Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #1 Skrevet 16. juli 2014 For noen år siden var jeg på et toalett på en rasteplass. Det kostet 10 kr å gå på do, jeg puttet på penger og gikk inn å låste døra. Av gammel vane tok jeg i håndtaket for å forsikre meg om at døra var låst. Jeg viste ikke at etter det så ble døra ulåst. Stod ikke noe oppslag eller skilt om det. Jeg gikk på do og mens jeg satt der så kom det en mann inn! Jeg fikk helt panikk, han snudde med en gang og gikk ut. Men jeg ble så utrolig flau og følte meg helt rar etterpå. Selv om dette er lenge siden så tenker jeg veldig ofte på det og får samme følelsen i kroppen. Må si nei høyt til meg selv å tvinge meg til å tenke på noe annet eller å gjøre noe annet. Godt mulig det et en slags tvangstanke... Har også andre flaue episoder om ting jeg har sagt eller gjort som jeg tenker ofte på og får en skikkelig vond og ubehagelig følelse av. Hvordan kan jeg glemme dette? Anonymous poster hash: 62116...87f
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #2 Skrevet 16. juli 2014 Kan du greie å le av det i steden for? Ikke le av deg selv, men greie å se det komiske i situasjonen. Det er en treningssak, for jeg hadde det litt som deg da jeg var yngre. Men jeg har lært meg å le av situasjonene i steden for. Se om du kan greie å "omskrive" situasjonen i hodet ditt - som om du skulle fortelle det til en god venninne: noe a la dette... Alt man skal oppleve. Her måtte jeg bare sååå på do da vi kom til rasteplassen. Hastet ut av bilen og bort til toalettene. Måtte fikse opp en tier for å komme inn på doen, hadde heldigvis en, og mens jeg knep igjen så dobbeltsjekket jeg at jeg hadde låst døren - gammel vane å dobbeltsjekke det, you know me. Etter flere timer i bil så var det en fantastisk lettelse å sette seg ned på doen, og aaaah.... bare la det komme. Jeg satt der med buksa på knærne og nøt det å få tømme min overfylte blære, og roen med to minutter helt for meg selv - og DA åpner plutselig døren seg! Iiiiiiiiiiik!!!!!! En mann på vei inn på doen! Du skulle sett ansiktet hans, han ble minst like overrasket som meg og bråsnudde ut av toalettet og lukket døren etter seg, mens jeg ikke vet om jeg var drivhvit i ansiktet av sjokket eller tomatrød av det å bli sett av en fremmed med buksa på beina. Gjorde meg kjapt ferdig (så mye for roen og nytelsen...), vasket hendene og fortet meg ut mens jeg krysset fingrene for at domannen ikke stod rett utenfor. Herlighet så flau jeg var da. Men ha-ha... dere skulle virkelig ha sett ansiktet til mannen! (store øyne, åpne munn... eller bare en maske for å dekke sjokket). Selv om jeg tviler på at jeg har noe han ikke har sett mange ganger før. Hva jeg lærte av dette? At man ikke alltid bør sjekke om dodøren er låst, ha-ha-ha! Jaja, om ikke annet så ble det en god historie ut av det Drar vi på tur sammen en gang så er det meget mulig jeg ber deg stå vakt utenfor et rasteplasstoalett, he-he Hvis du greier å "omskrive" historien i ditt eget hode, så tror jeg du vil greie å gi slipp på den flaue følelsen. Den flaue følelsen kommer av at du føler du gjorde noe dumt, men du gjorde jo ikke det. Du visste jo ikke at låsen åpnet seg om du bare trykte ned håndtaket. Ergo er det ikke noe flaut ved det du gjorde, selv om situasjonen kanskje opplevdes som flau der og da. Se om du greier å se på slike episoder med litt mer galgenhumor, og prøv å gjenfortelle dem på en humoristisk måte i steden for å repetere for deg selv hvor forferdelig flaut det var - da forsterker du dine egne negative følelser og får vanskeligere for å slippe dem. Greier du å ta det humoristisk så vil du få en helt annen energi rundt det hele, og da vil du også greie å slippe det. Anonymous poster hash: 509df...c84
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #3 Skrevet 16. juli 2014 Litt morsomt at du sliter med nettopp dette problemet, ikke for deg selvsagt, men jeg skrev om dette når jeg tok psykologistudier. Først og fremst, sett deg ned! Vær alene, og ha det komfortabelt rundt deg. Så spiller du av hendelsen som en film, men du kan ikke avbryte, du må "se" hele! Dette må du gjøre gjentatte ganger, mens du sakte skal se for deg at fargene i filmen forsvinner. Til slutt vil alt være veldig sort/hvitt. Men bare fortsett, til slutt blir filmen din hvit..og da blir den bare som hvit støy! Det er ikke alltid dette funker fullstendig etter første runde, men da kan du forsøke igjen senere. Dette bidrar med å dempe minnet, og derfor også følelsen. Lykke til! Anonymous poster hash: 7a62f...395
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #4 Skrevet 16. juli 2014 Trøst deg med at det sikkert var flauere for mannen som kom inn Anonymous poster hash: d8603...a98
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #5 Skrevet 16. juli 2014 Se for deg at det samme hadde skjedd med en venninne. Når hun fortalte det til deg etterpå, hadde du da syntes det var krise? Neppe. Og tror du mannen syntes det var en big deal? Neppe. Vi overdriver betydningen av opplevelser dersom vi selv har hovedrollen! Anonymous poster hash: a5d92...d6d
annomanno Skrevet 16. juli 2014 #6 Skrevet 16. juli 2014 Akkurat sånn er jeg å,kan komme på ting som hendte for ca 10år siden å bli utrolig flau... Å når jeg har gjort ting som jeg synest er flaut går jeg å tenker å tenker på det,får fysisk vondt til tider Vet at andre sikkert ikke husker/bryr seg om det,men jeg spiller det over og over igjen i hodet...
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #7 Skrevet 16. juli 2014 Akkurat det samme skjedde med meg på toget i forrige uke, utrooooolig flaut med skitt au ;-) Anonymous poster hash: 75b4b...d6e
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #8 Skrevet 16. juli 2014 Se for deg at det samme hadde skjedd med en venninne. Når hun fortalte det til deg etterpå, hadde du da syntes det var krise? Neppe. Og tror du mannen syntes det var en big deal? Neppe. Vi overdriver betydningen av opplevelser dersom vi selv har hovedrollen! Anonymous poster hash: a5d92...d6d Hva når man har gjort noe som er så skandale at hadde det skjedd en venninne hadde man blitt oppriktig bekymret...? 😬 Anonymous poster hash: c36b6...e84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå