Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #1 Skrevet 13. juli 2014 Gutten vår har i en måneds tid vært ganske så konsekvent når han er sammen med andre barn... Ved å klype dem, dra i klærne deres og å prøve å bite. Det er både pinlig og veldig slitsomt for meg, som hele tiden må dra ungen min vekk fra de andre barna. De andre barna trenger ikke å gjøre noe som helst, ofte er det et jevnaldrende barn som sitter og fikler med sin egen leke eller bare ser på mitt barn. Så mitt barn provoseres jo ikke på noen måte, ei heller er han sint eller frustrert over noe. Virker rett og slett som om han tror at det er den eneste måten å utforske andre barn på... Han har en storebror på 3 år som også får gjennomgå... Hjelp??? Anonymous poster hash: dbf04...4c8
Klønemor Skrevet 13. juli 2014 #2 Skrevet 13. juli 2014 Men hva gjør du når han oppfører seg slik? Sier du noe, tar du han vekk, får han noen konsekvenser? Litt vanskelig å svare siden alle barn er forskjellige, men her har det alltid vert null-toleranse for slikt. En skal ikke gjøre andre vondt, og det har jeg vert veldig konsekvent på hele tiden. Når de runder året så føler jeg at slikt kan få mer konsekvenser, som å ta vekk ungen med en eneste gang, aller helst rett før han biter/slår/skubber. Sett han vekk, og si enkelt og klart at det er ikke lov, eller bare et klart NEI. Men om han ikke helt veit hvordan han skal leke sammen med andre uten slik oppførsel, så tror jeg det er lurt å vere med i leken når han leker med andre barn, og vise hvordan en kan leke sammen uten biting og slikt. Håper det kanskje var litt til hjelp.. Men fortvil ikke, dette er jo veldig normalt! Og veldig vanskelig å gjøre noe med viss barnet ikke vil sammarbeide..lykke til iallefall!
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2014 #3 Skrevet 13. juli 2014 Men hva gjør du når han oppfører seg slik? Sier du noe, tar du han vekk, får han noen konsekvenser? Litt vanskelig å svare siden alle barn er forskjellige, men her har det alltid vert null-toleranse for slikt. En skal ikke gjøre andre vondt, og det har jeg vert veldig konsekvent på hele tiden. Når de runder året så føler jeg at slikt kan få mer konsekvenser, som å ta vekk ungen med en eneste gang, aller helst rett før han biter/slår/skubber. Sett han vekk, og si enkelt og klart at det er ikke lov, eller bare et klart NEI. Men om han ikke helt veit hvordan han skal leke sammen med andre uten slik oppførsel, så tror jeg det er lurt å vere med i leken når han leker med andre barn, og vise hvordan en kan leke sammen uten biting og slikt. Håper det kanskje var litt til hjelp.. Men fortvil ikke, dette er jo veldig normalt! Og veldig vanskelig å gjøre noe med viss barnet ikke vil sammarbeide..lykke til iallefall! Jeg tar ham jo vekk med en gang og appellerer til at "nå er du stor gutt og dette får du IKKE lov til!" men det neste han gjør er jo å gå bort og fortsette på samme måten. Så jeg trekker meg vel egentlig mer og mer unna andre med barn, fordi jeg føler meg så udugelig når mitt barn bare klyper andres barn.. Han begynner i bhg i august så jeg håper jeg kan få hjelp og tips fra ped-leder og de andre ansatte om han oppfører seg slik der også. Jeg kan nok bli langt mer delaktig når han leker, blir lett til at jeg leker mest med storesøskenet også får han for lite oppmerksomhet fordi han ikke har noe språk ennå.. Hmm, kanskje jeg der fant akilleshælen... At han får for lite direkte oppmerksomhet... Han leker ofte så fint og selvstendig så jeg glemmer nok litt å sette av tid til å leke med ham. Eller, blir jo sikkert en time hver dag men det er jo ikke mye når jeg tross alt er hjemme i permisjon med ham.. Hmm dårlig samvittighet nå.. Anonymous poster hash: dbf04...4c8
Klønemor Skrevet 13. juli 2014 #4 Skrevet 13. juli 2014 Ikke ha dårlig samvittighet! Det trenger du ikke Jeg innrømmer glatt at det kan være "slitsomt", eller heller kjedelig, å leke med de når de er så små. Veit liksom ikke helt hva vi kan finne på, går noen minutter så er han eller jeg lei av leken:p men kanskje øve litt på dette ilag med andre barn kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå