Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #1 Skrevet 16. juli 2014 Jeg har selv en overvektig jente pga sykdom, medesin og arv . Men hennes overvekt skyldes mye sykdom so. Gjør st hun ikke får bevegd seg nok pluss hennes arv. Men hun spiser ikke godteri uten på lørdag. Hun får en skive til kveld og frokost en skive og frukt dom lunsj og middag en liten posjon. Jo hun får kjærlighet på pinne eller is når vi er på sykehuset men mener dere st jeg skal ha hun inne og hjemme? Nekte henne å være med på bursdag? Lekeland? Badeland? Osv for dere tror vi feilmater henne? Hun trener med fysioteraput 3 ganger k uken + svømming og allidrett skal jeg melde henne av og stenge henr inne? Anonymous poster hash: 9ad5c...0db
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #2 Skrevet 16. juli 2014 Nei. Jeg blir helt kvalm av denne trakasseringen av overvektige her inne. Og tenker med frykt på hva de idiotene overfører av holdninger til sine barn. Anonymous poster hash: f9e39...767
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #3 Skrevet 16. juli 2014 Nei, og det var heller ikke det som var tema i den andre tråden. Det er bare et fåtall av overvektige som er det pga annen sykdom. På mange måter er overvekt en sykdom(og fører til sykdom) og det er det som burde få fokus, ikke at man ikke bør vise seg ute som overvektig fordi det ikke er idealet i samfunnet. Anonymous poster hash: 44992...649
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #4 Skrevet 16. juli 2014 Helt ærlig så ser ikke jeg problemet folk snakker om. I min sånn sin klasse er det en eneste overvektig jente og hun har en sykdom. Ingen tenker mer på det. Var også på badeland og så kanskje 2 overvektige barn av 50. Han ene hadde overvektig familie og hun andre hadde tydeligvis en sykdom (spesielle ansiktstrekk) Mulig at det ikke florerer like mye av overvektige her i Bergen. Men de jeg kjenner har som regel bakenforliggende årsaker. Når jeg ser et overvektig barn tenker jeg som regel ingenting. Og synes det er flott å se at foreldre er ute med barna og har det gøy. Uansett størrelse Anonymous poster hash: f7df5...104
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #5 Skrevet 16. juli 2014 I min sønn sin klasse skulle det stå. Autocorr Anonymous poster hash: f7df5...104
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #6 Skrevet 16. juli 2014 Det er vel ingen av os som ser på enkeltbarna og tenker at de er feite av egen skyld? Ikke finner vi enkeltbarn avskyelig eller ekle hller....Det vi reagerer på er vel det at det er så mange barn som er så enormt store..og da vet vi at flertallet av disse egentlig ikke hadde behøvd og vært slik, om det ikke hadde vært for sløve foreldre. Men igjen, vi dømmer vel ingen enkeltbarn når vi ser de. Om vi i det hele tatt tar oss bryet om og tenke mer på saken, så er det uansett foreldrene vi ikke tenker særlig om, barna synes vi bare synd på. På en måte er blir man glad når man ser "store barn" i aktivitet på lekeland, stranda og badeland, på den andre siden er det trist at det har gått så langt. Dessverre er nok din datter blant mindretallet og ikke representativ for flertallet av overvektige barn/unge. Jeg tenker tilbake 30år, da jeg gikk på barneskolen; De som var "feite" da, og som kanskje ble mobbet for det, ville i dag ikke stukket seg ut på noen som helst måte i den retning. Og selv om de er "store" som voksne, så er det fleste (de jeg fortsatt har kontakt med) ikke i nærheten av hva jeg vil kalle overvektig. Selv om de nok har en "for høy" BMI, så er de aktive og sunne folk som er født til og være litt lubne.... Helt annerledes enn de som er blitt feite i voksen alder av usunn livsstil og inaktivitet.... Anonymous poster hash: 090e5...fc7
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #7 Skrevet 16. juli 2014 Om alle passer sine egne saker og lar andre være i fred er det større sjanse for at overvektige kommer seg ut og deltar i fysisk og sosial aktivitet, noe som er like sunt for dem som for andre. Men det er fysisk umulig å bli overvektig uten å spise mer energi enn en bruker, bare så det er sagt. Anonymous poster hash: 4af29...2bb
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #8 Skrevet 16. juli 2014 Selvsagt skal de ikke stenges inne. Klart at sykdom kan være en årsak til overvekt, men ikke kom å påstå at flertallet av overvektige (både barn og voksne) er feite grunnet sykdom. Det er rett og slett latskap og/eller lite kunnskap ang mat. Jeg tenker ikke noe spesielt om jeg ser en tjukk unge, men jeg synes det er synd at samfunnet bare blir feitere og feitere. Anonymous poster hash: bb3b5...0c4
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. juli 2014 #9 Skrevet 16. juli 2014 Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å tolke ting på den måten. Ingen beskylder barna for å være skyld i sin egen overvekt, og de fleste vet at noen ganske få barn har sykdommer og diverse som gjør at det er vanskelig å holde vekten nede. Noen i den andre tråden skrev om at man ser veldig lite av "den perfekte kroppen" ute. Det er jo ikke rart, ettersom det mange mener er den perfekte kroppen ikke finnes. Den finnes kun i fotoshop og tegnefilmer. Men jeg vil påstå at det hos alle mennesker finnes deler av kroppen som er etter "standaren". Om det er fin hud, fyldige lepper, store pupper, flat mage eller fine tær. Ingen har alt, men alle har noe. Det er så mange voksne som går med skylapper og ikke klarer å se sin egen skyld i sin overvekt. Et eksempel fra dib er dama som var så overgitt fordi hun hadde lagt på seg så mye i ferien, selv om hun ikke hadde "kost" seg så mye. Etterhvert kom det frem at mye sannynligvis skyldes varmen og vann i kroppen, men at to øl hver dag i en uke er mye, kalorimessig sett. Da steilet dama nærmest, fordi hun måtte jo få kose seg på ferie! Men det var jo hun som klaget i utgangspunktet, svaret var bare ikke det hun ønsket seg. Jeg mener ikke at overvektige bør holdes i skjul, men at antallet av dem helst skulle vært redusert. Ingen mennesker har godt av å være overvektige. For barn er det enklere å gå ned i vekt enn voksne, siden de fremdeles er i vekst. Men det er foreldrenes ansvar! De må gå foran som gode eksempler. Være aktive, spise sunt, og ikke bruke mat som trøst og kos. De må kanskje innse at jo, de spiser faktisk for mye. Tynne mennesker spiser jevnt over mindre mat enn tjukke mennesker (Unntak finnes ja). Mennesker er forskjellige. Det som fungerer for meg, fungerer ikke nødvendigvis for deg. Og barn kan også være ulike foreldrene sine. Forskjellene må vi bare akseptere, det hjelper ingenting å sutre over at du legger fort på deg. Det er som det er. Mange sykdommer og medisiner gjør at man går fortere opp i vekt. Enten ved at man blir med inaktiv, får økt apetitt, eller andre grunner. Om problemet er inaktivitet er eneste løsning å justere inntaket. Er årsaken økt apetitt må man følge med på inntaket, og øke forbruket. Det er sjeldne tilfeller, kanskje som din datter, som ikke har noen løsning. Da må vi (du, jenta og samfunnet) bare akseptere det. Men hun er unntaket.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #10 Skrevet 16. juli 2014 I den andre tråden skrev jeg om idrettsgruppen til datteren vår, der 2 av ca 25 barna var normalvekt. Resten av ungene var store. Jeg vet at en av dem har en sykdom som gjør at de ikke går ned, men jeg nekter å tro at 23 i en gruppe på 25 er syke. INgen unger store eller små (vektmessig) skal holdes inne. De som er overvektige på grunn av mat ol. må ut og komme i bevegelse. De som er syke må ut for få bevegelse og luft. Anonymous poster hash: 654ec...033
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2014 #11 Skrevet 16. juli 2014 I den andre tråden skrev jeg om idrettsgruppen til datteren vår, der 2 av ca 25 barna var normalvekt. Resten av ungene var store. Jeg vet at en av dem har en sykdom som gjør at de ikke går ned, men jeg nekter å tro at 23 i en gruppe på 25 er syke. INgen unger store eller små (vektmessig) skal holdes inne. De som er overvektige på grunn av mat ol. må ut og komme i bevegelse. De som er syke må ut for få bevegelse og luft. Anonymous poster hash: 654ec...033 Men er det da ikke flott at disse 23 er med i en idrettsgruppe og får aktivitet. Mye av problemet ligger i at de fleste ja omtrent alle foreldre med overvektige barn klarer ikke å se at barna deres er overvektige. Mitt ene barn gikk fra å være normal ned mot undervektig sist sommer til nære overvekt denne sommeren men jeg klarer ikke å se det når jeg ser på bare henne. Når hun står ved ved siden av søsken ser jeg derimot at dette er fakta da hun har søsken som er nesten like høye som henne. Hun har 2 diagnoser og disse gjør at det kan være vanskelig å få henne til å være aktiv, at hun ikke kjenner metthetsfølelse slik at de bare spiser og spiser om de ikke stoppes. Og tydeligvis har jeg latt henne få for mye mat til måltidene de siste året. Så nå er vi mye strengere med hva og hvor mye hun får spise og prøver veldig hardt å få henne til å være så aktiv som mulig med å dra henne med i aktiviteter flere ganger om dagen og prøve å få henne til å holde ut lengst mulig før hun gir seg. (men hun er ikke overvektig pga sykdommene hun er overvektig fordi jeg ikke har klart å følge henne opp godt nok i de sykdommer hun har.) Anonymous poster hash: 5e1fe...99e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå