Gå til innhold

Operasjon av mandler og polypper hos barn under 3 år. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har barn som har fjernet mandlene og polyppene før de fylte 3 år?

Barnet mitt blir 3 i oktober, men skal opereres nå i august/september. 

Var barna veldig dårlige etterpå? Vi blir liggende en natt på sykehuset etter operasjonen pga. blødningsfare. Hvordan er det med narkose på så små barn?

Anonymous poster hash: 92b79...848
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :)

Skrevet

Mi jenta fikk fjernet mandler og polypper når hu var 2 år og 10 mnder.

Syns alt gikk utroligt bra...vi lå på rom med eldre barn som ikke hadde det så bra.

Det ble sagt at den store forskjellen var at mi jente ikke grudde seg...fordi hu ikke

forsto helt ka som skulle skje.

Narkosen gikk greit..våkna fint opp og hadde lite smerter.

Heldigvis ikke blødninger heller.

Det verste syns eg var at eg måtte holde hu mest muligt i ro i 14 dager,

og det var ikke alltid like lett. Dette er 3 år siden nå..og lurer på om de har kortet

ned på kor lenge de må holdes i ro/ikke gå i bhg osv.

Meine at hu fikk smertestillende ganske ofte de første dagene..fikk beskjed om det av legen.

Så alt i alt gikk deet strålende! Fikk faktisk ei nye jente som ENDELIG greide å sove på natten

uten 20-30 oppvåkninger.:-)

Skrevet

Takk for svar! :)

Er pga. snorking, pustestopp på natten, dårlig søvn og veldig lite matinntak som er årsaken til at barnet ble prioritert og skal opereres så "fort".

Fikk du være med inn helt til hun var borte i narkosen? Hvor lang tid tok operasjonen?

Skrevet

Min sønn fjernet mandler da han var 2 år og 10 mnd nå nylig. Han fikk blødning og måtte reopereres etter en times tid. Etter det tok oppvåkning litt lengre tid en vanlig, men samme kveld dura han rundt i gangene på sykehuset. Fikk smertestillende hver 6-8 time i starten. Var hjemme fra barnehagen i 2 uker. Var i overraskende fin form allerede dagen etter. Veldig glad for å fått det gjort!

Skrevet

Gutten min var 3 år og 1 mnd. Gikk veldig fint. Du får være med inn til narkosen har slått inn, så følger de deg ut. Når de har kjørt han inn på oppvåkningen henter de deg med en gang. Min hade våknet mens de kjørte han inn, før de hadde hentet meg, og var ganske hysterisk når jeg kom, dette var sårt. Men de sa at dette kommer han ikke til å huske, og det gjør han ikke. Var slapp resten av dagen. Fikk strengt smertestillende regime, paracet på timen hver fjerde time døgnet rundt og en annen type hver åttende time døgnet rundt, måtte vekke han om natten. Etter fire dager prøvde vi å drøye ut tablettbruken litt, men han fikk vondt femten minutter etter han skulle hatt tablett, så han måtte ha dette her i litt over en uke. Det var sånn at han til slutt skrek etter tablett i rumper fordi det var vondt, han som hater tablett i rumpen. Så jeg anbefaler deg å være super nøye på tidene, skriv opp når han skal ha tablett og følg de slavisk, da er det mye bedre.

Anonymous poster hash: 7c5ee...ad7

Skrevet

Min sønn var 3 år og 2 mnd. Det gikk utrolig fint! Han gråt ikke én eneste gang på sykehuset, selv ikke når han våknet fra narkosen. Han var bare litt groggy og virket litt full, hehe. Det var ganske ubehagelig når han fikk narkosen da, så det er greit å være litt forberedt på, men resten gikk over all forventning egentlig. Det er viktig å være nøye på smertestillende-regimet, som en over her nevner. Vi forsov oss til én tablett, og da hadde han veldig vondt stakkars. Resten av tiden var han i fin form, litt gråt de første nettene, men på dagtid virket han helt fin. :) Vi gikk fra å ha en febersyk gutt hver 3. uke, og 7-8 ørebetennelser hver vinter til én feberdag på 1 år! Språkmessig løsnet det skikkelig, snorkingen og tungpusten ga seg og matlysten ble MYE bedre. :) Utrolig fornøyde!

Skrevet

Mellomste var 18 mnd. Far fulgte inn på operasjonsstua og var der til narkosen virket. Jeg fikk ikke lov å følge inn fordi jeg var gravid. Vi ventet i 45 min så kom han på overvåkingen

Etter 2 timer var han turbo i gangene. Gav smertestillende ca hver 4 time. Det verste var å holde han i ro.

Anonymous poster hash: 35639...928

Skrevet

Sønnen min var 3 da han fjernet polyopper (nesesvelgmandel). Det gikk veldig fint. Jeg var med han inn når de la han i narkose. På forhånd hadde vi en prat med kirurgen, han informerte oss etterpå også. Han fikk is og kjeks etter oppvåkning, men var litt rar resten av dagen. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men som han hadde en litt annen personlighet. Mutt på en måte. Det gjorde meg litt bekymret men ble heldigvis seg selv igjen i løpet av kvelden. Hadde ingen komplikasjoner eller blødninger.

Anonymous poster hash: 6a231...066

Skrevet

Min yngste var vel rett over 2 år da han opererte polyppene (ikke mandler).

Alt gikk bra, og han viste ikke tegn til smerter i det hele tatt etterpå. Snorking og tett nese forsvant med operasjonen :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...