svangerskapsoppfølging eller ikke fortalt det til sine foreldre?

Latterlig at dere i det hele tatt tror det. Er dere veldig, veldig unge ???

Hun bør fortelle det nå, eller hun kan overlate det til helsepersonell. Anbefaler det siste dersom jenta er veldig nervøs.

En legesjekk bør hun også få tatt,både ifht til barnet og seg selv.

Anonymous poster hash: d73a7...d88

Skrevet

Barnevernet bør virkelig på banen her, selvfølgelig ikke for å ta fra henne barnet, men for å hjelpe henne å bli voksen og ta ansvar for det.

Denne livredde umodne unge jenta som tenker mer på foreldrenes reaksjon enn på babyen hun har i magen trenger skikkelige støttespillere som kan hjelpe henne med samtaler, tilrettelegging, bolig osv osv. Det kan barnevernet gjøre.

Anonymous poster hash: 25fc6...4d0
Skrevet

Hun må fortelle foreldrene det så fort som mulig, spesielt hvis hun skal bo hjemme. De kommer til å reagere, men hvordan kan man ikke vite. Ville bedt dem bli med til jordmor eller lege og forklart alt der. Det kommer ingenting godt ut av å utsette det.

Anonymous poster hash: 67f9a...50b
Skrevet

Min søster fikk barn da hun var 16 og barnevern var aldri eller har aldri vært innblandet. Jeg skjønner ikke hvorfor folk hyler om barnevern.

Dette er tydeligvis en snill pike som er redd for å skuffe. Du Bør kanskje tilby deg å snakke med foreldrene hennes for henne. Det kan være at hun takker ja til det. Jeg tror det er lettere enn om hun må si det selv.

Jeg tror det kommer til å gå bra.

Anonymous poster hash: b02a7...1cd

Skrevet

Så heldig hun er som har ei venninne som deg! Du er en god støtte i en vanskelig tid. Og så bra at dere prøver å finne fram til noen løsninger sammen. Venninna di bør snakke med en lege så fort som mulig. Og får hun mulighet til det når hun er på ferie er det kjempe bra! Hun bør snakke med legen om problemene angående familien sin også. Det finnes helt sikkert gode råd. Jeg vil råde venninna di til å ikke krisemaksimere så alt for mye enda. Kanskje går det bedre å fortelle foreldrene det enn hun tror? Jeg heier på dere :) lykke til

Skrevet

Heldigvis er ikke BV snerpete, dømmende kynikere som deg. Det er ikke "omsorgssvikt" å være ung og redd. En 17-åring et et barn selv.

Å være ung og redd behøver ikke bety omsorgssvikt, men at hun ikke har noe utstyr, penger, ikke sjekket at babyen har det bra og ikke planlagt noe som helst, det vil jeg faktisk kalle omsorgssvikt. Hun hadde som hi skriver ikke tenkt å fortelle noen om dette. Og hvis ingen hjelper henne så kommer babyen uten klær, hygieneartikler og kanskje også mat. Så hvis hun vil vise omsorg så tar hun fatt på det som må til for å gi babyen det den trenger både før og etter fødsel.

Men som jeg skrev før, tar hun kontakt med jordmor/lege og får ordnet fødeplass og får papirer på stell, samt kontakter nav så det økonomiske er på plass, så er jo mye gjort. Da tar hun jo ansvar.

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger fra alle sammen. 

Hun vil virkelig det beste for barnet, og vil virkelig at ting skal gå bra, derfor jeg vil hjelpe henne. Men har vært redd, rett og slett fordi familien hennes har kalt henne en skuffelse alle de siste årene. 

Moren hennes har hun dessverre lite kontakt med, grunnet hun bor i et annet land. Hun er sjeldent hjemme, mye ute blant venner, og har alltid gått i store joggebukser og store hettegensere, og derfor lett å skjule en voksende mage. 

Nevner dette for at dere i tråden skal forstå hvorfor familien ikke har merket noe.

Jeg har en mistanke om at faren hennes vet det, men at han venter på at hun skal fortelle det selv pga måten han har oppført seg rundt henne den siste tiden, men dette vet jeg ikke helt sikkert. 
Har foreslått at jeg kan snakke med familien hennes for henne, men hun vil de skal høre det fra henne. Og jeg har foreslått at hun kan snakke med mormoren sin før hun snakker med faren sin, slik at hun kan være hos henne dersom faren trenger tid til å fordøye dette. Vet at mormoren hennes og moren hennes hadde støttet henne 100%, dersom hun ikke hadde vært så redd.

Fikk forresten vite dette i går (torsdag), og prøver å hjelpe henne så mye som mulig nå slik at hun ennå har tid! 

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger fra alle sammen. 

Hun vil virkelig det beste for barnet, og vil virkelig at ting skal gå bra, derfor jeg vil hjelpe henne. Men har vært redd, rett og slett fordi familien hennes har kalt henne en skuffelse alle de siste årene. 

Moren hennes har hun dessverre lite kontakt med, grunnet hun bor i et annet land. Hun er sjeldent hjemme, mye ute blant venner, og har alltid gått i store joggebukser og store hettegensere, og derfor lett å skjule en voksende mage. 

Nevner dette for at dere i tråden skal forstå hvorfor familien ikke har merket noe.

Jeg har en mistanke om at faren hennes vet det, men at han venter på at hun skal fortelle det selv pga måten han har oppført seg rundt henne den siste tiden, men dette vet jeg ikke helt sikkert. 

Har foreslått at jeg kan snakke med familien hennes for henne, men hun vil de skal høre det fra henne. Og jeg har foreslått at hun kan snakke med mormoren sin før hun snakker med faren sin, slik at hun kan være hos henne dersom faren trenger tid til å fordøye dette. Vet at mormoren hennes og moren hennes hadde støttet henne 100%, dersom hun ikke hadde vært så redd.

Fikk forresten vite dette i går (torsdag), og prøver å hjelpe henne så mye som mulig nå slik at hun ennå har tid! 

HI er forresten

Skrevet

Første tanke er hun virker utrolig uansvarlig og lite voksen.

Hun har et liv inni seg, å ikke gå til lege for å undersøke hvordan det står til er lavmål.

Tillegg setter hun seg selv i fare, hva om hun utvikler sv. Forgiftning ?

Det du kan hjelpe henne med er å gi henne en oppvekker!!!!

Her burde BV vert inne for å gi hjelp til en tilsynelatende umoden snart 18 åring

Anonymous poster hash: 0b30d...936

Selvfølgelig er hun lite voksen, hun er 17 år........

Sitter du fint der oppe på den høye hesten din

Anonymous poster hash: dc506...07f

Skrevet

Jeg har ikke lest alle svar, men vil bare fortelle deg at på føden hvor jeg jobber så blir det automatisk sendt bekymringsmelding til barnevernet om det kommer fødende som ikke har hatt oppfølging i svangerskapet. Dette er fordi det da er store mistanker om rus.Vanlig prosedyre.

Anonymous poster hash: 03a34...c44

Skrevet

Jeg har ikke lest alle svar, men vil bare fortelle deg at på føden hvor jeg jobber så blir det automatisk sendt bekymringsmelding til barnevernet om det kommer fødende som ikke har hatt oppfølging i svangerskapet. Dette er fordi det da er store mistanker om rus.Vanlig prosedyre.

Hvordan vet dere at den fødende ikke har hatt oppfølging?

Anonymous poster hash: a98fe...9dd

Skrevet

Null papirer på vedkommende, og ingen sv.kontroll-skjema, kanskje?

HI: Håper ting ordner seg for venninnen din. Men, er det ikke noen flyrestriksjoner for gravide? Når de er så og så langt på vei? Ville tatt en titt på dette, det kan være farlig for gravide å fly, særlig når det nærmer seg slutten.

Anonymous poster hash: f43d3...b79

Skrevet

Fordi hos jordmor/lege fyller man ut et skjema etter hver gang man er der, man måler symfyse og tar blodtrykk osv. Dette skjemaet skal være med til føden når man legges inn for fødselen, og man blir jo også registrert i systemet når man går til legen sin for kontroller osv. De finner lett ut av om man har hatt oppfølging eller ei mao :)

Anonymous poster hash: 67f9a...50b

Skrevet

Null papirer på vedkommende, og ingen sv.kontroll-skjema, kanskje?

HI: Håper ting ordner seg for venninnen din. Men, er det ikke noen flyrestriksjoner for gravide? Når de er så og så langt på vei? Ville tatt en titt på dette, det kan være farlig for gravide å fly, særlig når det nærmer seg slutten.

Anonymous poster hash: f43d3...b79

Ok. Jeg bare lurte for mange steder må man ikke søke fødeplass og jeg hadde iallfall ikke med papirene mine da jeg kom inn til sykehuset.

Flaks at jeg ikke ble meldt til barnevernet da :P

Skrevet

Såvidt jeg kan se, så har ingen svart på spørsmålet om hun kan få hjelp mens hun er på ferie. Hva med å prøve å kontakte en privat gynekolog? Hvis du forklarer situasjonen så får hun sikkert første ledige time. Og der får hun tatt ultralyd også.

Anonymous poster hash: 5bae9...698

Skrevet

Såvidt jeg kan se, så har ingen svart på spørsmålet om hun kan få hjelp mens hun er på ferie. Hva med å prøve å kontakte en privat gynekolog? Hvis du forklarer situasjonen så får hun sikkert første ledige time. Og der får hun tatt ultralyd også.

Anonymous poster hash: 5bae9...698

Har hun penger til privat gynekolog?

Seiøst så burde hun klare å ordne seg en time selv, fortelle det til foreldrene og ta ansvar for babyen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...