Gå til innhold

Noen som har erfaringer med sakkyndig i rettsak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er de virkelig så "blinde" som man kan få inntrykk av når man lese avisartikler om emnet?

I vår sak er barnet utsatt for kraftig manipulasjon av far. Han sier ting som gjør henne redd, omtaler meg svært negativt og appelerer til hennes omsorg og samvittighet.

Når hun reagerer på dette med å ta avstand, anklager han meg for å lage negative holdninger i henne rettet mot ham, altså han snur på det slik at jeg fremstår som den manipulative parten.

Jeg blir helt redd når jeg leser/hører om utfallet av sakkyndiges konklusjoner i slike saker, for jeg er ikke på langt nær så veltalende og overbevisende som han er.

Jeg husker bare forholdet som et stort emosjonelt kaos som jeg ikke klarer å sette ord på. Mye av det som foregikk var også ikke sagt i ord, men i kroppsspråk, ansikstsuttrykk, toneleie, osv.

Jeg gikk i mange år og ventet på den blåveisen som aldri kom, og har dermed aldri hatt noe synlig å vis til. Det er veldig vanskelig å forklare hvordan det var, det hadde vært langt lettere å få lov til å vise det.

Jeg er bare så inderlig redd for å ikke bli trodd, at sakkyndige skal la seg blende og ikke se "spillet", at han skal klare å fremstille meg som gal. 

Hvordan kan jeg imøtegå dette på en måte hvor jeg blir lyttet til? Hvor jeg ikke fremstår som en gal person som bare er ute etter å sverte denne snille, omsorgsfulle og fortvilte faren?

Anonymous poster hash: 54df5...b0f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

vær ærlig, ikke la være å si ting du vil kunne angre på at du ikke fortalte, ha gjerne noen notater.

forhold deg rolig og saklig, men ikke vær redd for å vise følelser (altså, vis følelser, men ikke fall over i hysteri eller driv for langt bort fra saken.)

i hvilken sammenheng vil du ha kontakt med sakkyndig (er det kun samtale med deg eller observasjon i hjemmet sammen med barnet?) og i hvilke "kvalifikasjoner" har denne sakkyndige? (er det en psykolog, en barnevernsansatt osv?)

Skrevet

HI

I og med at det er anklager om manipulasjon i bildet, så vil jeg nok observeres sammen med barnet i hjemmet, antar jeg. Det vil være en psykolog.

Er det sånn at retten utnevner noen med spesiell kompetanse innenfor det området da? Eller kan man få oppnevnt hva som helst?

Skrevet

som regel oppnevnes en som retten mener har kompetanse som er nødvendig for å belyse saken, men det kommer jo veldig an på hvordan saken er stillt...

jeg jobber i barnehage og har samtaler med sakkyndige når saker som involverer barn på avdelingen ender i retten. min erfaring er at de er veldig glade i dokumentasjon, datoer og detaljer. noter ned ting som skjer med datoer og detaljer.

dersom sakkyndige skal observere deg og barnet sammen så prøv så godt du kan å glemme at han er der. jeg vet det er vanskelig, men et naturlig samspill er det beste du kan vise. ikke vær redd for å ha regler og konsekvenser og husk at denne personen nok har gjort dette mange ganger før og derfor vet hvordan du har det og vil ta hensyn til det. fortell det dersom du er stresset og nervøs.

Skrevet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...