Gå til innhold

sykemelding og utenlandsreise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg er sykemeldt PGA medisinske årsaker og ble deprimert. jeg venter behandling på Rikshospitalet. jeg har snakket med min lege og han sa jeg kan reise til Storbritannia for å bli litt frisk før behandlingen begynner.

jeg får ny sykemelding på 15 september. hvis jeg krysser at jeg skal være utlandet fra 21 september til 2 oktober.

med brev fra lege. går det bra? eller jeg må gjøre noe ekstra?

takk

Anonymous poster hash: a64bf...23a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg krysset bare av at jeg skulle til utlandet og da sa fra meg sykepengene da. Men du kan få det om lege dokumentere at det ikke er ulempe for helsen ja.

Skrevet

tusen takk for svar :)

hva om de sier at jeg måtte ta lov på forhånd?

får jeg vanlig sykepenger før og etter disse to ukene? fordi jeg er ikke i stand å gå tilbake på jobben. hvis de sier jeg må gå på jobben for å ha rett til å ha sykepenger etter utenlands forhold?

takk på forhånd

Skrevet

For å beholde sykepengene i utlandet så må man søke på forhånd til NAV med erklæring fra din behandlende lege.

Krysser du bare av på sykemeldingen sier du fra deg sykepengene i perioden du er borte.

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Det er kommet nye regler angående sykemelding og ferie/utenlandsreise. Særlig gjelder dette langtidssykemeldte.

Skrevet

Det er kommet nye regler angående sykemelding og ferie/utenlandsreise. Særlig gjelder dette langtidssykemeldte.

Da hadde det vært fint om du kunne svare noe på problemstillingen utifra de nye retningslinjene da

Anonymous poster hash: 2d1ae...280

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Da hadde det vært fint om du kunne svare noe på problemstillingen utifra de nye retningslinjene da

Ja, men hadde ikke tid til å gjøre jobben for deg. Travle dager her!

Har ikke endringene for meg, men du kan helt sikker finne dem på nettet selv. Jeg fikk bare høre det fra noen kolleger av meg. Jeg tror det går ut på at man i større grad skal avvikle ferie selv om man er sykemeldt og at man etter ferien sykemeldes videre, altså at sykemelding stoppes når man drar på ferie og starter opp igjen etter endt ferie. Dessuten er det ikke nødvendig en selvfølge at man skal få igjen ferie senere dersom man er sykmeldt i ferieperioden. Man sykemeldes fra arbeid, ikke fra ferie. Men dette kan allmennlegene og NAV mer om. Jeg er bare en skarve sykehuslege og vi sykemelder lite.

Skrevet

tusen hjertelig takk alle sammen.

det betyr jeg kan bare krysse at jeg skal reise til utlandet samt et brev fra lege og det blir ingen problem med utbetaling når jeg kommer tilbake.

ikke sant?

Skrevet

tusen hjertelig takk alle sammen.

det betyr jeg kan bare krysse at jeg skal reise til utlandet samt et brev fra lege og det blir ingen problem med utbetaling når jeg kommer tilbake.

ikke sant?

Greier du ikke å lese? Hvis du krysser av på sykemeldingen sier du FRA deg retten til sykepenger! Du må søke ordentlig til NAV. Og hun over her sier også at det nå skal være vanskeligere å få sykepenger i ferien så du må ta ut ferie istedenfor sykmelding når du reiser. Da kan du bare krysse av bakpå sykemeldingen for da stopper sykepengene.

Skrevet

Ja, men hadde ikke tid til å gjøre jobben for deg. Travle dager her!

Har ikke endringene for meg, men du kan helt sikker finne dem på nettet selv. Jeg fikk bare høre det fra noen kolleger av meg. Jeg tror det går ut på at man i større grad skal avvikle ferie selv om man er sykemeldt og at man etter ferien sykemeldes videre, altså at sykemelding stoppes når man drar på ferie og starter opp igjen etter endt ferie. Dessuten er det ikke nødvendig en selvfølge at man skal få igjen ferie senere dersom man er sykmeldt i ferieperioden. Man sykemeldes fra arbeid, ikke fra ferie. Men dette kan allmennlegene og NAV mer om. Jeg er bare en skarve sykehuslege og vi sykemelder lite.

Altså: dette har faktisk vært reglene hele tiden! Hovedregelen er at du må oppholde deg i Norge for å motta sykepenger

men så er det en UNNTAKSREGEL som sier at du kan søke om å få beholde sykepengene under utenlandsopphold dersom du ikke a) avbryter behandling og B) det ikke fører til forlengele av sykemeledingsperioden eller selve behandlingsforløpet eller c) ikke fører til forverring av helsetilstanden.

Det har ingenting å si at utenlandsoppholdet gjør deg godt (f.eks argumenterer mange med at de vil ha godt av en uke i sydenvarmen), at det er positivt med ferie osv.

man må søke på forhånd og legen må dokumenterer at utenlandsoppholde ikke forverrer tilstanden eller forlenger behandlingen/sykdomsforløpet. det er opp til NAV om de godkjenner eller om du må benytte ordinær ferie.

Anonymous poster hash: b4c13...013

Skrevet

tusen takk

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...