Gå til innhold

Til dere med babyer:


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kunne de rulle? Når kunne de krabbe? 

Jeg har en liten baby på 3 mnd som bikker seg godt over til en side, men tar sikkert flere mnd før hun faktisk ruller rundt. Hun aker seg baklenges på stellebordet, med hælene ned i stellematta. Så vi passer godt på!! Leste et sted at noen hadde babyer som krabbet (?) som 3 mnd. Går d an?! Jeg har ei på 5 år også, men husker ikke når hun klarte sånne nye milepæler.. 



Anonymous poster hash: cbcff...c9a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At de ruller ved 3 mnd er faktisk uvanlig. Det vanlige er at de begynner en gang mellom 4 og 6 mnd. Normalvariasjonen er stor. Så ingenting unormal med din baby.

 

Her begynte eldste med det når han var ca 6 mnd og fra da gikk utviklingen i rask fart, ålte seg fra 7 mnd, krabbet fra 7,5 mnd, reiste seg opp langs møbler ved 8 mnd, gikk langs møbler fra 8,5 mnd.

Yngste gjorde det også fra ca 6 mnd, men så sjelden at jeg vil at hun egentlig aldri begynte å rulle. Hun var litt sen motorisk en god stund, krabbet skikkelig når hun var 14 mnd(akte seg på rumpa før det), gikk først når hun var 17 mnd, men da gikk hun også helt stødig med en gang. Fra da har den motoriske utviklingen vært helt normal.



Anonymous poster hash: 2aced...5df
Skrevet

Eldste rullet da han var 6 mnd, krabbet da han var 9 mnd og gikk da han var 13 mnd. Yngste rullet da han var 3,5 mnd og krabbet da han var 7,5 mnd, og går ikke ordentlig enda, men noen skritt. (er 13 mnd)

Skrevet

Min rullet ved 3 mnd, krabbet normalt 5 mnd, satt selv og reiste seg opp 6 mnd, gikk rundt bord 7 mnd, gikk uten støtte 12 mnd

Skrevet

Snudde seg fra mage til rygg ved 2,5 mnd. Fra rygg til mage ved 3 mnd. Satt helt selv 6,5 mnd, satt seg selv på rumpa ved 7 mnd. Ålte seg ved 6 mnd, reiste seg etter ting ved 7,5 mnd og gikk rundt dem ved 8 mnd, krabbet ved 10 mnd, gikk ved 11 mnd (helt stødig ved 12 mnd), løp ved 13 mnd. Hoppet ved 15 mnd. Er nå 16 mnd, og ungen er overalt, høyt og lavt... Går selv opp og ned trapper, spiser med skje helt selv ved 12 mnd, men de siste to mnd er hun blitt betraktelig flinkere (begynt å øve med gaffel nå). 

Har ca 15-20 ord hun bruker, og forstår enkle "kommandoer". Kan ta av og på sko selv, og prøver med sokker og bukser også, men det klarer hun ikke helt enda. Nettopp forstått meningen med glidelås, og er det ikke vanskelig å dra den så klarer hun det. 

Alle barn utvikler seg så forskjellig, mi jente er verken sen eller tidlig, men enkelte av milepælene er kommet tidlig, andre er kommet litt sent. Språket er gått litt treigt til nå, mye babling, lite forståelig. Men den siste uka kan det virke som om det har løsnet litt for henne språkmessig.



Anonymous poster hash: 1a00e...d5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...