Gå til innhold

Flere som har litt problemer med 4-5åringene sine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min blir 5 om noen mnd. Han og jeg kommer ikke helt godt overens om dagen. Han kjeder seg så fort det er dø-tid. Enten må vi leke med han eller så er det bare tegnefilmer som gjelder. Når vi setter grenser er vi slemme. Og han blir rastløs og plager lillesøster. Han skal helst turne i sofaen om han blir bedt om å finne på noe på egenhånd. Han blir veldig fort masete og rastløs.

Vi leker med han hver dag og prøver å gjøre ting på hans premisser, men noen ting må være på søsterens premisser også. Og vi må faktisk gjøre ting som kreves i huset.

Vi prøver å være mye ute, men han sniker seg gjerne inn eller så maser han om å bli underholdt.

Høres dette kjent ut? Eller er det bare hos oss?

Anonymous poster hash: 4ec5d...4ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 4,5 åring kan leke veldig mye alene. Men kunne gjøre det da han var mindre også. Problemet vårt er at når de leker sammen, blir det fort kamp. De leker sammen en stund og så slåss de om leker...

Skrevet

Etter min erfaring er det stor forskjell på unger når det gjelder dette, så ettersom jeg ser det, er det ikke bare foreldrene som har skylden for sånt. Men - litt har det jo å si hvordan man håndterer saken. Jeg har noen tanker, du kan jo se om det er noe for deg:

For eksempel hvis han har vært alene fram til nylig, er han vant til mye oppmerksomhet. Kanskje har han ikke lekt alene noe særlig? Da er det ikke å forvente at han plutselig skal begynne med det. En annen ting (som jeg har tatt meg selv i) er at når man blir frustrert over at ungen klenger og maser om spill etc, er at man blir irritert og krever at han skal holde på litt selv. Og da oppleves det nesten som en straff, tror jeg, fordi man blir streng i stemmen og dytter barnet vekk.

Prøv å holde roen og forklare rolig at nå skal du gjøre dette her, og kan ikke leke akkurat nå. Foreslå aktiviteter, og finn fram og start kanskje med det, så kan du trekke deg unna. Overse turning i sofaen, kanskje kommer han på noe lurt mens han turner og kjeder seg. Han må få tid til å komme på noe. Legg opp til Utforskeren aktiviteter ute, feks lag i stand et syltetøyglass med hull i, og si at han kan samle ulike insekter og kryp. Disse kan jo til slutt samles i en større bolle, så kan han drive på med dette en stund.

Når han ber om selskap, oppmerksomhet etc, så kan du forklare at du gleder deg til å komme og se om en liten stund, når du er ferdig med det og det. Og da må du holde det du lover. Gi ham god oppmerksomhet og tid når han har holdt på en stund alene, men unngå å si nettopp det. Det bør være en naturlig ting å holde på for seg selv, og man er ikke 'flink' når man gjør det, mener jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...