Gå til innhold

Litt inspirert. Forslag til sommerlesning :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig ferie og tid til å lese, men jeg mangler forslag til hva jeg kan lese.

I det siste har jeg lest mye av Haruki Murakami, noe av John Green, en annen japansk forfatter Banana Yoshimoto, og diverse bøker av typen skjønnlitteratur, men som ikke er noen spesiel sjangre.

Før har jeg lest veldig mye fantasy og science fiction, og liker Ursula le Guin utrolig godt.

Jeg er ikke superglad i krim, men har lest noe.

Ut fra det her, er det noen som har forslag til hva jeg skal bruke ferien min på å lese? :)

Anonymous poster hash: 14c96...308

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker alle forfatterne du nevnte, spesielt Ursula Le Guin :)

Her er noen forslag til lett sommerlektyre:

The Rosie Project av Graeme Simsion

The Husband's Secret av Liane Moriarty

Life after Life av Kate Atkinson

The Goldfinch av Donna Tartt

Is this Tomorrow av Caroline Leavitt

Siden du liker japansk litteratur kan jeg annefale Yasunari Kawabata (klassisk japansk litteratur)

og Yukio Mishima.

Ellers liker jeg også disse

The collected stories of Lydia Davis

The Unicorn (eller en hvilken som helst annen bok!) av Iris Murdoch

Og hvis du ikke har lest Farseer serien til Robin Hobb er den et must innen fantasy-sjangeren!!

Til slutt kan jeg anbefale Goodreads.com, i tilfelle du ikke kjenner til den. Det er en fantastisk side for bokelskere, med lister og anbefalinger og whatnot :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg har faktisk ikke lest noe av det du foreslår, bortsett fra Robin Hobb, så da skal jeg sjekke litt på Amazon. Jeg så på goodreads for lenge siden, men hadde glemt den siden, så takk for påminnelse :)

Ursula le Guin tror jeg er yndlingsforfatteren min, liker veldig måten hun skriver på :)

Og egentlig ingen grunn til å være anonym for å skrive om bøker ;)

Skrevet

"The perks of being a wallflower"/"Fordelen ved å være veggpryd" av Steven Chbosky, ganske lik stil som John Green (men den kom før hans bøker), og bedre mener jeg.

"Hasselby" av Johan Harstad

Mino-trilogien av Gert Nygårshaug (Mengele zoo, himmelblomsttreet og afrodites bassseng)

Jeg elsker også Murakami:D:D

Anonymous poster hash: 64ffe...ccf
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg har faktisk ikke lest noe av det du foreslår, bortsett fra Robin Hobb, så da skal jeg sjekke litt på Amazon. Jeg så på goodreads for lenge siden, men hadde glemt den siden, så takk for påminnelse :)

Ursula le Guin tror jeg er yndlingsforfatteren min, liker veldig måten hun skriver på :)

Og egentlig ingen grunn til å være anonym for å skrive om bøker ;)

Bare hyggelig :) Har selv akkurat begynt på The Rosie Project og den virker veldig morsom :) Trodde den var innmari chick lit (pga coveret og tittelen tror jeg), men så jeg at Bill Gates hadde plukket den ut som en av 6 bøker han anbefalte folk å lese i sommer, så jeg lastet ned et sample på Kindle-en min og måtte bare kjøpe den :)

Jeg er enig i at Ursula Le Guin er fantastisk! Men da får jeg spørre deg, kan du huske å lest en novelle av henne om en mann som finner sig på en fremmed planet og går til en by han ser i det fjerne (tror kanskje for å lete etter kameratene fra romskipet?) og det viser seg at det er enorme insekter og han skjønner brått hva ble av vennene hans... Leste denne for mange år siden, mener det er Ursula LG, men klarer ikke å finne den igjen!! Har prøvd å finne ut av det i sikkert 2 år nå!

Skrevet

Kanskje det er Rocannon's World du tenker på? Jeg har veldig mange av hennes bøker, men ikke den, så får ikke sjekket, men tror denne starter med at hovedpersonen er strandet pga. et romskip... :)

Skrevet

Kanskje det er Rocannon's World du tenker på? Jeg har veldig mange av hennes bøker, men ikke den, så får ikke sjekket, men tror denne starter med at hovedpersonen er strandet pga. et romskip... :)

Ja, jeg prøvde å google dette enda en gang i går og kom til samme konklusjon. Der treffer hovedpersonen i hvertfall på noen skapninger som kalles "the winged ones", de ligner på enorme flaggermus og jakter på bl.a mennesker. Det er sikkert bare jeg som tok rett og slett feil av at dette var en novella - det må være minst 20 år siden jeg leste den!

Skrevet

Arabias Døtre

https://bokelskere.no/bok/arabias-doetre/61225/

Det er første bok i en trilogi om kvinners liv i Saudi Arabia. 

Jeg holder på med bok nummer 2, fantastisk serie, bør leses! 

Bøkene er gamle, så jeg er usikker på om de finnes i bokhandleren. Jeg har lånt de på biblioteket.

Anonymous poster hash: 749d3...e1f
Skrevet

Bøkene i serien bag of fun. Pocketbøker til en billig penge, mange ulike forfattere som skriver for samme serie, men bøkene har stort sett ingen sammenheng.

Ellers anbefaler jeg bøker av sophie kinsella og maryan keyes.

Alt dette er lette og morsomme bøker :-)

Anonymous poster hash: 621e0...e31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...