Gå til innhold

Dere med cøliaki

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ble det oppdaget? Hvilke symptomer?

Har alltid hatt problemer med magen. Treg mage, mye forstoppelse til tross for mye fiber og vann ( legens anbefaling). Prøvd svisker, yogurt, duphalac, lactulose, div fra helsekost, linfrø osv. Ingen forandring. Får tidvis rifter i tarmen pga forstoppelse...

Etter jeg har spist pasta, særlig den vanlige, får jeg vanvittige magesmerter. Rie aktige. Samme med fløte, krem etc. Er også mye oppblåst.

Har slitt med dette så lenge jeg kan huske.

Er det forenelig med cøliaki ( evt noe melk?) legene har vært lite hjelpsomme, har tidenes lateste fastlege.

Fungerer de hjemmetestene?

Anonymous poster hash: 6b956...12e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt fastlege! 

Jeg har en gutt med symptomer på melk. Første symptomet var forstoppelse. 

Jeg har en niese med cøliaki, der er symptomene spisevergring som følge av mageknip. Det er nok flere symptomer, men det er ikke lett for en liten jente å forklare.

Anonymous poster hash: 526fa...277
Skrevet

Ta kontakt med lege for prøver, datteren min har cøliaki, hun var løs i magen før vi oppdaget det. Mye vondt i magen og mye luft. Ikke forstoppelse..

Skrevet

Jeg har cøliaki og min datter har nettopp fått diagnosen. 

Jeg oppdaget det ved en tilfeldighet, skulle bare raskt innom for å måle blodprosenten min da jeg var i samme bygget som legekontoret. Den viste at jeg hadde 40% med blod i kroppen, så jeg ble innlagt på sykehus med mange ulike anemier. Manglet det meste siden tarmen var så skadet som de aldri hadde sett før så den hadde ikke tatt opp næringstoffer. Dette var også 1 uke etter fødsel, så bare glad det ikke var noe galt med barnet. Hadde ingen symptomer som voksen utenom dette, men husker jeg var alltid dårlig i magen som barn. 

Datteren min hadde symptomer som løs avføring, trett, sliten og sur. Tålte ingenting, ville ikke spise pga magevondt, fikk aldri sove om kvelden. Etter hun startet på glutenfri diett ble hun som ny over natten. Spiste som en hest, sov godt igjen og humøret ble på topp. 

De plagene du beskriver, de magesmertene som ligner rier, det er nøyaktig slik jeg beskriver mine magesmerter når jeg har fått i meg gluten ved uhell. Så ta deg en tur til legen og be han ta blodprøver for cøliaki, melk osv. Du kan jo også ha glutenallergi, og ikke cøliaki, eller hveteintoleranse. Noe må det være. 

Lykke til og god bedring!

Anonymous poster hash: 4363f...6f1
Skrevet

Dagens blodprøver (du må ta to forskjellige prøver) er veldig sikre, det er veldig få i dag som trenger ta den slangen i magen for å påvise cøliaki, blodprøvene viser med stor sikkerhet om du har det eller ikke.

Er begge blodprøvene negative har du ikke cøliaki.

Jeg har mange av de samme symptomene som deg og jeg har irritabel tarm, slår ikke ut på noen allergier. Men jeg tåler hvetemel dårlig, merker det med en gang jeg har spist f.eks hvetebakst. I følge min lege er slike hveteintoleranser veldig vanlig, særlig om man har irritabel tarm.

Anonymous poster hash: 434a3...bc5
Skrevet

Takk :) håper jeg finner ut av det!

Hi

Anonymous poster hash: 6b956...12e

Skrevet

Blodprøvene kan faktisk være negative selv om du har cølaki. Du må svelge slangen for å bekrefte eller avkrefte dette 100%.

Og ikke start på glutenfri diett før du vet om det er cølaki du har!

Hilsen meg som har det selv og datter som har det:)

Skrevet

Cøliaki**

Skrevet

Forstoppelse er nok mer vanlig ved melkeallergi enn cøliaki/glutenintoleranse som oftere gir løs mage. Ville prøvd å kutte helt ut melk i et par-tre uker og sett om det gjør noen forskjell. 

Legen ville jeg også byttet ut...

Anonymous poster hash: 11118...fd4
Skrevet

Dagens blodprøver (du må ta to forskjellige prøver) er veldig sikre, det er veldig få i dag som trenger ta den slangen i magen for å påvise cøliaki, blodprøvene viser med stor sikkerhet om du har det eller ikke.

Er begge blodprøvene negative har du ikke cøliaki.

Jeg har mange av de samme symptomene som deg og jeg har irritabel tarm, slår ikke ut på noen allergier. Men jeg tåler hvetemel dårlig, merker det med en gang jeg har spist f.eks hvetebakst. I følge min lege er slike hveteintoleranser veldig vanlig, særlig om man har irritabel tarm.

Anonymous poster hash: 434a3...bc5

Her er det en del feilopplysninger. De fleste må svelge slangen, uansett hvor positiv blodprøver er, og blodprøvene kan være negativ selv om en har cøliaki. 

Jeg hadde ikke mange symptomer selv. Hadde en merkelig rumling i magen, som kun kom etter at jeg hadde spist. Tok en råsjanse og krevde blodprøve hos legen, og den var positiv. Først nå når jeg er frisk ser jeg at jeg har vært sykere enn det jeg trodde. Hadde ustabil avføring - både hard, løs og normal mage. Tilbakevendende mangler, som kom igjen hver gang jeg ikke tok tilskudd, og generell slapphet og hodepine. 

Det lureste for deg HI er å ta en blodprøve hos legen i førsteomgang. Eller, før det bør du vel helst bytte lege ;)

Anonymous poster hash: cde3c...6a7

Skrevet

Det finnes ulike former for allergi/intoleranse mot hvetemel. Cøliaki er ikke allergi men en betennelsestilstand i tarmen når man spiser hvetemel. Hveteallergi er allergi mot alle proteinene i hvete mens glutenallergi er allergi kun mot proteinet gluten. Itillegg kan man ha intoleranser. Så sørg for at legen sjekker deg for alt. Jeg har selv hatt slike rie lignende smerter og det har aldri slått ut på noen tester. Jeg har blitt så å si helt bra etter at jeg begynte å spise mat som inneholder masse fordøyelsesenzymer :)

Anonymous poster hash: 495fe...54b

Skrevet

Niesa mi har det, hun var 3 år når det begynte, hun var forstoppet og veldig vondt i magen. Man må ta slange i halsen for og bekrefte det selvom blodprøver tilsier at du har det.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: a2a0c...199

Skrevet

Min sønn har cøliaki,ble påvist i blodvevet...han hadde mye diaré,magesmerter,var ofte sliten og trøtt.spiste lite....fikk diagnosen når han var 5 år,to årstiden no.da hadde vi holdt på lenge....han har mye plager utenom så var ikke i våre tanker i det hele tatt.Men no er han en fornøyd å blid,aktiv 7åri g.

Anonymous poster hash: bd995...c60

Skrevet

Kun når du er voksen du må svelge slangen. Dersom det er et barn må barnet ikke svelge slangen dersom prøvene er forhøyet mer enn så og så mye.

Ikke skriv når dere ikke har peiling!

Skrevet

Mannen min har akkurat fått bekreftet at han har cøliaki. Han har mest sannsynlig hatt det lenge. Fant ut av det fordi jeg mente han gikk unormslt mye på do og legen foreslo å sjekke for cøliaki.

På hlutenfri diett er det mye mindre fis og normal avføring. Han måtte svelge slangen for å få det bekreftet, så det at en blodprøve er nok stemmer ikke.

Skrevet

Jeg hadde mistanke om det, har kronisk lavt jern og fikk utslag på blodprøve. Men gastroskopien viste ingenting (ja jeg måtte ta den j**la slangen for å sjekke om tarmtotene var ødelagt, ingen diagnose uten), så jeg har ikke cøliaki. Men legen min sa det var mange som reagerte på hvete selv om de ikke hadde cøliaki.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...