Gå til innhold

Hvorfor begynne med grøt før 4 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvertfall vanlig her. Når noen mener babyen krever mere mat her er det mange som mener det bare er å gi den grøt, og jada - når de såvidt er 3 mnd. Gjerne litt før og, hører om folk som gir velling fra to mnd. Har ikke den ene mnd man skal vente noe å si? Dette er mitt andre barn, og jeg skal hvertfall vente til hun er blitt 4 mnd. Føler meg nesten hysterisk som venter til anbefalt alder med grøt..

Anonymous poster hash: acbc8...691

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men plager det deg om andre gir sin baby grøt før 4 mnd da? Og om svaret er ja, hvorfor?

Noen barn krever mer mat. Man MÅ jo ikke begynne med grøt som første tilvenning.

Min største startet med grøt da hun va 3 1/2 mnd. Nummer to vil bare ha pupp (4 mnd).

Anonymous poster hash: dc7e1...192

Skrevet

Det er ikke normalt. Man skal vente i hvertfall 4 mnd . Et barn som krever mer mat skal få mer erstatning, ikke mat. Og magen deres er knøttliten. Umulig at en 2-3 mnd gammel baby trenger grøt pga sult. Grøt introduserers ved 4 mnd alder forresten ikke pga av sult, men pga av den naturlige lager for jern som babyen blir født med som går tom. Det er faktisk vanlig for noen å fullamme til babyen er 12 mnd gammel. 

Anonymous poster hash: 3d96c...9bc
Skrevet

Det PLAGER meg jo ikke, syns bare det er så rart at det er så mange som begynner med grøten så tidlig. Alle i min barselgruppe hvertfall.

Skrevet

Babyer er svært forskjellige :)

Hos oss var det gull verdt å starte med grøt, frukt og grønnsaksmos fra 4 mnd. Dersom jeg skulle ha fullammet sønnen min til 6 mnd. hadde han sultet i hjel og jeg hadde garantert gått fra forstanden :o

Skrevet

Mamman til nurket: Jeg snakker om de som starter før det er anbefalt. Klart at en på 4 mnd trenger mere mat enn en nyfødt ;) Min eldste fikk litt grøt som 4 mnd, litt fruktmos og litt grønnsaksmos. Som 6 mnd hadde hun masse tenner og spiste brød. Min yngste er 3,5 mnd, krevde litt mere mat nå. Men hun får litt flaske utenom puppen og er fornøyd med det. Jeg tror bare at de små magene deres ikke er skapt for fast føde så tidlig som 2-3 mnd, ellers ville vel anbefalingene vært annerledes? Ihvertfall kanskje lurt å rådføre seg med helsesøster eller barnelege før man ukritisk gir de fast føde før de egentlig skal. Kanskje jeg er mer hønemor denne gangen :)

Skrevet

Min første begynte ikke med grøt eller annen mat før 6 måneder, men min andre fikk grøt ved 3,5 mnd. Jeg begynte å miste melka å når babyen nektet flaske og erstatning fikk jeg beskjed av hs å begynne med grøt.

Anonymous poster hash: 643e6...fc2

Skrevet

Begynner man for tidlig med grøt kan man i verste fall Gjøre permanent skade på tarmsystemet.

For det første risikerer du at barnet får mavesmerter og forstoppelse fordi tarmsystemet ikke er modent til å fordøye mer enn melk. For det andre øker risikoen for å utvikle matallergier betraktelig. Tarmveggene er veldig porøse i dette stadiet.

For det tredje så skal man ikke gi store porsjoner grøt fordi barnet er sultent. Man skal gi smaksprøve og øke gradvis. Det Bør gjerne ta 1-2 mnd før de er oppe i en porsjon.

Anonymous poster hash: 3e1bb...7ab

Skrevet

Jeg bor i utlandet, og her er anbefalingen å vente med mat til 6 mnd!! Fordøyelsessystemet er ikke modent før det, og de har heller ikke behov for annet en melk (helst morsmelk, selvsagt)frem til da.

Anonymous poster hash: ba29e...e8c

Skrevet

Jeg har ventet til 5,5 mnd til6 mnd før jeg har begynt med smaksprøver. Alle på barselgruppem min nå begynte før 4 mnd. Skjønner ikke hastverket. Og at alle 4 skal ha problemer med amming er vel heller lite sannsynlig.

Anonymous poster hash: 5f94a...578

Skrevet

Forstår ikke dette jeg heller. Alle sier at babyer sover bedre om natta når de begynner med grøt. Det stemte ikke her i hvert fall.

Dessuten, når de et bare 2-3 mnd, greier de u det hele tatt å få i seg grøten? Min på 4 mnd spyttet ut det meste til å begynne med, tok sin tid før han greide å koordinere tunga :P

Skrevet

Med eldstemann som fikk mme og var plaget med refluks startet vi med å putte grøtpulver i melkeflaskene ved 3,5 mnd alder etter anbefaling fra ernæringsfysiolog på Ullevål. Vi startet med litt (1 ts) og økte gradvis. Det hjalp veldig på refluksen.

Anonymous poster hash: c96d2...d07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...