Gå til innhold

Hvordan forebygge dårlig syn hos barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe vi kan gjøre? Tv titting og ipad skal det bli så og si slutt på.

Har en på 2år. Han ser skjevt på tv innimellom ganske ofte, ser på rv med hodet på siden og i ytterkanten av øynene på en måte, vanskelig å forklare. Googlet og det kan være tegn på skjeling, langsynt, skjeve hornhinner. Ser ikke ut som om han skjeler.

Anonymous poster hash: 0283c...533

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rv=tv

Skrevet

Ta ungen til øyelege!

Anonymous poster hash: 98422...d34

Skrevet

Ta ungen til øyelege!

Jeg vet jo ikke om det er noe. Og er ikke lett å få han til å samarbeide på en synsundersøkelse vil jeg tro. Og er bare når han ser tv at han holder på sånn. Han er flink både grov og fin motorisk.

Skrevet

Øyelegen vet nok hvordan man skal sjekke synet til så små.

Anonymous poster hash: de5d0...5f4

Skrevet

Øyenlege. Det er uansett ikke så mye som du kan gjøre. Om det er det vi kaller på morsmålet mitt et "lat" øye, vil dere få øvelser for å korrigere det. Det blir ganske fort bra igjen i de fleste tilfellene. Jeg måtte f.eks. stirre på en lyspinne som beveget seg. Tror det tok et par nndr så var øynene bra igjen.

Nærsynthet derimot, er det ikke mye du kan gjøre imot. Det er delvis arvedlig, dersom en av dere er veldig nærsynt (tenker på -5.0 eller mer) er det høyere sannsynlighet for at barnet også har det. Jeg kommer fra en familie der mange er ganske nærsynt, jeg har selv -9.0, og derfor får gutten ekstra oppfølging slik at vi gåfanger det tidlig opp når/dersom han begynner å fø synsproblemer. At man leser mye, ser på tv eller bruker mye pc gir forøvrig ikke nærsynthet. Men å anstrenge øynene fordi man ikke får briller når man trenger det er ikke bra i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 3e6e5...7f4

Skrevet

Ta ungen til øyelege!

Jeg vet jo ikke om det er noe. Og er ikke lett å få han til å samarbeide på en synsundersøkelse vil jeg tro. Og er bare når han ser tv at han holder på sånn. Han er flink både grov og fin motorisk.

Gå til fastlege og be om henvisning til øyelege eller kanskje helst ortoptist. Synsundersøkelser går bra, det er ganske 'spennende'. Mitt barn har vært på utallige slike siden 6-månedersaldren.

Og nei, det er ikke noe du kan gjøre for å forebygge uten å følge ortoptistens henvisninger vedr f.eks bruk av øyelapp, briller el.l.

Gjest Julia1984
Skrevet

Du må jo ta ungen til øyelege, stakkars

Skrevet

Min manns to barn sitter alltid å ser på tvskjevt. Det har de vist alltid gjort og det gjør moren også. Hunene hadde lesebriller, men brukte de aldri. Nåtrenger hun deikke lenger heller. Synet er normalt. Hun var såvidt langsynt.

Anonymous poster hash: 148f4...ae3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...