Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi samlet skjell i ferien og har planer om å lage noe av de seinere, kanskje i høst når været er mer til å være inne i. Men hvordan får jeg bort lukten på dem? Har prøvd å vaske de i zalovann men lukten er der enda...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vann og eddik!

Fyll en bolle med 50/50 vann og eddik, legg skjellene oppi og la dem ligge der i et par timer. Vask dem rene med en gammel tannbørste eller noe sånt, og legg til tørk på avispapir. Eddiklukta forsvinner etter noen timer, og i tillegg har det en viss antibakteriell effekt :)

Skrevet

Da er de lagt i bløt! Ble litt mindre eddik enn vann siden det bar mye skjell og jeg ikke gidder å dra på butikken og kjøpe mer eddik. ..men regner med at jeg kan bruke samme blanding til kråkebolla jeg fant også?

Skrevet

Ikke la det ligge for lenge, da! Eddik er syre og skjell er jo kalsiumkarbonat, så du kan risikere at skjellet løses opp. Godt at blandingen ikke var så sterk :)

Skrevet

Det er sant, det glemte jeg å nevne :)

Men det har funket helt fint for meg de gangene jeg har prøvd det, skjellene har holdt seg fine. Bare ikke glem dem. Hehe.

Skrevet

Til kråkebolla ville jeg brukt en litt mildere blanding tror jeg, de er jo ofte ganske tynne.

Skrevet

Jeg bruker å koke dem, jeg :)

Anonymous poster hash: 6257f...4d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...