Gå til innhold

5-åring som tar komplimenter opp i verste mening.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en person sier: Så fin du er på håret i dag. 

Da ser hun ned og liker virkelig ikke at noen har lagt merke til at hun i dag har strikk og klemmer i håret. 

Hvis en person sier: Ååh, har du fått ny genser, så fin den er. 

Da gjemmer hun seg bak ryggen min og vil ikke ta av jakken, selv om hun har kommet inn. 

Hun trives i barnehagen, har venner både der og hjemme og de voksne i barnehagen er veldig obs på mobbing, men som de selv sier. De får jo ikke med seg absolutt alt.

Hvordan skal jeg gripe fatt i dette? Jeg har prøvd å si at folk synes at hun er fin på håret, at genseren er fin, men det virker ikke som hun tror meg.

Anonymous poster hash: 1489e...d69
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje hun ikke liker oppmerksomheten?

Jeg var veldig sjenert og ble veldig usikker når jeg ikke kunne være usynlig.

Så sa noen jeg var pen ble jeg veldig utilpass.

Anonymous poster hash: 796c1...8af

Skrevet

Ja, hun er sjenert. 

Kan det være det som gjør det? Kanskje det hjelper hvis vi klarer å jobbe litt med sjenansen hennes. 

Skrevet

Jeg var akkurat lik! Veldig sjenert og likte ikke oppmerksomhet. Først i voksen alder har jeg lært å takle komplimenter. Men har dessverre ingen tips...

Anonymous poster hash: b0099...777

Skrevet

Husker mamma trente med meg på dette.

Fikk kompliment hver dag og så måtte jeg si tusen takk.

Jeg ble ikke veldig mye bedre av det egentlig. ;) Oppmerksomhet passet meg bare ikke.

Anonymous poster hash: 796c1...8af

Skrevet

Fælt. Jeg får lese meg opp på sjenerte barn, se om det er noen tips å hente der.

Takk, du fikk meg til å tenke helt nytt.

Skrevet

Ja, det er nok skyhet. Jeg var akkurat lik når jeg var liten. Bare mamma sa til noen hun snakket med "Ja, dette er minstejenta, blablabla", så ønsket jeg at jeg kunne synke ned i et hull og bli der. Oppmerksomhet, nei takk. :)

Å jobbe derfra er sikkert lurere enn å tenke at hun tror hun blir mobbet. Hun trenger veiledning og trening på sosiale settinger, tenker jeg. I en trygg setting. Ofte kan det være nok å sette ord på ting. Og om hun ikke klarer å si "tusen takk" eller lignende, la henne få føle at du respekterer følelsene hennes. 
Om noen gir henne et kompliment og du ser hun blir utilpass, kan du si: "Tusen takk for det. Laila er litt beskjeden, så det er best vi lar det være med det", også ikke gi noe mer oppmerksomhet rundt det. Da skjermer du barnet fra vanskelige situasjoner, samtidig som du viser henne at du respekterer følelsene hennes. Det vil gjøre henne mer trygg, som gjør at hun kan videre trene litt etter litt på å håndtere det bedre. 

Det verste må vel være å gi henne masse oppmerksomhet i situasjonen som oppstår: "Nå må du si tusen takk, da. Kom igjen, ikke vær så trassig, hun var jo snill med deg..hun ville si deg en hyggelig ting.. når noen sier noe hyggelig, må man si tusen takk." 

Hadde min mamma gjort noe slikt mens jeg krympet meg, hadde jeg besvimt av sjenerthet ;p

Skrevet

Jeg var (og er) også slik. Jeg var litt sjenert og sky av meg, og ville helst være usynlig. Jeg er ikke så sky lengre, men liker ikke oppmerksomhet. Skryter noen av meg, er det ikke det at jeg ikke tror dem, jeg liker bare ikke at de sier det høyt. 

Ikke alle trenger skryt og oppstandelse hver gang de gjør noe bra/ser bra ut.

Anonymous poster hash: 2f2b1...858
Skrevet

Ros henne for den hun er i stedenfor hvordan hun ser ut eller hvilke klær hun har på. Fortell at du blir glad av å se på henne når hun synger, at det er flott at hun husket å henge opp sekken ol, men ikke legg vekt på utseendet.

En annen ting er at det er lurt å fortelle henne hvordan hun skal reagere på slike utsagn. Lær henne å si takk selv om hun ikke mener det.

Anonymous poster hash: c198a...e91
Skrevet

Ros henne for den hun er i stedenfor hvordan hun ser ut eller hvilke klær hun har på. Fortell at du blir glad av å se på henne når hun synger, at det er flott at hun husket å henge opp sekken ol, men ikke legg vekt på utseendet.

En annen ting er at det er lurt å fortelle henne hvordan hun skal reagere på slike utsagn. Lær henne å si takk selv om hun ikke mener det.

Anonymous poster hash: c198a...e91

Det var bare noen eksempler jeg kom på i farten. Vi fokuserer ikke nevneverdig mye på det ytre.

Jeg skal ta til meg det dere sier om sjenanse.

Skrevet

Jeg er helt lik! Selv som voksen takler jeg oppmerksomhet og komplimenter dårlig... Men klarer som voksen å smile og si tusen takk :) Som barn var jeg var jeg håpløs... Enten sa jeg ingenting ellers så prøvde jeg å snakke det bort...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...