Gå til innhold

Lei av å være vertshus!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har flyttet ut av storbyen til et idyllisk lite sted ved sjøen. Om sommeren forvandles stedet til et ferieparadis med båtliv og bading, samt mange koselige restauranter og caféer.

Dette har våre venner fra storbyen bitt seg merke i og inviterer seg selv på overnatting. Greit nok det, men de inviterer aldri igjen og i vinter satt vi mutters alene. Jeg klarer ikke å si nei, men nå er jeg så lei av rydding, vasking, handling og oppvartning. Frustrert!!! Vil bare bruke ferien på å lade batteriene og være sammen med familien min. What to do?

Anonymous poster hash: df7cb...65f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si nei enkelt og greit. Ditt problem.

Anonymous poster hash: 9a4fe...3f1

Skrevet

Si NEI!

Eventuelt, nei nå har vi et besøk tilgode hos dere før dere kan komme til oss igjen.

Forstår uansett ikke hvorfor folk har problemer med å si nei.

Det er kjempe lett ;)

Anonymous poster hash: 249eb...9ec

Skrevet (endret)

Det er faktisk ikke så lett å si nei. Det krever faktisk litt trening. Jeg har øvd meg i flere år og begynner å bli ganske god.

Mine beste tips er:

1) Vinn tid slik at du får tenkt deg om og samlet deg ved å eksempelvis si "Jeg har noe på ovnen. Jeg ringer deg opp". Så kan du tenke deg om, ringe tilbake og si: "Vi har planer i hele sommer, men dere må bare komme første helgen i november - da er vi ledige".

2) Gjør deg utilgjengelig: ikke svar på tlf., sms eller mail. Send svar tilbake etter en stund: "Så du hadde ringt - lenge siden nå. Vi vil gjerne besøke dere noen dager i høstferien og få med oss Høstutstillingen".

3) Jug så det renner sv deg: "Den dagen/helgen/uken VET jeg at det skjer noe superviktig, kommer ikke på hva det er. Må sjekke først" ... også glemmer du det.

4) Det beste er å si: "Nei, det passer ikke".

;)

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Si at du har allerede besøk av en onkel, tante, bestemor, you name it... som skal være der...eller at dere skal reise, eller at dere vil ha familietid.

Anonymous poster hash: 47fe0...a0d
Skrevet

Du MÅ stå opp for deg selv og si nei, når du mener nei. Ingen forstår at ja egentlig betyr nei. Men husk dette: Du skylder ingen noen forklaring. Du trenger ikke å komme opp med en unnskyldning, eller forklaring. Det har de ikke krav på.

I det øyeblikket du faktisk GIR en forklaring har du også gitt fra deg makten over ditt eget nei. De andre vil kunne gå inn og rive fra hvernadre unnskyldningen din og overkjøre deg totalt.

Det beste er å øve inn et kort svar av typen "det passer dessverre ikke", og så holde seg til det. Gjenta som en papegøye. Spør de hvorfor det ikke passer, ikke svar. Bare gjenta at dessverre, det passer ikke. Hvis du MÅ, kan du strekke deg til å svare at "det ønsker jeg ikke å gå inn på nå".

For all del IKKE finn på en unnskyldning eller dikt opp planer. Det blir gjerne gjennomskuet før eller senere. Det er bedre å ikke svare.

Skrevet

Hvis de inviterer seg selv til dere kan vel dere invitere dere selv til dem? Ellers: du må øve på å si 'beklager, men det passer ikke akkurat nå'.

Anonymous poster hash: c42e3...864

Skrevet

Si at dere i sommer ønsker å ha familietid, og at dere heller ønsker besøk i høst eller vinterferien evt en helg til høsten. 

Anonymous poster hash: 27046...016
Skrevet

Du får si : nei det passer ikke nå, vi har nettopp hatt besøk og ønsker nå å være allene for å lade bateriene men vi kan ta det til høsten.

Skrevet

Hvis de inviterer seg selv til dere kan vel dere invitere dere selv til dem? Ellers: du må øve på å si 'beklager, men det passer ikke akkurat nå'.

Anonymous poster hash: c42e3...864

Fordi alle bor i knøttsmå leiligheter i Oslo uten plass til fem stk ekstra.

Skrevet

Du har jo egentlig bare to valg. Enten tenker du at det er hyggelig med besøk og at noe av det fine med å bo der dere bor, er at dere får sett mange venner i sommerhalvåret. Eller du begynner å si nei.

Jeg ville nok valgt alternativ en, men lagt vekt på å fordele oppgaver når dere først får besøk. Be folk ta med sengetøy selv, si at det blir så mye vask med så mye besøk. Si når folk inviterer seg selv at det passer kjempefint, er det OK hvis dere handler inn og lager middag to av fire dager!

Eller du er ærlig og sier at det blir for mye for oss med besøk hele sommeren, det passer bedre hvis dere kommer i februar.

Skrevet

Som andre sier; lær deg å si nei. Hvis ikke må du nesten bare akseptere at du blir overkjørt, om du ikke står opp for deg selv. Det er faktisk ikke så vanskelig, og ikke minst er det mye hyggeligere å invitere selv, når det passer.

Skrevet

Hvis du egentlig synes det er koslig med besøk, men styr med handling, matlaging ol anbefaler jeg et aneks i hagen med kjøkkenkrok.

Anonymous poster hash: 97b99...ec0
Skrevet

Gjør som meg. Elsker å få besøk, men hater å være vertinne. HATER det. Det er bare å komme på besøk, i massevis. MEN her deler vi på ansvaret. Deler på kostnadene med maten, deler å på lage mat og vaske. Har de lyst på kaffe så finner de kaffetraktrene selv, har de lyst på brødskive så finner det på kjøkkenet osv osv. Jeg driver ikke et hotell. ;) Folk kommer på besøk selv om de ikke blir vartet opp. Så klart er det noen som har sluttet å komme i tide og utide, men om de ikke tåler vår måte å drive ting på så får de ikke komme heller.

Anonymous poster hash: 22439...c56
Skrevet

Takk for mange gode råd. Jeg må nok ta mer kontroll og muligens senke ambisjonene. Jeg liker at alt er på stell og vil ikke ha gjestene snikende rundt i skuffer og skap.

Men hva er galt med en dagstur? Alle bor 35 min kjøring fra oss.

Skrevet

"Veit du, huset vårt liknar meir og meir eit bed&breakfast og eg er litt sliten. Men det hadde vore hyggelig med besøk, kva med ein dagstur?"

Skrevet

"Veit du, huset vårt liknar meir og meir eit bed&breakfast og eg er litt sliten. Men det hadde vore hyggelig med besøk, kva med ein dagstur?"

Den var god! Låner den. :)

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...