Gå til innhold

brutto eller netto lønn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Beregnes foreldrepengene ut fra brutto eller netto lønn? Og er det slik at de beregner fra de beste 6 lønningene av de 9 siste månedene!?



Anonymous poster hash: 2194b...4b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldrepenger beregnes ut fra brutto lønn, det er kun de som mottar dagpenger ved permisjonsstart som får bruke de seks beste av de siste 10 mnd som grunnlag. For alle andre er det enten inntekten ved permisjonsstart som gjelder, eller et snitt over siste 3,6 eller 9 mnd om man har variabel inntekt. 



Anonymous poster hash: b2d65...eea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at når jeg går ned litt i lønn den siste mnd. før jeg skal ut i permisjon, så får jeg mindre permisjonslønn også? Eller kan en da ta med flere mnd. for å få et gjennomsnitt? Har ulike arbeidsoppgaver fra år til år og da varierer også lønnen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er fast lønn du har så vil den bli utgangspunktet ditt ja.. Om du har variabel lønn kan arbeidsgiver regne et snitt over f.eks siste 3,6 eller 9 mnd... 



Anonymous poster hash: b2d65...eea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er det arbeidsgiver som regner dette? Hvordan fungerer det i praksis? Skal arbeidsgiveren skrive en slags papir som vi leverer til NAV eller? Jeg trodde det er NAV som regner ut dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det arbeidsgiver som regner dette? Hvordan fungerer det i praksis? Skal arbeidsgiveren skrive en slags papir som vi leverer til NAV eller? Jeg trodde det er NAV som regner ut dette...

 

Det er arbeidsgiver som skal regne dette ja, de skal sende inn inntektsopplysningsskjema og på dette skjemaet skal de oppgi hvilken lønn man har - og da altså beregne en representativ lønn om man har variabel inntekt...  Nav regner det ikke ut selv annet enn i helt spesielle tilfeller (som de som mottar dagpenger ved permisjonsstart)..

 

Anonymous poster hash: b2d65...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tuuusen takk for svaret! Det er veldig kjekt å vite! Da skal jeg snakke med sjefen min og be dem å fylle ut et inntektsopplysningsskjema og sende det direkte til NAV eller skal jeg levere det til NAV når vi skal dit for å snakke om permisjon osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Er det arbeidsgiver som regner dette? Hvordan fungerer det i praksis? Skal arbeidsgiveren skrive en slags papir som vi leverer til NAV eller? Jeg trodde det er NAV som regner ut dette...

 

Det er arbeidsgiver som skal regne dette ja, de skal sende inn inntektsopplysningsskjema og på dette skjemaet skal de oppgi hvilken lønn man har - og da altså beregne en representativ lønn om man har variabel inntekt...  Nav regner det ikke ut selv annet enn i helt spesielle tilfeller (som de som mottar dagpenger ved permisjonsstart)..

 

Anonymous poster hash: b2d65...eea

 

Men hvis man har flere arbeidsgivere blir det da gjort det samme hos alle og lagt i en "pott" som til sammen blir foreldrepengene da? :)

 

Anonymous poster hash: 42285...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...