Gå til innhold

Hvordan fortelle hvordan syk jeg er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle egentlig treffe en venninne idag, men jeg har depresjon og den er godt på plass idag så jeg orker ikke treffe noen. Sa derfor at jeg var dårlig og etter det har jeg ikke hørt noe. Hun ble nok sur siden jeg avlyste.

Hvordan fortelle noen om den tabu sykdommen jeg er så vanvittig flau over?

Anonymous poster hash: 202a7...ab6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke i det hele tatt dersom du ikke vil at folk skal få vite det. Jeg sa det til en veldig god venninne som jeg stolte på. Men folk snakker. Plutselig visste alle kollegaene mine at jeg var borte pga depresjon. Det ble enda vanskeligere å komme tilbake til jobb.

Jeg hadde en annen venninne som fikk med seg hvordan de baksnakket meg på jobben. Så endte opp med at jeg sa opp jobben og begynte å studere. Å si det til en person. Selv om det er en du stoler mye på fører ikke med seg noe godt.

Du får heller si at du sliter med diaré. Det er en sykdom alle har hatt og som alle kan forstå.

Anonymous poster hash: 109bf...2a0

Skrevet

En depresjon er IKKE flaut. Det er noe nesten alle mennesker går gjennom en eller annen gang i livet. Hun hadde sikkert satt stor pris på at du er ærlig og stoler på henne. Har nylig hatt en depresjon selv, og sa det som det var til alle som er rundt meg, til og med på jobben, og til foreldrene mine som er i generasjon "ta deg sammen", og den omsorgen og støtten jeg fikk fra alle, absolutt alle var gull verdt.

Jeg tror kanskje den omsorgen var det som gjorde at jeg nå føler meg bedre enn noen sinne:) Ingen, absolutt ingen dømte meg, men jeg opplevde det motsatte; at folk ble ærlige og åpne om sine egne tanker som kan komme luskende. Til og med min egen mor sa at hun har gått gjennom perioder i livet hvor hun har vært deprimert, men at det blir bedre. Det hadde jeg aldri trodd. Jeg har aldri hatt så mange gode samtaler og følt meg så nær andre mennesker som i det siste året. Tabuer rundt vonde perioder i livet burde virkelig brytes ned og snakkes om. 

Lykke til! Det blir bedre, og du er langt fra alene:) 

Anonymous poster hash: cdbd9...d3e
Skrevet

Du må bare innse at det ikke er NOE å være flau over. Mange vil ikke forstå...

Kanskje du kan skrive et brev?

Anonymous poster hash: cd6a5...6e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...