Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #1 Skrevet 17. juli 2014 Hei! Jeg har nettopp tatt stoffskifte-prøve. Doktoren min sier prøvene er fine. Det er mange i min familie som har stoffskifte inkludert min mor. Jeg har det siste halvåret følt meg slapp, glemsk, vonde/ømme muskler og ledd, er svimmel og tung i hodet. Er det noen som er flinke til å tyde blodprøver som kan hjelpe meg? Blodprøve 2011: t4: 14 (ref.v:9-24) Tsh: 1,98 (ref.v:0,35-4,70) Blodprøve juli 2014: T4: 14 (11-23) Tsh: 3.16 (0.30-4.50) T3: 4.6 (3.1-6.3) Håper noen kan hjelpe meg. :-) Anonymous poster hash: 68a56...f12
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #2 Skrevet 17. juli 2014 Prøvene ser fine ut, i alle fall tsh. Det kan jo være noe annet du plages med? Symptomene på lavt stoffskifte er jo de samme som for maange andre sykdommer.. Anonymous poster hash: fefe9...88d
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #3 Skrevet 17. juli 2014 TSH'en din er høy. Den har også økt voldsomt. Har du problemer med øynene? Graves? Anonymous poster hash: 5dd7c...8f0
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #4 Skrevet 17. juli 2014 Takk for svar! Jeg har ingen plager med øynene. Anonymous poster hash: 68a56...f12
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #5 Skrevet 17. juli 2014 Hvorfor har referanseområdene endret seg? Anonymous poster hash: b9b65...d6f
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #6 Skrevet 17. juli 2014 Den første blodprøven tok jeg på medi 3. Den siste tok jeg på legesenteret. Anonymous poster hash: 68a56...f12
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #7 Skrevet 17. juli 2014 Jeg har lavt stoffskifte. Før medisinering var tsh på rundt 25 tror jeg.. t4 var lav.. husker ikke eksakt.. det kan tenkes du er i ferd med å få ls.. du burde få sjekket opp antistoffer.. jeg hadde skyhøyt.. og altså autoimmun hypothyreose (hashimoto) Anonymous poster hash: b9b65...d6f
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #8 Skrevet 17. juli 2014 Du bør la det gå litt tid og sjekke igjen, det er jo slik en finner ut om en har lavt eller ikke, det kan gå laaang tid med prøver og lang tid å finne riktig dosering av evt. medisin. Som hun over har jeg også lavt stoffskifte, oppdaget det for ca 1,5 år siden, da hadde jeg tsh på rundt 50 - og nå har jeg tilnærmet riktig dosering av levaxin, men driver fortsatt og finjusterer. Levaxin virker ikke optimalt på meg, mange må ha andre medisiner i tillegg... Men kjenner også flere med lavt stoffskifte, som bruker levaxin, og som aldri har kjent symptomer Anonymous poster hash: fefe9...88d
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #9 Skrevet 17. juli 2014 Dere hadde jo høyt tsh-nivå. Jeg får følge med å se om det stiger mer. Min mor gikk i sikkert 15 år før hun fikk diagnosen. Og da var skjoldbukskjertelen helt ute av funksjon. Det er i alle fall tungt å ikke føle seg i form. Anonymous poster hash: 68a56...f12
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #10 Skrevet 17. juli 2014 Dere hadde jo høyt tsh-nivå. Jeg får følge med å se om det stiger mer. Min mor gikk i sikkert 15 år før hun fikk diagnosen. Og da var skjoldbukskjertelen helt ute av funksjon. Det er i alle fall tungt å ikke føle seg i form. Anonymous poster hash: 68a56...f12 Jeg har Graves og mitt TSH holder seg stabilt på 0,03. Det har jeg fått beskjed om er helt perfekt. Anonymous poster hash: 5dd7c...8f0
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #11 Skrevet 17. juli 2014 Bruker du medisin slik at verdien holder seg lav? Anonymous poster hash: 68a56...f12
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #12 Skrevet 17. juli 2014 Bruker du medisin slik at verdien holder seg lav? Anonymous poster hash: 68a56...f12 Om det er meg du spør så ja. Bruker 125 mcg Lexavin. Anonymous poster hash: 5dd7c...8f0
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #13 Skrevet 17. juli 2014 Har forresten kjempeeffekt av Liothyronin, men legen her er gammeldags og nekter meg å bruke det. Privatlegen jeg pleier å gå til (Dr. Oftebro) er litt for dyr for meg, dessverre. Men alltid flott å få en konsultasjon hos han. Anonymous poster hash: 5dd7c...8f0
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #14 Skrevet 17. juli 2014 Har forresten kjempeeffekt av Liothyronin, men legen her er gammeldags og nekter meg å bruke det. Privatlegen jeg pleier å gå til (Dr. Oftebro) er litt for dyr for meg, dessverre. Men alltid flott å få en konsultasjon hos han. Anonymous poster hash: 5dd7c...8f0 Ikke HI her, men jeg som hadde tsh 50 da de oppdaget jeg hadde ls. Jeg bruker også 125 mcg levaxin, men vet ikke om det er riktig dosering enda, har økt den jevnt og trutt siste halvannet året... Jeg kjenner mange symptomer, spesielt er det plagsomt med mye vondt i ledd og muskler For ikke å snakke om hjernefunksjonen (hukommelse). Har hørt før at mange har god effekt av Liothyronin, på hvilken måte har du hatt kjempeeffekt av det? Dersom jeg nevner det for legen (i morgen faktisk), er det mange leger som vegrer seg mot å gi resept på dette? Takk for svar Anonymous poster hash: fefe9...88d
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #15 Skrevet 17. juli 2014 Har forresten kjempeeffekt av Liothyronin, men legen her er gammeldags og nekter meg å bruke det. Privatlegen jeg pleier å gå til (Dr. Oftebro) er litt for dyr for meg, dessverre. Men alltid flott å få en konsultasjon hos han. Anonymous poster hash: 5dd7c...8f0 Ikke HI her, men jeg som hadde tsh 50 da de oppdaget jeg hadde ls. Jeg bruker også 125 mcg levaxin, men vet ikke om det er riktig dosering enda, har økt den jevnt og trutt siste halvannet året... Jeg kjenner mange symptomer, spesielt er det plagsomt med mye vondt i ledd og muskler For ikke å snakke om hjernefunksjonen (hukommelse). Har hørt før at mange har god effekt av Liothyronin, på hvilken måte har du hatt kjempeeffekt av det? Dersom jeg nevner det for legen (i morgen faktisk), er det mange leger som vegrer seg mot å gi resept på dette? Takk for svar Anonymous poster hash: fefe9...88d Kroppen skal omdanne Levaxin til liothyronin i kroppen, men ikke alle får maksimal effekt av kun levaxin. Om jeg tar begge deler så blir jeg tilnærmet normal, siden kroppen får det direkte. Det *kan* være hardt for hjertet, i følge noen leger, men om det uansett omdannes naturlig så bør det ikke være et problem. Jeg har aldri hatt bivirkninger av det. Du kan jo be legen din om å få prøve iallefall. Anonymous poster hash: 5dd7c...8f0
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #16 Skrevet 17. juli 2014 Har forresten kjempeeffekt av Liothyronin, men legen her er gammeldags og nekter meg å bruke det. Privatlegen jeg pleier å gå til (Dr. Oftebro) er litt for dyr for meg, dessverre. Men alltid flott å få en konsultasjon hos han. Anonymous poster hash: 5dd7c...8f0 Ikke HI her, men jeg som hadde tsh 50 da de oppdaget jeg hadde ls. Jeg bruker også 125 mcg levaxin, men vet ikke om det er riktig dosering enda, har økt den jevnt og trutt siste halvannet året... Jeg kjenner mange symptomer, spesielt er det plagsomt med mye vondt i ledd og muskler For ikke å snakke om hjernefunksjonen (hukommelse). Har hørt før at mange har god effekt av Liothyronin, på hvilken måte har du hatt kjempeeffekt av det? Dersom jeg nevner det for legen (i morgen faktisk), er det mange leger som vegrer seg mot å gi resept på dette? Takk for svar Anonymous poster hash: fefe9...88d Kroppen skal omdanne Levaxin til liothyronin i kroppen, men ikke alle får maksimal effekt av kun levaxin. Om jeg tar begge deler så blir jeg tilnærmet normal, siden kroppen får det direkte. Det *kan* være hardt for hjertet, i følge noen leger, men om det uansett omdannes naturlig så bør det ikke være et problem. Jeg har aldri hatt bivirkninger av det. Du kan jo be legen din om å få prøve iallefall. Anonymous poster hash: 5dd7c...8f0 Tusen takk for svar Anonymous poster hash: fefe9...88d
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #17 Skrevet 17. juli 2014 Har forresten kjempeeffekt av Liothyronin, men legen her er gammeldags og nekter meg å bruke det. Privatlegen jeg pleier å gå til (Dr. Oftebro) er litt for dyr for meg, dessverre. Men alltid flott å få en konsultasjon hos han. Anonymous poster hash: 5dd7c...8f0 Ikke HI her, men jeg som hadde tsh 50 da de oppdaget jeg hadde ls. Jeg bruker også 125 mcg levaxin, men vet ikke om det er riktig dosering enda, har økt den jevnt og trutt siste halvannet året... Jeg kjenner mange symptomer, spesielt er det plagsomt med mye vondt i ledd og muskler For ikke å snakke om hjernefunksjonen (hukommelse). Har hørt før at mange har god effekt av Liothyronin, på hvilken måte har du hatt kjempeeffekt av det? Dersom jeg nevner det for legen (i morgen faktisk), er det mange leger som vegrer seg mot å gi resept på dette? Takk for svar Anonymous poster hash: fefe9...88d Kroppen skal omdanne Levaxin til liothyronin i kroppen, men ikke alle får maksimal effekt av kun levaxin. Om jeg tar begge deler så blir jeg tilnærmet normal, siden kroppen får det direkte. Det *kan* være hardt for hjertet, i følge noen leger, men om det uansett omdannes naturlig så bør det ikke være et problem. Jeg har aldri hatt bivirkninger av det. Du kan jo be legen din om å få prøve iallefall. Anonymous poster hash: 5dd7c...8f0 Tusen takk for svar Anonymous poster hash: fefe9...88d Lykke til! Anonymous poster hash: 5dd7c...8f0
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #18 Skrevet 17. juli 2014 syns ikke TSH'em din har blitt så veldig høy som noen sikter til, min har ved flere anledninger vært godt over 100 selv på medisiner - det merker man. har aldri hatt en tsh under 20, men fungerer jo allikevel. be om full sjekk hos legen neste gang, slik at du kan få sjekket om du mangler noe av mineraler eller vitaminer Lykke til! vet godt hvordan du har det men stoffskifte-trøbbel Anonymous poster hash: e1174...320
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #19 Skrevet 17. juli 2014 Bruker du medisin slik at verdien holder seg lav?Anonymous poster hash: 68a56...f12 Om det er meg du spør så ja. Bruker 125 mcg Lexavin. Anonymous poster hash: 5dd7c...8f0 Levaxin mot Graves? Graves sykdom skyldes høyt stoffskifte, og behandles ikke med Levaxin i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 2861a...f47
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #20 Skrevet 17. juli 2014 Bruker du medisin slik at verdien holder seg lav?Anonymous poster hash: 68a56...f12 Om det er meg du spør så ja. Bruker 125 mcg Lexavin. Anonymous poster hash: 5dd7c...8f0 Levaxin mot Graves? Graves sykdom skyldes høyt stoffskifte, og behandles ikke med Levaxin i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 2861a...f47 Er det ikke slik at hvi du har høyt stoffskifte finnes det ikke behandling? At en da må gjøre noe for å få lavt stoffskifte, og behandles deretter? Mener bestemt jeg har lest det et sted..... Anonymous poster hash: fefe9...88d
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #21 Skrevet 17. juli 2014 Der fant jeg det, er en av behandlingene. http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-nering/skjoldkjertelsykdommer/hoyt-stoffskifte-hypertyreose-1132.html?page=4 Anonymous poster hash: fefe9...88d
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #22 Skrevet 17. juli 2014 TSH'en din er høy. Den har også økt voldsomt. Har du problemer med øynene? Graves? Anonymous poster hash: 5dd7c...8f0 Ved Graves er TSH veldig lav/ikke målbar og fritt t4 er høyt. Anonymous poster hash: 75d4c...896
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2014 #23 Skrevet 17. juli 2014 Bruker du medisin slik at verdien holder seg lav?Anonymous poster hash: 68a56...f12 Om det er meg du spør så ja. Bruker 125 mcg Lexavin. Anonymous poster hash: 5dd7c...8f0 Levaxin mot Graves? Graves sykdom skyldes høyt stoffskifte, og behandles ikke med Levaxin i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 2861a...f47 Jeg har både høyt og lavt, og Graves. Om du mener du vet bedre enn samtlige leger jeg har vært hos så tar jeg gjerne imot tips Anonymous poster hash: 5dd7c...8f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå