Gå til innhold

Bleieslutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som nettopp er fylt 3, og hadde tenkt at det ville passe fint å slutte med bleier denne sommeren. Han har i over et år prøvd å gå på potte hver kveld, de siste mnd har han fått det til nesten hver gang, og er veldig stolt da.

Jeg har prøvd å la ham gå uten bleie og bukse og sette frem potta på dagtid, men det er han ikke interessert i. Enten jeg bare lar være å kle på ham etter bleieskift, eller jeg spør om han vil gå uten, så gir han klar beskjed om at han vil ha bleie på.

Bør jeg bare vente til han på eget initiativ gir signaler om at han er mer klar, eller er det noe jeg kan/bør gjøre for å oppmuntre han til å bruke potta mer og gå uten bleie?

Anonymous poster hash: 62eff...24e
Videoannonse
Annonse
Gjest MammaTilFelix
Skrevet

Hmmm.. 3 år? På tide å kutte ut bleie da ja!! Hva med å følge med på ham, du klarer vel å se tegn på at han holder på å gjøre fra seg, og heller ta frem potta, av med bleie og bæsje som store gutter gjør...?

Skrevet

Hmmm.. 3 år? På tide å kutte ut bleie da ja!! Hva med å følge med på ham, du klarer vel å se tegn på at han holder på å gjøre fra seg, og heller ta frem potta, av med bleie og bæsje som store gutter gjør...?

Ja, det er tydelig når det er ting på gang, og da spør jeg av og til om han vil bæsje i potta, men han sier klart nei, han vil bæsje i bleia. Siden jeg har blitt fortalt både i barnehage og på helsestasjon av man ikke skal presse dem, så har jeg latt det bli med det.

Derfor lurer jeg altså på om det er greit å oppmuntre uten å presse, og hvordan jeg i tilfelle kan gjøre det.

Skrevet

I barnehagen til min datter var flere av barna over tre år. Det er ikke noe sent. La han gjøre det i eget tempo:)

Anonymous poster hash: 50359...a3f

Skrevet

Ville absolutt ikke presset. Men å prøve å oppmuntre til det er jo bare bra. Har en treåring her hjemme som overhode ikke er interessert, så vi venter heller litt. Det er viktig å ikke starte før de er klare, for da kan de ofte oppleve at de ikke klarer det og ikke mestrer. Hva med å spørre om han vil ha truser når han er i nutikken, se på noen med biler ol. Jeg er egentlig i mot å bruke belønningssystemer for slike ting spm bør være indre motivert, så her venter vi heller litt, så får det komme naturlig. 

Anonymous poster hash: bb089...0bd
Skrevet

Tusen takk for svar. :)

Har vel tenkt mye av det samme som i de to siste svarene, men fikk nylig litt kritikk av et familiemedlem fordi vi ikke jobber mer aktivt med bleieslutt, så da ble jeg litt usikker. Jeg trodde heller ikke 3 år var så veldig sent nå til dags.

Skrevet

Min treåring fikk velge seg noen fine truser og klistremerker på butikken. For hver gang hun prøvde å gå på do fikk hun klistre et klistremerke på et stort ark. Og kom det noe folk hun ett til. Hun ble veldig motivert og sluttet uten problemer.

Jeg synes det er helt greit å bruke belønning for dette. Veldig fint å slutte om sommeren når de bruker lite klær og i ferien når de er sammen med foreldrene hele dagen.

Anonymous poster hash: 52f2d...d78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...