Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #1 Skrevet 15. juli 2014 begynte i går, da tisset hun på seg 3 ganger. Gikk veldig greit å bytte på henne, var tydelig at hun ikke likte tiss i buksa si. Hun nektet å bevege seg da det skjedde. Tenkte dette var et godt tegn, og at hun etter hvert ville finne ut at det var bedre med potta. Vel, idag har hun tisset på seg hele 11 ganger!! Er det mulig å i det hele tatt tisse så mye i løpet av en dag?!? Hun nektet å gå til slutt, og gråt hver gang hun kjente hun måtte tisse. Jeg var tydelig på at det gikk helt fint, og at det ikke var farlig å tisse på seg, så følgte jeg henne til potta etterpå. På kveldingen ville hun bare bæres i redsel for at hun skulle tisse når hun gikk. Synes det hele ble så slitsomt, og ikke minst fælt for henne at jeg bare tok på henne bleie på kvelden. Hva i all verden kan jeg gjøre for å gjøre potta mer spennende? Jeg spør flere ganger om hun vil sitte på den, minner henne på å sette seg ned. Vi synger og prøver å gjøre det koselig. Likevel hater hun potta som pesten. Anonymous poster hash: 7b400...cf0
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #2 Skrevet 15. juli 2014 Virker ikke som hun er helt klar. Prøv å la henne gå naken hjemme kanskje? Det har mine gjort i begynelsen. Gammel er hun? Anonymous poster hash: 2c7bc...a87
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #3 Skrevet 15. juli 2014 Mitt første spm er hvor gammel er hun,har du snakket med henne om det å slutte....kjøpe fine truser osv...mi. Gutt er 3år og nettopp slutta.går bra,ender han har et uhell noen ganger med det hører med.Skryter masse når gang tisser og bjæser på do.I starten tok jeg han på do hver time....går ann og ordne med belønning system osv Anonymous poster hash: c4f97...f60
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #4 Skrevet 15. juli 2014 Stakkars! Virker ikke som at hun er helt klar. Hvor gammel er hun? Det finnes en potte som synger når man tisser. Kanskje d kunne være noe? driver med avvenning selv,men lar h*n bestemme sekv. Da går d veldig bra! Anonymous poster hash: 531db...5c4
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #5 Skrevet 15. juli 2014 Virker ikke som hun er helt klar. Prøv å la henne gå naken hjemme kanskje? Det har mine gjort i begynelsen. Gammel er hun? Anonymous poster hash: 2c7bc...a87 Ja jeg har latt henne gå naken, men det liker hun ikke. Skal alltid ha på seg klær. De gangene hun går naken, skjer det samme. Hun tisser, og så blir hun frustrert. Hun blir 2 år i neste uke. Var på lekeplassen med henne nylig, da traff vi et kinesisk par med en datter på 17 mnd. Hun brukte ikke bleie. Hun sa at norske barn nesten er de eneste barna som "ikke er klar" rundt den tiden. Hun sa også at bleier må være ubehagelig i denne varmen. Synes det var litt flaut, og tenkte kanskje jeg kunne prøve da. Men virker jo faktisk som hun ikke er klar, hva skal jeg gjøre liksom? Hun er som en liten valp, går og skvetter over alt. HI Anonymous poster hash: 7b400...cf0
Light of my life Skrevet 15. juli 2014 #6 Skrevet 15. juli 2014 Vi er midt oppi det samme. Klarte ikke motivere henne til å gå på do i starten, men da vi innførte belønning/bestikkelser/premie for hvert vellykkede dobesøk ble det straks mer interessant 😊 Mulig ikke veldig pedagogisk, men funker som bare fy!
Light of my life Skrevet 15. juli 2014 #7 Skrevet 15. juli 2014 Virker ikke som hun er helt klar. Prøv å la henne gå naken hjemme kanskje? Det har mine gjort i begynelsen. Gammel er hun? Anonymous poster hash: 2c7bc...a87 Ja jeg har latt henne gå naken, men det liker hun ikke. Skal alltid ha på seg klær. De gangene hun går naken, skjer det samme. Hun tisser, og så blir hun frustrert. Hun blir 2 år i neste uke. Var på lekeplassen med henne nylig, da traff vi et kinesisk par med en datter på 17 mnd. Hun brukte ikke bleie. Hun sa at norske barn nesten er de eneste barna som "ikke er klar" rundt den tiden. Hun sa også at bleier må være ubehagelig i denne varmen. Synes det var litt flaut, og tenkte kanskje jeg kunne prøve da. Men virker jo faktisk som hun ikke er klar, hva skal jeg gjøre liksom? Hun er som en liten valp, går og skvetter over alt. HI Anonymous poster hash: 7b400...cf0 Hun rr veldig ung altså; mulig hun rett og slett ikke er klar. Min blir 3 om ikke lenge...
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #8 Skrevet 15. juli 2014 2 år er veldig tidlig å slutte med bleie. På de varmeste sommerdagene lar jeg sønnen min som akkurat har fylt 2 gå uten bleie. Han er ikke interessert i potte og hylgråter hver gang vi spør om han vil sitte der, men lar han bare kjenne på hvordan det er å tisse uten bleie. Han tisset på gulvet på rommet sitt en gang, da løp han til oss og sa "pappa, tissa rommet mitt", så virket som han skjønte at det ikke skulle være tiss der. Så sier vi til han "si ifra neste gang du må tisse" og går med han på badet og sier "tisse do", men han er aaaaaltfor umoden enda. Tenkte å prøve igjen neste sommer ikke stress med det. Anonymous poster hash: 8230f...63c
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #9 Skrevet 15. juli 2014 Virker ikke som hun er helt klar. Prøv å la henne gå naken hjemme kanskje? Det har mine gjort i begynelsen. Gammel er hun?Anonymous poster hash: 2c7bc...a87 Ja jeg har latt henne gå naken, men det liker hun ikke. Skal alltid ha på seg klær. De gangene hun går naken, skjer det samme. Hun tisser, og så blir hun frustrert. Hun blir 2 år i neste uke. Var på lekeplassen med henne nylig, da traff vi et kinesisk par med en datter på 17 mnd. Hun brukte ikke bleie. Hun sa at norske barn nesten er de eneste barna som "ikke er klar" rundt den tiden. Hun sa også at bleier må være ubehagelig i denne varmen. Synes det var litt flaut, og tenkte kanskje jeg kunne prøve da. Men virker jo faktisk som hun ikke er klar, hva skal jeg gjøre liksom? Hun er som en liten valp, går og skvetter over alt. HI Anonymous poster hash: 7b400...cf0 Jeg leste et sted at de barna som "skvetter" litt overalt når de går uten bleie, rett og slett ikke er klar for bleieslutt. Virker litt sånn for din jente, vent litt og prøv igjen litt senere. Anonymous poster hash: aff3b...379
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #10 Skrevet 15. juli 2014 Virker ikke som hun er helt klar. Prøv å la henne gå naken hjemme kanskje? Det har mine gjort i begynelsen. Gammel er hun? Anonymous poster hash: 2c7bc...a87 Ja jeg har latt henne gå naken, men det liker hun ikke. Skal alltid ha på seg klær. De gangene hun går naken, skjer det samme. Hun tisser, og så blir hun frustrert. Hun blir 2 år i neste uke. Var på lekeplassen med henne nylig, da traff vi et kinesisk par med en datter på 17 mnd. Hun brukte ikke bleie. Hun sa at norske barn nesten er de eneste barna som "ikke er klar" rundt den tiden. Hun sa også at bleier må være ubehagelig i denne varmen. Synes det var litt flaut, og tenkte kanskje jeg kunne prøve da. Men virker jo faktisk som hun ikke er klar, hva skal jeg gjøre liksom? Hun er som en liten valp, går og skvetter over alt. HI Anonymous poster hash: 7b400...cf0 Hun er nok ikke klar. Slutt å stresse og ikke sammenligne med andre. Jeg prøvde så smått med min datter i fjor sommer da var hun litt over 2 år. Jeg konkluderte raskt med at hun ikke var klar og ventet til denne sommeren. Nå har vi holdt på noen uker og det har gått litt opp og ned, men hun er langt mer moden og klar enn i fjor. Satser på at hun har sluttet med bleien når hun begynner i barnehagen igjen om 3 uker. Anonymous poster hash: 7f75f...3a6
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #11 Skrevet 15. juli 2014 Jeg har også hørt det. At norske barn er noen av de tregeste i verden til å slutte med bleier. Og at grunnene er : 1. Vi har helt vanvittig billige bleier i forhold til andre land. (var i danmark i ferien, 100 kr for en pakke med nyfødt bleier!!!) 2. Bleiene er veldig bra og behagelige for barnet å gå med. Vanlig avvenningsalder i andre land(gjennomsnitt) er under 2 år. Min pappa var 10 måneder. Da brukte de tøybleier og det var ikke snakk om at han skulle bruke det lenger når han klarte å sitte på potte. Jeg må også si at barn oppe i 3-4 års alder med bleier er litt merkelig å se på.. Jeg er imot press, pottepress og stress. Men synes også at man ikke skal dulle for mye. Datteren din virker ikke helt klar ennå, kanskje vente en måned. Gjøre potta kjempespennende, kjøpe potteboka og belønne med klistremerker hver gang hun setter seg på den. Lese bok mens hun sitter på potta og rose masse. Intenst arbeid i 2 uker vil nok gi resultater :-) Lykke til!!! Anonymous poster hash: b8fff...dd7
<3 2G <3 Skrevet 15. juli 2014 #12 Skrevet 15. juli 2014 Høres ikke klar ut. Jeg hadde ventet til hun viste interesse selv for å gå på do. Potte trenger ikke å være løsningen. Ikke press og la henne bestemme selv. Er masse fine do-ringer som funker godt.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #13 Skrevet 15. juli 2014 Min datter sluttet da hun var 23 mnd. Men hun var klar. Hun hadde sittet på potte en stund og hun likte det godt. Hun kunne også si fra når hun måtte tisse og bæsje. Hadde 2-3 uhell etter at bleien kom av. Kan virke som om datteren din ikke er helt klar. Husk at bleieslutt skal ikke gjøre barnet redd eller nervøs. Det er øvelse og mestring. Noen barn er klar tidlig og noen er klare litt senere. Ang. kinesere så er ikke deres barn klare noe tidligere (det er ikk etnisk betingen å være klar til bleieslutt), men at foreldrene overvåker barna på en helt annen måte og setter dem på do. Anonymous poster hash: de741...c68
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2014 #14 Skrevet 15. juli 2014 Takk for svar alle sammen, jeg lar den bleieavvenningen vente litt og prøver igjen om en stund. Ja, virker faktisk som hun blir redd og nervøs. Sånn skal det jo ikke være. HI Anonymous poster hash: 7b400...cf0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå